Efter larm om att MTR hemlighållit en rapport om ensamarbete, anmäler nu facket ST företaget till Arbetsmiljöverket.
– Vi har en arbetsgivare som inte talar sanning i alla lägen till oss fackliga, säger huvudskyddsombudet Nuru Magram till Arbetaren.
– Just nu har vi en arbetsgivare som försvårar läget för oss fackliga genom att inte låta oss få insyn gällande MTO-rapporten. Vi har en arbetsgivare som inte talar sanning i alla lägen till oss fackliga.
Det säger Nuru Magram, skyddsombud på ST Pendeln till Arbetaren.
Hon är arg och besviken och har tillsammans med facket ST anmält den skandalomsusade tågoperatören MTR till Arbetsmiljöverket. Anmälan kommer efter att en säkerhetsutredning på Pendeltågen hemlighållits för facket.
Rapporten hade varit klar sedan länge
MTR gav den externa aktören MTO Säkerhet uppdraget att utreda risker med att köra ensambemannade pendeltåg, men facket har ännu inte fått ta del av rapporten.
Nu vill facket att det som framkom i MTO:s utredning ska tas med i en ny utvärdering.
Rapporten genomfördes redan under 2022 och när utredningen genomfördes fick endast ett skyddsombud från Seko Lok medverka – men inte ens den personen fick ta del av resultatet.
– Vi har gång på gång bett om att se undersökningen, men fått till svar att den inte är färdig. Vi vet att den berör psykosocial arbetsmiljö och säkerhetsfrågor, och det är självklart att facket ska få ta del av resultatet, säger Nuru Magram.
Rapportens innehåll kan visa att avvecklingen av tågvärdarna riskerar att få negativa konsekvenser för lokförarna – vilket i sin tur hade kunnat stoppa beslutet att avveckla dem. Facket menar vidare att MTR bryter mot arbetsmiljölagen genom att inte dela med sig av rapporten och anmälde i juni ärendet till Arbetsmiljöverket.
Det var i samband med att fackets jurister skulle överklaga ett skyddsstopp i april, som de till sist fick reda på att rapporten varit klar sedan i januari.
Utfasningen av tågvärdarna pågår
Samtidigt fortgår MTR:s utfasning av tågvärdarna. Sedan den 1 mars kör minst hälften av alla tåg utan tågvärd och företaget planerar att samtliga tåg ska vara ensambemannade i september.
– Redan den 6 mars började man skicka tågvärdar till olika kurser. Några omplacerades till MTR Mälartåget, MTR Express, tunnelbanan eller till stationssidan. Samtidigt har visstidsanställda tågvärdar anställts till september, medan MTR omplacerat erfarna människor med 20 år i yrket, säger Nuru Magram.
Hon beskriver den rådande arbetsmiljön som “väldigt skör” och säger att politikerna omedelbart måste lyssna på personalen och ändra beslutet.
– Är det här värt det? Idag märker vi att hot och våld har ökat markant för lokförare. Vi kräver att tågvärdarna ska tillbaka till hytten och har överklagat skyddsstoppet i april. Lokförarna lämnar yrket för att de inte kan ta allt ansvar själva. Arbetsmiljön har försämrats, personalflykten är ett faktum, vi ser reducerad trafik och resenärer som inte får sina behov tillgodosedda. Nu måste politikerna lyssna på personalen. Det är inte Fendert, inte SL, inte vår vd som vet vad som händer i tåget, utan vi tågvärdar, säger hon.
Kräver att riskbedömningar revideras
Nuru Magram menar att även MTR måste revidera riskbedömningarna. Sedan tågen började köras utan tågvärd, har flera incidenter och allvarliga tillbud rapporterats.
– Nu finns det underlag att se hur det här beslutet påverkat personalen. Bara för att ett beslut röstats igenom, så behöver det nödvändigtvis inte fullbordas. De behöver se över säkerhetsriskerna på nytt, säger hon.
MTR: ”Rapporten är ett internt arbetsmaterial”
Men MTR:s VD Joakim Sundh slår ifrån sig anklagelserna. I en intervju med Dagens Nyheter säger han att företaget undanhållit rapporten på grund av konkurrens- och säkerhetsskäl.
– Allt material som kom fram i den här rapporten, som rör arbetsmiljö på något vis har vi löpande delat med skyddsombuden. ST vill bara göra det här till någonting som det inte är, säger Joakim Sundh till Dagens Nyheter.
Han säger att rapporten är ett internt arbetsmaterial, som företaget inte har för avsikt att dela.
När Arbetaren ber om en intervju med MTR:s VD Joakim Sundh hänvisar pressekreteraren Esbjörn Wahlberg till intervjun i Dagens Nyheter. Arbetaren skickar då en fråga skriftligt till företaget.
Varför sade MTR återkommande till de fackliga representanterna under våren att rapporten inte var klar, när den i själva verket hade varit klar sedan länge? Facket fick reda på att rapporten var klar genom sina jurister, inte genom MTR. Varför ville inte MTR berätta detta?
”Tack för dina frågor. Vi har i dagsläget inga ytterligare kommentarer”, skriver pressekretaren Esbjörn Wahlberg i mejlet.
Arbetsmiljöverket har i dagsläget inte fattat beslut om fackförbundets anmälan.