Under helgen 11–14 maj pågår den årliga konstmässan Supermarket i Stockholm. Här kan man se oberoende konst från världens alla hörn, liksom bidrag till Flammans tävling om bästa satirteckning av Erdoğan.
Konstmässan Supermarket – Stockholm independent art fair, har efter ett par år i Kulturhuset Stadsteatern fått en mer kongenial placering i den nya ”kulturdestinationen” Stadsgårdsterminalen, som drivs av konstnärsgruppen och ”kulturbyrån” Kollektivet Livet. Temat är Twilight zone – enligt arrangören en association till skymningsmörkret som ligger över vårt klot.
Mässan samlar konstnärer, gallerier och tidskrifter som får inordna sig under det kollektiva, där ägandet av verken tillhör konstnärerna själva. För vissa är det konsten i sig själv, där skapandet och utställandet blir en fråga om möte. För andra är konsten en fråga om samhällskommentarer, i vissa fall mycket konkret i fråga om rasism och förtryck på många plan.
Migration har kommit allt mer i fokus under åren, som ett självklart inslag i så många medverkandes tillvaro. Intersektionalitet som var ett ganska nytt uttryck för tolv år sedan är i dag en självklar beskrivning av det politiska såväl som det privata.
Konst från världens alla hörn
När man vandrar runt bland konsten är det på flera ställen som att befinna sig mitt i skapandet. Konstnärerna och galleristerna är kanske inte lika intresserade av att berätta om sin verksamhet efter att ha tillbringat fyra dagar i trånga små utrymmen utan fönster, som de flesta kämpar för att ge lite luft genom att glesa ut verken.
Liksom tidigare år finns ett bra gäng internationella utställare, från bland andra Bogotá, Santiago, Adelaide, Hongkong, Tokyo och Nairobi, och flera europeiska länder med betoning på Norden. Sverige är väl representerat från Molekyl gallery i Malmö, Köttinspektionen i Uppsala och Galleri Lokomotiv i Örnsköldsvik, samt det 95-årsjubilerande samstyrda galleriet Aura i Lund varifrån 35 konstnärer deltar i Stockholm i helgen. Alla dagar som utställningen pågår kommer konstnärerna att delta i ett digert program inför publik.
Erdoğan-satir
Här visas även ett urval av inskickade bidrag till tidningen Flammans tävling om bästa Erdoğan-satirbild. De flesta på temat med den svenske statsministern smörande för den turkiske diktatorn. Spretigt vad gäller verkshöjd och finess; En bild med Ulf Kristersson i ”orientalisk” haremsutstyrsel är om inte rasistisk så med rejält dålig smak, och en homosexuell BDSM-situation där Kristersson njuter av underkastelsen känns inte särskilt vass. Vinnaren, en referens till Goyas målning Saturnus slukar sin son, som Arbetaren sampublicerade med Flamman, är däremot en värdig vinnare och det är roligt att den sprids till publiken här.
Ett litet galleri från Algeriet, Box24, är en bra representant för unik konst man kan få se denna helg. Med teckningar, foto, och videofilm berättar den västsahariska konstnären Mohamed Sleiman Labat om fosfatutvinningen som pågår i hans hemland.
Han är medlem i organisationen Artists at risk, och har startat Motif arts studio i det algeriska flyktinglägret för västsaharier, Tindouf. Hans film är också en berättelse om öknens historia, dess skönhet och poesi. Den är inte bara ett prosaiskt faktablad eller politisk pamflett utan ett konstverk utifrån hans verklighet.
Visual Art Forum i Ramallah, Palestina är också en fin representant av konstengagemang, som började som konstgrupper för barn och har nu också undervisning för vuxna på akademisk nivå.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.