Arbetaren har under april granskat leveransbolaget Airmee och kunnat avslöja hur bolaget duckar ansvaret för buden som arbetar under mycket tuffa villkor. Många stora företag, däribland Synsam och Apoteket, fortsätter dock sina samarbeten med företaget trots egna löften om socialt ansvar i hela leveranskedjan.
I april kunde Arbetaren berätta om flera personer som arbetar eller har arbetat för leveransbolaget Airmee som vittnade om slavliknande villkor med ständig övervakning. Granskningen visade på att företagens budskap om snabb, trygg och klimatsäker leverans sker på arbetstagarens bekostnad, med gigvillkor och ohållbara arbetspass.
Airmee grundades 2018 och erbjuder e-handlare leverans till dörren. Ledorden från hemsidan är att företaget garanterar miljövänliga och flexibla leveranser. Företag inom paketutdelning har ökat markant senaste åren och villkoren och arbetstiderna har varit hårt kritiserade av fackförbunden.
Lovar rättvisa sociala villkor i hela leveranskedjan
Synsam är ett av många stora företag som samarbetar med Airmee. På Synsams hemsida syns en flik som handlar om social hållbarhet. I ett utdrag beskriver de sin policy så här:
I egenskap av arbetsgivare har Synsam också ett ansvar att upprätthålla rättvisa sociala villkor genom hela leverantörskedjan. Synsam har som målsättning att vara det mest attraktiva företaget i optikbranschen. Koncernen strävar efter att erbjuda en trygg, utvecklande och inkluderande arbetsplats.
Jenny Fridh jobbar som kommunikation- och hållbarhetschef hos Synsam. Optikkedjan har samarbetat med leveransföretaget sedan 2019. De erbjuder en rad olika fraktalternativ, men Airmee står för cirka 10 procent av deras transporter.
“Valet föll på Airmee då de kunde erbjuda hemleveranser med en bra leveranslösning med god leveransprecision och bra kundupplevelse. Airmee arbetar också med att minska klimatpåverkan genom att erbjuda hundra procent fossilfria transporter, vilket också var till deras fördel.” skriver Fridh i ett mejl till Arbetaren.
“Vad avser det sociala ansvaret för medarbetare och medarbetare i värdekedjan så har Airmee skrivit under Synsams Supplier Code of Conduct. Vi har tagit del av Airmees Code of Conduct där det framgår hur Airmee tar ansvar för skäliga villkor och anställningsförhållanden”, fortsätter kommunikationchefen Jenny Fridh i mejltråden till Arbetaren.
Buden kan inte ta en paus
Att Airmee profilerat sig som ett företag som har ett klimatsmart alternativ förvånar inte den tidigare cykelbudet Anton Hultberg, som jobbade på Move By Bike och stundvis hos Airmee och som är medlem i Gigwatch och Stockholms LS. Precis som Mohammed, beskriver han sin tidigare arbetsplats som osäker, speciellt för hans kollegor som ofta var migrantarbetare.
De pratar vitt och brett om sitt arbete i Bangladesh, men inte om hemleverans i Sverige och deras arbetsvillkor
Anton Hultberg, medlem i Gigwatch
– Det jag fick höra var att de hade koll på en hela tiden. Vi hade inga lunchraster och pauser. En gång var det en kollega som hade stannat på 7-Eleven för att köpa något, då fick han ett samtal från chefen som sa “Vad gör du? Du har stått still i tio minuter, varför jobbar du inte?”, berättar Anton Hultberg.
Med Code of Conduct menas en uppförandekod, som företag ofta använder sig av till alltifrån samarbetspartners eller leverantörer för att kommunicera företagets värderingar. Anton Hultberg tror att företag som Synsam oftast kommer undan med kritik just för att hela kedjan av social hållbarhet inte följs upp ordentligt.
– Klädföretag vill ofta säkerställa att de inte har barnarbete i själva produktionen, det är den viktiga delen i deras hållbarhetsarbete för det är det de oftast får kritik för. Men hemleverans slinker under radarn. Företag pratar vitt och brett om sitt arbete i Bangladesh, men inte om hemleveranserna i Sverige och budens arbetsvillkor, berättar Hultberg.
Apoteket beskriver hållbarhet som företagets DNA
Apoteket har också en tydlig hållbarhetsprofil på deras sajt och beskriver begreppet som en del av företagets DNA. När Arbetaren frågar om Airmees arbetsvillkor går i linje med deras synsätt, svarar deras presskontakt Elin Jarl så här:
“Alla våra leverantörer och samarbetspartners ska följa de lagar och regler som finns och ta sitt fulla arbetsmiljöansvar. Vi har en nära dialog med Airmee kring arbetsmiljö och det är en av delarna vi följer upp i vår uppförandekod som de signerat. Vi följer upp och granskar dem löpande och vi har en större audit planerad i år.”
I rapporten “Apparna och arbetet” från Gigwatch som släpptes 2021, undersöktes hur övervakning intensifierades via gig-företagens appar. Rapporten redogör för hur bättre villkor hotar gigföretagens affärsmodell. Om krav på höjda löner och bättre arbetsrättslig skydd pressas underifrån, så kan det leda till att gigarbetaren kastas ut i arbetslöshet i stället. Därför kan inte förändringen komma där, utan pressen måste komma från kunderna, köparna – och företagen.
– Om det skulle gå att använda certifieringar för att sätta press på företagen så vore det bra. Men personligen har jag övergivit tanken om att social hållbarhet ska komma ovanifrån. Det känns som att det har spårat ur, vad är hållbart och inte, säger Anton Hultberg.