MTR-personalens kamp för att behålla tågvärdarna i Stockholms pendeltågstrafik är en ödesfråga. Det menar Ola Brunnström, huvudskyddsombud på Pågatågen. I avtalsrörelsen driver Seko kravet på tågvärdar på alla tåg.
– Det är stor chans för strejk, säger Ola Brunnström till Arbetaren.
Arbetaren möter upp Ola Brunnström vid Triangeln nära Möllevångstorget i Malmö. Det har gått över två år sedan konflikten på Pågatågen. En konflikt som nästan resulterade i en vild strejk i tågbranschen i Skåne.
Företaget Arriva, som vid tidpunkten drev trafiken, ville sommaren 2020 genomföra omfattande hyvlingar på Pågatågen och krävde att de anställda gick ned i arbetstid och lön. Facket gjorde motstånd och skyddsombudet Ola Brunnström erbjöds två årslöner för att lämna sin tjänst.
Men det blev aldrig någon uppsägning. Olas arbetskamrater hotade att gå ut i vild strejk, med konsekvensen att arbetsköparen backade.
Ola Brunnström kallades den 4 januari 2021 till ett möte på Arrivas kontor och utanför byggnaden samlades ett hundratal kollegor för att visa sitt stöd. Till sist meddelade Arriva att Ola Brunnström fick arbeta kvar.
– Jag tror att många upplevde att man knäckte Arriva den där dagen. Företaget hade bestämt sig för att sparka mig, men insåg att det inte var en bra idé. Arriva ville trycka tillbaka facket men lyckades inte. Efter det så rensades företaget på de chefer som var indragna i konflikten.
Numera drivs Pågatågen av VR, motsvarigheten till SJ i Finland. Ett företag som nyligen privatiserats och som siktar på att expandera i Sverige.
Ola Brunnströms klubb Seko Pågatågen var tidigt ute med att ge stöd åt personalen på pendeltågen i Stockholm, och stöttar dem i kampen för att behålla tågvärdarna ombord. Pendeltågspersonalens strid mot ensambemanning blir enligt honom viktig för hela branschen.
– Den här striden måste de vinna, för att inte MTR:s personalpolitik ska sprida sig som en farsot på arbetsplatser i hela branschen. Risken är stor annars att andra företag som vill tjäna pengar ser att det går att göra den här typen av effektiviseringar, och tar efter MTR. Det finns även anställda här på Pågatågen som är rädda för att förlora sina jobb, säger han.
Säkerhetsarbetet har försvårats för lokförarna
Även på Pågatågen finns problem med ensambemanning. Tågvärdarna, som på Pågatågen kallas för kundvärdar, har de senaste åren fått förändrade arbetsuppgifter. Redan 2018 fick lokförarna på Pågatågen ta över den så kallade “säkerhetstjänsten” från tågvärdarna, som innebär att de numera ansvarar för dörröppningarna själva. Arriva sänkte samtidigt kundvärdarnas månadslön med 5000 kronor.
– Lönerna vann vi tillbaka i avtalsrörelsen december 2020. Men säkerhetsarbetet har försvårats för lokförarna, som nu har fått ta mer ansvar. Det är ett jätteproblem som vi fortfarande dras med.
Om vi sköter dörrarna tillsammans med tågvärdarna finns flera säkerhetslager, och risken minskar att en olycka sker.
Ola Brunnström, skyddsombud
Han menar att det är viktigt med flera lager av säkerhetssystem ombord på tåget. Människan ska, enligt Ola Brunnström, vara det sista lagret.
– Som lokförare kan jag till exempel inte köra mot rött, för tåget kommer att försöka bromsa. Men ibland vet inte tekniken om att det är rött, och då blir jag som lokförare plötsligt sista lagret för att säkerheten ska fungera. Det är samma sak med dörrarna. Om vi sköter dörrarna tillsammans med tågvärdarna finns flera säkerhetslager, och risken minskar att en olycka sker. Det ska finnas teknik som sköter sig själv, men människan ska alltid finnas där i sista hand, säger Ola Brunnström.
Inte minst vid en evakuering eller påkörning blir tågvärdarnas roll enligt honom oumbärlig.
– Det är praktiskt taget omöjligt att som lokförare sköta en evakuering helt själv. Hur ska jag kunna förhindra att resenärerna inte springer över spåret till fel sida, och riskerar att få tusentals kilowatt volt i sig? Eller spärra av ett långt tåg i två ändar? Det är inte hållbart, säger han.
Även kundvärdarna på Pågatågen har de senaste åren varit utsatta på grund ut av ensambemanningen. Flera incidenter har skett när tågvärdar misshandlats eller hotats av resenärer. Seko har drivit kravet om dubbelbemanning och anmält missförhållandena till Arbetsmiljöverket.
Fackklubben har en hög anslutningsgrad, och organiserar även visstidsanställda. Samtidigt blir säkerheten på tågen allt mer eftersatt.
– Säkerheten ombord är sämre nu än förra några år sedan. När man förkortar säkerhetsutbildningarna och för en aggressiv personalpolitik, så blir folk också mer alienerade från jobbet. Det pratas helt enkelt mindre om säkerhet i fikarummen.
Seko ställer nya krav i avtalsrörelsen
Ola Brunnström menar att avtalsrörelsen detta år blir viktig för Seko och för att förbättra säkerheten. I takt med att matpriserna och hyrorna ökar ställer arbetare krav på högre löner. I Sverige har märket satts på 4,4 procent, vilket Ola Brunnström tycker är lågt.
– Man får kanske hoppas på gruvarbetarna i Malmberget, som ser ut att ta strid för ordentliga lönehöjningar. Det är oroande att LO inte vill propagera för högre löner med hänvisning till inflationen.
Han menar att det finns en stora fara i att sätta direkt samband mellan inflation och lön.
– Det tror jag få ekonomer ställer upp på. Man skräms ofta med att ta upp en inflationsspiral som pågick under nittiotalet, som i själva verket hade att göra med oljepris och energikris. Det är deppigt att LO:s ekonomer ställer upp på den här berättelsen, för att man inte vill utmana märket.
“Stor chans för strejk”
I avtalsrörelsen driver Seko därför flera krav, som inte är direkta lönekrav. De kräver bland annat fler lediga dagar och att man inte får ändra i scheman. Och så den stora ödesfrågan inför framtiden: att tåg måste köras med tågvärd, eller ombordpersonal med säkerhetstjänst.
– Det är nu eller aldrig. Tågvärdarnas framtid är en ödesfråga för branschen. Våra krav är tuffa och kan bli svåra att få igenom i ett ettårigt avtal. Det vi säljer är fredsplikt genom kollektivavtal. Säljer man bara ett års fred, så kanske arbetsgivarna inte är överförtjusta att gå oss till mötes.
Kollektivavtalets fredsplikt innebär att det finns risker med långa avtal.
– Det märkte vi under senaste konflikten med Arriva. Vi befann oss mitt i en treårig period, och hade 18 månader kvar till strejk. Ingen vill vänta mer än ett år på fajt vid en eventuell konflikt.
Vad tror du om det här årets avtalsrörelse?
– Det finns en stor chans för strejk i år.