När en stor underleverantör på budmarknaden, som bland annat samarbetat med Airmee och Budbee, gick i konkurs förra året hamnade löneskulderna inom den statliga lönegarantin – och betalades av skattebetalarna. Bolagets företrädare jobbar vidare med Airmee i andra bolagskonstruktioner.
Budjätten Airmee fortsätter växa, och det senaste året har man genomgått ett ”omfattande lönsamhetsförbättringsarbete”. Det säger företagets grundare Julian Lee i en artikel i Breakit tidigare i sommar.
Airmee går fortfarande med förlust, trots snabbt ökande andelar på den svenska marknaden för sista milen-leveranser. Företaget har dragit till sig stora summor i riskkapital från bland andra grundarna bakom Izettle och Apotea.
Arbetarens Julia Lindblom har de senaste månaderna varit i kontakt med många chaufförer som via en uppsjö av underleverantörer har kört för Airmee. De berättar om hårda arbetsvillkor och låga, svarta eller helt uteblivna löner.
Julia Lindbloms granskning av Airmees underentreprenör Ripro visar på en härva av målvakter, falska fakturor och svarta löner.
När Skatteverket kommer dem på spåren försätts bolaget i konkurs och löneskulderna skickas bekvämt vidare till skattebetalarna i form av lönegarantin.
Bolaget tar sedan i ny form, under ett nytt likartat namn och jobbade vidare i budbranschen. Vi vet att deras bilar rullar vidare med Airmees leveranser.
Arbetarna betalar priset för den sista milen
De snabba och billiga leveranserna inom e-handeln bär sig inte. Den sista milen, en känd huvudvärk inom budbranschen, då den är så svår att göra vinst på, är fortfarande olönsam – men det ser ut som att det nu är arbetarna som får betala priset.
Techbolagen har inte revolutionerat den sista milen, som de påstår. De har bara dumpat villkoren.
Entreprenörsansvaret, som sedan 2018 gäller i byggbranschen, gör att arbetare till underentreprenörer som inte fått lön i tid kan kräva ut dem från huvudentreprenören. Och även om arbetslivskriminalitet fortfarande är ett stort problem inom bygg så finns åtminstone ett sätt att utkräva ansvar.
Ett huvudentreprenörsansvar borde gälla på hela arbetsmarknaden. Då skulle Airmees bud kunna kräva in sina obetalda löner direkt från Airmee.
Stora företag ska inte kunna skylla ifrån sig på oseriösa underleverantörer när arbetare utnyttjas. De ska inte kunna gömma sig högst upp i en lång entreprenörskedja.
Det är anmärkningsvärt att Airmee fortsätter anlita aktörer med ett sådant här facit.
Att de inte vet vilka de samarbetar med är inte troligt.
Att de vid en granskning av sina leveranspartners, inte hade kunnat hitta det vi har kunnat hitta är heller inte trovärdigt.
Men kanske är det fortsatta samarbetet en fungerande kugge i deras “lönsamhetsförbättringsarbete”.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.