Det har beskrivits som en testballong och början på ett kulturkrig. Sverigedemokraternas kulturpolitik som nu ska provas på allvar efter att partiet för första gången får vara med och styra en region, med makt över allt från sjukvård till kollektivtrafik och kultur. Men starten har varit minst sagt rörig och satt Gävleborgs län på kartan. Arbetaren reste till årets mest uppmärksammade länsmuseum där det stormat rejält de senaste veckorna.
Nysnön ligger tung på gräsmattorna utanför det pampiga museibyggnaden i Gävle. Den senaste tiden har varit minst sagt turbulent och skakig för personalen. Det här sedan den felaktigt utsedda ordföranden, Sverigedemokraten Roger Hedlund, på sociala medier förklarat hur han vill styra verksamheten. Bort med nutidskonst och mångkultur och mer fokus på svensk historia var budskapet.
Valet av Hedlund visade sig dock gått felaktigt till men turbulensen som sattes igång har skapat stor debatt långt utanför länets gränser.
Maktskiftet i Region Gävleborg efter förra höstens val är historisk. Inte bara för att Socialdemokraterna, som styrt i över hundra år, plötsligt hamnade i opposition. Det gav också, för första gången, Sverigedemokraterna en chans att styra regionpolitiken. Tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och det lokala Sjukvårdspartiet bildar de majoritet i länet.
Blåbrunt regionstyre

Plötsligt har SD makt över så väl sjukvård som kollektivtrafik. Men också över kulturen. En fråga som länge prioriterats och setts som extra viktig i stora delar av den nya radikalhögern.
– Det har faktiskt varit lite chockartat. Roger Hedlund gick ju väldigt snabbt ut och pekade på hur han ville styra vår verksamhet och det är vad jag skulle påstå ganska långt från principen om armlängds avstånd till kulturen.
Det säger länsmuseets chef Hans Lindholm Öjmyr när vi sitter inne på hans kontor en trappa upp från entréplan. Han är upprörd men också trött av de senaste veckornas röra.
– Roger gick in som politiker i det här. Så har vi aldrig haft det förr, att en styrelsemedlem agerat efter den egna politiken. Normaltillståndet är ju att man företräder stiftelsen för museet, säger Hans Lindholm Öjmyr och suckar.

Men det är inte bara kring museet det stormat. Redan i december riktades riksmedias kameror mot Gävleborgs nya styre. Det var då som ett luciatåg med elever från Bollnäs Folkhögskolas musiklinje med kort varsel stoppades från att uppträda vid Regionfullmäktiges sammanträde. Anledningen?
Den nytillträdde ordföranden i regionfullmäktige, Sverigedemokraternas riksdagsledamot Mattias Eriksson Falk, hade fått reda på att lucian identifierade sig själv som hen.
Stoppade luciatåg
Beslutet ledde till både protester och stora rubriker. Oppositionen rasade och lokaltidningarnas sajter fylldes med upprörda kommentarer.
Lilian Sjölund är politisk redaktör på tidningarna Ljusnan, Söderhamns-Kuriren och Ljusdals-Posten och en av de skarpaste liberala kritikerna mot det nya högerstyret i regionen. Hon har i flera år följt Sverigedemokraternas framgångar i länet och även utsatts för mängder av hot och hat efter sina texter mot rasism och för en human flyktingpolitik.

Vi ses på länsmuseets kafé bara några dagar efter Roger Hedlunds utspel om att SD vill styra om verksamheten och hon skakar nästan uppgivet på huvudet.
– På riksplanet, med Mattias Karlsson som den stora kulturpolitiska ideologen, har vi ju sett hur de här frågorna är otroligt viktiga för Sverigedemokraterna. Partiet inser väl att det är så här man kan förändra ett helt lands politik på sikt. Och det är dessutom väldigt enkelt för dem, framförallt i ett län som Gävleborg, när de andra partierna är helt ointresserade av kultur. Inte minst Moderaterna, och det är nästan dem som jag är mest förtvivlad över. Att de inte tar avstånd. Jag vet inte om de är naiva eller om de inte bryr sig. Men Moderaterna har ju slagits för den här maktpositionen i länet i 100 år så det har nog gått med på vad som helst för att få styra, säger Lilian Sjölund och fortsätter:

– SD uppfattar all konst och alla former av kulturutövning som behandlar mänskliga värden och humanism som vänsterpropaganda. Allt som har med humanism att göra, universella värden som alla demokratiska partier tidigare ställt sig bakom, det vill Sverigedemokraterna ändra på.
SD:s kulturoffensiv
Hon tycker ändå att debatten som följt i spåren av den sverigedemokratiska kulturoffensiven i Gävleborg varit både bra och välbehövd.
– Kulturpolitiken står ju aldrig särskilt högt upp på agendan. Därför går det att göra massa saker utan att någon förstår vad som händer innan det är för sent. Men nu måste folk vakna till och protestera. Jag tror att många invånare i länet inser att de inte längre kan ta allt för givet.
Tillbaka en trappa upp inne på Hans Lindholm Öjmyrs kontor. Han bläddrar i anteckningarna från den debatt Roger Hedlund nyligen deltog i på konferensen Folk och Kultur i Eskilstuna. Där sade han bland annat att ”Jag har inga problem egentligen med att politiker går in och styr. När det handlar om fördelning utav skattemedel till kulturverksamhet så förväntar jag mig också såklart att vi politiker styr den verksamhet som vi också går in och finansierar”.
Uttalandet väckte hård kritik och spred både oro och ilska bland personalen på museet. Men även bland besökarna väcktes frågor om vad det är Sverigedemokraterna vill. Hans Lindholm Öjmyr berättar att stödet från allmänheten varit stort.
– Vi har bemöts av oerhört mycket kärlek. Besökare har kommit med kakor och tulpaner, det har faktiskt varit lite rörande.

Samtidigt har han svårt att släppa tanken på Roger Hedlunds utspel, trots att han nu är petad som ordförande.
– Vi har pratat men man kan väl säga att samtalet inte ledde någonstans. Jag var väldigt arg och många i personalen har varit jätteupprörda.
Om SD skulle få makt att driva museet på det sätt Roger Hedlund har förklarat att han vill. Vad skulle du som museichef göra då?
– Jag skulle sluta, och säkert många andra också. Det skulle inte gå att arbeta så, det skulle bli som i Polen och Ungern där politiker går in och styr verksamheten. Där har museerna tappat enormt mycket i både anseende och förtroende bland allmänheten.

Hans Lindholm Öjmyr kan trots allt som hänt den senaste tiden inte låta bli att le. Rummen intill är fyllda av allt från lokal nutidskonst till nedslag i länets historia. En utställning visar skogslänet Gävleborgs omfattande sågverksindustri och beskriver arbetsvillkoren och den fackliga organiseringen vid Ljusneverken i början av förra seklet. I ett annat rum visas den nya utställningen Ockelbo- en skoterhistoria och på väggarna till entrén sitter reklam för ett föredrag om hur Gävleborna mött döden genom tiderna. Farsoter, olyckor, kistor, kransar och fattigbegravningar.
“Förstår inte vad Hedlund vill”
– Det är ju sådant här vi sysslar med, kulturhistoria. Järnhanteringen i Gästrikland, skoterkulturen, sågverksindustrin längs hälsingekusten… Så jag förstår inte riktigt vad det Roger Hedlund vill, men jag törs nog påstå att han inte varit någon flitig besökare här hos oss.

Han berättar att de senaste åren gått över förväntan för museet med flera uppmärksammade och hyllade utställningar.

– Både innehålls- och publikmässigt har det varit jätteroligt. Ta bara det här med skoterutställningen, det blev succé med flera motorintresserade gäster och helt nya målgrupper för oss. Så vi känner oss verkligen stolta över hur vi lyckas skildra bredden i vad Gävleborgs län är och har varit.
I rummet intill kaféet sitter Ingela Broström. Hon är intendent på museet och glad över att den värsta stormen lagt sig.
– Det tog ju både tid och kraft från alla oss som jobbar här men jag tycker ändå att vi stod starka. Och det har ju skrivits spaltmeter om oss den senaste tiden, som ju annars skulle ha kostat multum i marknadsföring, skrattar hon.
Arbetaren har sökt Roger Hedlund för en intervju.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.