“Clownerna organiserar sig, clownerna organiserar sig” hörs på en polisradio i samband med att ett gäng clowner gör narr av några poliser. De kallar sig för clownaktivister och dyker upp på både demonstrationer som de håller med och som de är emot.
– Det absolut roligaste är att göra narr av är fascister, säger Robyn Hambrook som i mitten av april var i Stockholm för att hålla en kurs i clownaktivism.
I en gränd intill Medborgarplatsen i Stockholm står fem personer och byter kläder. Av med jackan och på med röda mössor av olika slag. Sist men inte minst, på med den röda clownnäsan. Väl på torget ställer de upp en bordsskiva som får luta mot en äldre resväska, så att förbipasserande kan läsa sig till vilka de är: Medräknande medborgare.
– 1, 2, 3. Här har vi tre personer vi kan lägga till i statistiken. Vi hjälper regeringen som ska lägga 500 miljoner kronor på att folkräkna. Det kan vi göra gratis, ropar en av clownerna ut till de som passerar.
De flesta förbipasserande skrattar och spelar med. En del ställer frågor om folkräkningen. Andra går snabbt förbi. Klockan är strax efter lunchtid en torsdag mitt i april. Regnet hänger i luften.
– Eller tillhör du skuggsamhället? Regeringen försöker hitta dem, säger en av de andra clownerna på plats.
I Budgetpropositionen för 2023 beskriver regeringen folkräkningen såhär: ”För att få bättre kontroll över vilka som befinner sig i Sverige olovligt och för att bekämpa välfärdsbrottsligheten och den organiserade kriminaliteten är det viktigt att staten stärker kontrollen över folkbokföringen”. I praktiken kan det komma att handla om kontroller i vad som bedöms vara ”riskområden” för komma åt bland annat papperslösa.
– Det blir ännu en förlängning på Tidöregeringens politik med bland annat visitationszoner som riktar in sig på vissa områden, säger Camilla, innan aktionen påbörjas.
– Efter valet kom en desperat känsla av att vilja göra mer. Att göra här och nu i vårt samhälle och clownen är vårt verktyg.
Clown Rebel Army
Aktionen är en del av en kurs som pågått i fyra dagar och den här händelsen utspelar sig under den sista kursdagen av Nomadic Clown Rebel Acadamy. En fyradagarskurs i clownaktivism med 16 deltagare. Kanske den första av sitt slag i Sverige. Det är i alla fall den första kursen som Hilary Ramsden och Robyn Hambrook håller med det här upplägget. Båda är britter och har länge planerat för en resandekurs i clownaktivism. De har båda lång erfarenhet av att kombinera sitt politiska engagemang med clowner.
– Jag började känna att mitt tidigare arbete inom teatern ignorerade de pågående kriserna i världen. Inne på teatern fick vi människor att må bra, men utanför brann världen. Så jag började leta efter ett sätt att kombinera drama med aktivism och fann CIRCA, som Hilary var med och grundade 2003, säger Robyn.
CIRCA, eller The Clandestine Insurgent Rebel Clown Army, är en antiauktoritär och antikapitalistisk clownaktivistgrupp, ursprungligen från Storbritannien. Via direktaktion och civil olydnad har aktivister i gruppen engagerat sig mot bland annat militarism, rasism och för klimatet.
– Gruppen ville hitta ett sätt att bryta den binära relationen mellan demonstranter och polis och samtidigt leka med det auktoritära. Genom clownen kan man ha roligt samtidigt som man är arg på politiken, säger Hilary.
Länk mellan demonstrant, polis och åskådare
Att bryta den binära relationen mellan demonstranter och polis handlar även om att få med de som står bredvid och tittar på demonstrationen. Clownaktivisterna blir på så sätt länken mellan åskådare, demonstranter och polis, förklarar Hilary.
I början av 2000-talet infiltrerades till och med CIRCA av brittisk polis, något som offentliggjordes i samband med att ”Spy cop”-skandalen briserade i brittisk media. En polis som arbetat under täckmantel, med kodnamnet Lynn Watson, identifierades. Poliser som spionerar och infiltrerar vänstergrupper är en lång, och kritiserad, metod för den brittiska polisen.
Från hovnarr till kapitaliserad underhållare
Robyn berättar hur clownen historiskt sett varit politiska kommentatorer och ofta stått nära makten, till exempel hovnarren, men hur clownen i dag förflyttats till underhållning och har formaliserats och kapitaliserats.
– Jag började fundera över om vi kan flytta tillbaka clownen till det politiska. För att kommentera, utmana, retas, för att undervisa, vara satiriska och genom skratt förändra maktförhållanden. Clownen har väldigt låg status i dag, vilket gör den ofarlig. Det i sin tur innebär att den kan komma väldigt nära makten.
Hon berättar om en protest i Bristol, England. Det var en lugn demonstration och poliser stod på led för att visa sin närvaro. Genast gick clownerna dit. På polisradion hörde de ”clownerna organiserar sig, clownerna organiserar sig”.
En clown frågade om hen fick polera polisens sko. En annan frågade om poliserna ville smaka på de nötter hon hade med sig. En nöt for upp och träffade en av poliserna. Clownen slängde sig genast på marken och bad om ursäkt.
– Vi andra sa ”det är okej, vi straffar henne. Ska vi sparka eller slå? Vad fungerar bäst?”. Polisen blev väldigt obekväm. För oss var det ett sätt att visa på polisens dumhet.
En annan gång var de på första maj i Porto, Portugal. Robyn berättar att de funderade länge på vad de skulle ha för ingång, eftersom att de delade demonstranternas åsikter.
– Men vi ville inte komma dit och bara säga ”vi håller med”, så vi klädde ut oss till chefer och sa ”tack för all vår profit”. Det blev ett samspel med demonstranterna som ropade ”bu” och vi som sa saker som ”men vadå, ni får ju vara lediga två dagar i veckan”. Det är en fördel med clownen, vi kan spela förtryckaren, den auktoritära, säger Robyn.
Men det måste varit gånger som demonstranter reagerat mer negativt?
– Ja, det kan vara känsligt. Vi kommer ofta in från sidan om vi ser en öppning. Frågan är hur vi gör clowneri av seriösa frågor, så att vi inte underminerar budskapet, Robyn.
Ett annat internationellt exempel på clownaktivism är finska Loldiers of Odin som gått på nazistiska Soldiers of Odins protester för att på olika sätt förlöjliga dem och deras budskap.
– De absolut roligaste att göra narr av är fascister. De är så seriösa och hatar att bli retade. Därför är de perfekta måltavlor för clowner, säger Robyn.
Samtidigt som folkräkningen pågår på Medborgarplatsen, har andra halvan av kursdeltagarna samlats på Södermalmstorg. På ett plakat står ”Isberg smälter” och på torget håller de en form av urspårad simskola.
– När vattnet stiger måste man kunna simma. Kan du simma?, frågar de en av alla som strömmar ut ur tunnelbanestationen intill.
Sarah, en av kursdeltagarna, berättar att hon ser på clownen som en motkraft mot prestationssamhället.
– Clownen har ingen och bryr sig inte om status. För mig symboliserar clownen lek och vi har alldeles för lite lek i vårt samhälle, säger hon.
Andrea, även hon en kursdeltagare med clownnamnet Görransson, berättar hur hon inte känt sig helt hemma i aktivistsammanhang, men att det här är ett alternativ som hon känner sig trygg med.
– Genom clownen kan man rubba normer och föreställningar och man kan ändra verklighetens förutsättningar genom fantasin, samtidigt som man bjuder in andra till lek och interaktion, säger hon.
Clowner som organiserar sig går egentligen emot dess natur. Det menar i alla fall Camilla.
– Men clownen är också den ultimata anarkisten. Säger någon att du ska göra på ett visst sätt så måste du nästan göra tvärt om. Det är clownens livsuppgift att vara i opposition och stå på den svagas sida. I det politiska läge som vi befinner oss i känns det som att det är dags för oss att samla ihop oss, säger hon.
Även hon tar upp vikten av satir och clownens historiska betydelse som hovnarr.
– Sunda samhällen ser värdet av satir. Det är i farliga samhällen som makten inte låter sig skojas med och det är det som håller på att hända här, säger hon.