Jonathan Svensson, Head of Logistics, säger i en telefonintervju att Airmee anlitat Ripro under flera års tid, men att man aldrig skulle acceptera svarta löner. Han säger att bolaget varit medvetet om konkursen och att det var konkursförvaltaren som rekommenderade den. Något som konkursförvaltaren förnekar.
När Arbetaren intervjuar Jonathan Svensson, Head of Logistics på Airmee, säger han att Airmee samarbetat med Ripro i flera år och varit medvetna om konkursen.
– Givetvis blir vi medvetna om någon av våra underleverantörer går i konkurs.
Han säger att Ripro är ett företag som arbetat för Airmee i flera år.
– Det här bolaget fick på grund av många olika omständigheter problem med sin likviditet. Det var faktiskt konkursförvaltaren som såg ett så stort värde och så många arbetstillfällen i det här bolaget, som till slut föreslog att det skulle ombildas till ett nytt bolag så att verksamheten skulle kunna finnas kvar på den svenska arbetsmarknaden.
Han säger att Airmee haft tät kontakt med konkursförvaltaren under processen och att Airmee även gjort egna granskningar och tredjepartgranskningar av bolaget.
– När vi fick reda på det här, och vi samarbetade nära med åkeriet, hade vi mycket kontakt med konkursförvaltaren. Är det här rätt? Kan ett bolag omvandlas till ett nytt bolag? Finns det oegentligheter i bolaget? Men enligt de utlåtanden vi fick från konkursförvaltaren var allting rätt och riktigt. Det var ett sätt att låta bolaget att finnas kvar på svensk arbetsmarknad. Det är den korta historien, eller det som jag vet om det.
När Arbetaren kontaktar konkursförvaltaren skriver han dock i ett mejl att han inte varit involverad alls vad gäller det nya bolaget, och att Ripro Holding har haft en egen advokat. Han menar att Ripro AB försatte sig självt i konkurs då de bedömde att de skulle åka på en skattesmäll.
Han skriver även att en del av lönerna har betalats ut genom den statliga lönegarantin, det vill säga med skattemedel.
”Skulle aldrig någonsin acceptera svarta löneutbetalningar”
Jonathan Svensson, Head of Logistics på företaget, säger att Airmee aldrig skulle acceptera att löner betalades svart.
– Till att börja skulle Airmee som bolag och uppdragsgivare aldrig någonsin acceptera att löneutbetalningar inte sker på rätt sätt eller att de betalas svart. Vi jobbar med många underleverantörer och det har funnits tillfällen i historien där vi fått reda på detta genom whistleblower-funktioner alla kurirer har tillgång till.
Han menar att den typen av information leder till skarpa reprimander och ofta till att kontraktet sägs upp med omedelbar verkan.
Vad tänker ni om kollektivavtal? Är det viktigt att åkerierna har kollektivavtal och reglerade arbetstider?
– Arbetstidslagen är en lag som alla ska förhålla sig. Sedan har alla våra åkerier olika upplägg.
– Airmee är inte arbetsgivare för någon av de här kurirerna, utan de arbetar för de underleverantörer som vi har kontrakterat och där finns det lite olika lönemodeller.
Underleverantören Amrra AB gick även det i konkurs
När Arbetaren frågar om Airmees samarbete med bolaget Amrra AB, vars konkurs inleddes den 10 maj, hävdar han att budbolaget aldrig haft ett samarbete med dem.
Detta trots att flera anställda på Amrra AB som Arbetaren intervjuat inte fått ut sina månadslöner – efter att ha arbetat för Airmee genom Amrra.
Arbetaren publicerade tidigare i våras ett längre reportage där flera anställda vittnade om svåra arbetsförhållanden och obetalda löner efter att ha arbetat för Amrra AB med Airmees applikation och leveranser.
Nekar till att Airmee anlitat Amrra trots anställdas vittnesmål
Anställda Arbetaren intervjuar vittnar om svåra arbetsvillkor på Airmee.
Alex arbetade även han med Airmees leveranser, genom underleverantören Amrra. Chefen på Amrra betalade ingen timlön, utan per adress.
– Klockan 16 ska man lasta på lagret och skanna alla paket i telefonen. Om man är snabb får man ytterligare jobb. Airmee ser i Whatsapp-appen hur fort det går och om man blir klar tidigare får man nya uppgifter. Jobbet tar aldrig slut. Om man säger nej får man följande dag färre paket att hantera, som en slags bestraffning. Det är så Airmees system funkar, berättar Alex i reportaget, som arbetade på Amrra AB.
Men Jonathan Svensson hävdar att Airmee aldrig haft ett samarbete med Amrra AB.
Har inte Airmee ett ansvar för att anställda får ut sina löner när era underleverantörer går i konkurs?
– Om Airmee skulle fått kännedom om att den här problematiken fanns så skulle företaget engagera sig i frågan. Men Amrra är inte ett åkeri som varit kontrakterat hos oss. Det har aldrig funnits ett kontrakt mellan Airmee och Amrra.
Arbetaren har sökt ansvariga på Ripro AB, Ripro Holding AB och Vallentuna autoservice men de har vid tidpunkten för denna publicering ännu inte fått något svar.