I helgen höll anställda på MTR ett möte på ABF-huset i Stockholm för att protestera mot avvecklingen av tågvärdar pendeltågen. Tågvärdar, lokförare, städare, reparatörer och driftledare delade med sig av sina erfarenheter. På plats var också flera representanter för funktionsrättsorganisationer.
– Man har genomfört en försämring som får stora konsekvenser för resenärerna, säger Jaan Kaur från DHR.
Det var ett fullsatt möte som hölls i Sandlersalen i ABF-huset i helgen. Flera yrkesgrupper inom kollektivtrafiken samlades för att vittna om den svåra arbetssituationen på MTR.
I juni 2021 beslutade trafiknämnden att tågvärdarna på pendeltågen i Stockholm ska ersättas med övervakningskameror. Sedan dess har personalen återkommande protesterat mot beslutet.
Noa Haraldsson, tågvärd, läste om mötet på Facebook och bestämde sig för att delta.
– Jag märker problemen som uppstått för tågvärdar och lokförare, men det är intressant att lyssna på andra kollegor, till exempel lokalvårdarna och personer från verkstaden. Det värsta med beslutet är att kollektivtrafiken i Stockholm kommer att förstöras, och att folk riskerar att bli skadade, säger han.
Flera ledamöter i trafiknämnden talade under mötet.
– Det som pågår är ett oerhört svek mot personalen på pendeltågen. Vi vill ha en kollektivtrafik som är säker och trygg och som tar tillvara och lyssnar på personalen, som har kunskapen, sade Lina El Yafi, lokförare och ledamot för Vänsterpartiet i trafiknämnden.
På mötet deltog även Socialdemokraternas ungdomsförbund, SSU, som kräver att beslutet rivs upp.
– Vi står med er i kampen att behålla tågvärdarna. När politikerna inte vill höra på er, då gör vi det, sade Paul Baudén, vice ordförande för SSU i Stockholm.
På plats var också flera funktionsrättsorganisationer. Beslutet att omplacera tågvärdarna innebär att personer med funktionsvariationer får svårare att ta del av kollektivtrafiken. Det kan bland annat handla om hjälp med att lägga ut en ramp vid på- och avstigning på pendeltåget, så att rullstolsburna kan komma på tågen.
Carina Pahl Skärlind, ordförande för Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU, är starkt kritisk till beslutet.
– Nu förväntas personer med funktionsvariation boka både påstigning och avstigning 30 minuter innan resan, och alltid veta precis var de ska gå av. Du kan inte ångra dig på vägen.
Hon menar att beslutet får allvarliga konsekvenser för pendlande föräldrar, men också för barn och ungdomar. De tillåts inte ta del av kollektivtrafiken på samma villkor som andra resenärer.
– Vad händer om ett ungdomsgäng med rullstolar ska åka tillsammans? Vad händer om chefen håller kvar dig på jobbet 30 minuter extra? Då måste resorna bokas om. Det blir en helt ohållbar livssituation, säger Carina Pahl Skärlind, ordförande för RBU Stockholm.
Jaan Kaur, från funktionsrättsorganisationen DHR, är även han kritisk till beslutet och menar att medlemmarnas behov förbisetts av politikerna när beslutet klubbades igenom.
– Man diskuterade inte de här frågorna med oss. Första gången vi träffade MTR och pratade om tågvärdarna, sa de att ”allt var lugnt”, för att de skulle omplaceras. Men vi ser tågvärden som en funktion som möjliggör det för oss att resa med pendeltåget. Man har genomfört en försämring som får stora konsekvenser för resenärerna, säger Jaan Kaur.
Han berättar om sin senaste resa på pendeltåget. Då fick han fylla i ett formulär och uppge namn, telefonnummer och mejladress. Något som även kränker den personliga integriteten för resenärerna.
– Det är inte så många andra kollektivtrafikresenärer som behöver lämna de uppgifterna. Jag vill ha kvar möjligheten att resa spontant och anonymt. För många oss för oss med nedsatt rörelseförmåga så är färdtjänsten inte ett alternativ, för att vi inte bor i Stockholms län, säger Jaan Kaur.
Den 22 mars ska Trafiknämnden hålla möte om tågvärdarnas framtid. Vid mötet ska bland annat beslut fattas om att tillsätta fler resurser i form av kundservicevärdar på pendeltågen. Det handlar om 1000 timmar i månaden året ut till en kostnad av fyra miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 6,5 heltidsanställda kundservicevärdar.
– Det kommer inte räcka någonstans. 6,5 heltidstjänster är ingenting när 350 tågvärdar försvinner, säger Carina Pahl Skärlind.