Måleri och skulptur har historiskt förknippats med överklass och män, medan textilkonst kopplats samman med arbetarklass och kvinnor. På senare år har uppdelningen börjat vittra sönder i och med att textilkonsten fått allt mer uppmärksamhet. Inte minst i och med Malmö väv som nyligen öppnat sina ateljéer.
Konst, såsom måleri och skulptur, har historiskt förknippats med överklassen. Hantverk och brukskonst som till exempel silversmide, möbelsnickeri och sömnad har däremot ansetts tillhöra arbetare. Men separationen och statusskillnaden mellan konst och konsthantverk är inte enbart kopplat till klass utan också till kön.
Könsuppdelad konst
Vid denna uppdelning ägde textilt görande – hantverk – rum i hemmet och utfördes främst av kvinnor, för kärlek. Måleri och skulptur däremot – konst – producerades huvudsakligen av män, i offentliga rum, för pengar.
Det handlade alltså inte primärt om vad som tillverkades, utan var, och av vem. Uppfattningen om hantverkets låga status har hängt i sedan renässansen, men under de senaste åren har det textila görandet fått allt mer uppmärksamhet, både i Sverige och internationellt.
Malmö väv öppnar
I början av juni öppnade Malmö Väv, en del av konstnärernas kollektivverkstäder (KKV), sina ateljéer på Lantmannagatan i Malmö. KKV har funnits sedan 1969 och har nu 25 ateljéer runt om i landet.
Många av landets offentliga konstverk är skapade i någon av verkstäderna som drivs av ideella föreningar. Det är ett sätt att dela på resurser i form av utrustning, plats och kunskap, och totalt är cirka 2700 konstnärer medlemmar.
Berit Sahlström, som sitter i styrelsen på Malmö Väv, säger att de har en föregångare i KKV Textiltryck. I år är det 35 år sedan de bildades i Malmö och de har haft stor betydelse för textilkonstnärer genom åren. Däremot är Malmö Väv den första kollektivverkstaden för vävare.
Textilkonst utan mönster
Berit började väva på 1970-talet och beskriver sig själv som en målare som målar med tråd. Att hon trots det inte valde olja som sitt medium tror hon beror på att hon redan som barn introducerades till textil av sin mamma. Hon reagerade dock på att det textila hantverket alltid byggde på att mönster skulle följas, och menar att begränsningen tycktes höra ihop med förståelsen av textil som kvinnligt. En kvinnas kreativitet skulle kontrolleras.
Just på grund av sina kvinnligt kodade konnotationer används sömnad, vävning och broderi effektivt för att diskutera femininitet. Men också för att undergräva stereotyper och återberätta historier från kulturer som missförståtts eller framställts felaktigt.
Broderier om förtryck mot samer
En av de textilkonstnärer som fått stor internationell uppmärksamhet för just det de senaste åren är svensk-samiska Britta Marakatt-Labba. Störst genomslag har hennes finstilta broderier med motiv ur samisk historia fått. Bland annat visades de på förra årets upplaga av Venedigbiennalen, där textilkonst gavs betydligt större utrymme än tidigare år. Många av de medverkande konstnärerna hade, likt Marakatt-Labba, valt att arbeta med textil och klassiska hantverksmetoder för att väcka frågor
kring förtryck och maktordningar.
Att textilkonsten fått mer utrymme de senaste åren tror Berit kan vara ett resultat av den ökade jämställdheten. Allt fler kvinnliga konstnärer och konsthantverkare tar sig själva på allvar och känner respekt för en kvinnligt kodad hantverkstradition.
Hon påpekar också att textilkonstnärer och yrkesverksamma vävare har en särskild uppgift i att påverka och stötta alla oerhört duktiga hobbyvävare, särskilt äldre, att se sig själva som de konstnärer de är, så att också resten av samhället kan få syn på dem.
På lokal nivå tror Berit att Malmö Väv kan ha stor betydelse för synen på textilkonst och konsthantverk. Verkstäderna möjliggör textilt görande i större skala, och underlättar på så sätt också produktion av offentliga textilverk.
Nästa mål är att införskaffa en TC2, en datorstyrd jacquardvävstol som i nuläget bara finns på några av Sveriges konsthögskolor. På så sätt hoppas de på sikt bli en knutpunkt för internationella kontakter textilkonstnärer emellan.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.