Säkerhetsläget i Sverige har aktualiserat frågan om tågvärdar, samtidigt har tågvärden Alida Norman varslats om uppsägning av MTR, med hänvisning till att hennes Tiktokvideos utgör ett säkerhetshot. Susann Högye från Seko Pendelklubben menar att om MTR på allvar vill höja säkerheten i och med det förhöjda terrorhotet borde tågvärdarna åter sättas i arbete.
– Det här är bara humbug, det finns inget att ta på. MTR säger så här för att de vill bli av med henne. Hon kastar inte skit på företaget heller utan det hon delar med sig av är ren fakta. Hon talar om hur tågvärdar har det, hur viktig den rollen är och hur det ser ut där ute, säger Susann Högye.
– Det här blir ännu ett sätt att bli av med en tågvärd efter våren som har varit.
Nu hittade MTR något att ta på.
Susann Högye, ordförande Seko Pendelklubben
Susann Högye är ordförande i Seko Pendelklubben och förhåller sig kritiskt till hur händelseförloppet med uppsagda tågvärdar generellt har sett ut senaste året. Alida Norman har beskrivit sin vardag som tågvärd på Tiktok och engagerat sig i kampen för att behålla tågvärdarna på Stockholms pendeltåg. Hennes följare har till exempel kunnat se hur hon jobbar i sin hytt. Nu har hon blivit varslad om uppsägning av MTR, med hänvisning till att hon visar hur nyckeln fungerar. Susann Högye menar att motiveringen inte stämmer överens med verkligheten. Enligt facket är det här ett sätt att bli av med ännu en tågvärd.
– Nu hittade MTR något att ta på. Det är ju säkerhet hela striden egentligen handlar om och som även det lokförarna tog upp i sin strejk. Vi vill också ha en säker arbetsplats, ingen skulle kräva av någon att klättra på höga höjder utan linor. Här tvingar man förare att arbeta ensamma med upp till 1800 personer på tåget om något händer, säger ordföranden.
Regeringen har gett direktiv om att ta fram åtgärder för att stärka trafikanternas och resenärernas skydd mot terrordåd. Högye menar att om MTR verkligen hade velat öka tryggheten och säkerheten inom tåg- och kollektivtrafiken, så hade tågvärdar återförts till arbete. På vilket sätt Alidas video på Tiktok kan kopplas till terrorhot angavs inte av MTR till Seko Pendelklubben heller.
Kritisk mot att tågvärdar försvinner
Uppgörelsen om att alla tågvärdar på pendeltågen i Stockholm ska bort och ersättas av kameror har lett till att många har mått dåligt på jobbet enligt Susann Högye. Anställda kommer i stället omplaceras inom koncernen och i vissa fall på andra arbetsplatser. Högye anser att MTR behandling av tågvärdar varit under all kritik och att omplaceringarna tagit för lång tid.
– Det har varit en sjukt långdragen process så folk hinner må dåligt och gå in i väggen innan det här är färdigt. Man sätter nya slutdatum hela tiden för att processen fortgår inte som man har sagt från början.
Även om arbetstillfällen räddas och anställda behåller sina anställningsvillkor inom koncernen, trots en omplacering, så understryker Högye att situationen är olycklig och lett till stress hos tågvärdar.
– Det är en osäkerhet i hela processen som gör att man tvingas tacka ja till en tjänst man inte vill ha. Ingen blir arbetslös, vi blir erbjudna som det så fint heter nya tjänster inom koncernen, men det är inte på något sätt en frivillighet som MTR säger. De flesta har accepterat det, men det handlar om att man behöver en inkomstkälla. Har man jobbat i 25 år som tågvärd och är över 50, så är det många som tänker: “Vad fasen händer med mitt liv om jag inte tar det här jobbet och accepterar omplaceringen?”, fortsätter ordföranden från Seko Pendelklubben.
Arbetaren har sökt MTR för en kommentar, men företaget har ännu inte återkommit. Till Sekotidningen svarar MTR att man inte kommenterar personalärenden. Bolaget skickar istället en skriftlig kommentar med hänvisning till Alidas uppsägning.
”Det är väldigt ovanligt att vi måste avsluta en anställning och något som vi verkligen försöker undvika. Dock kan det ske överträdelser gentemot anställningsavtal som kan resultera i en uppsägning. Det kan till exempel vara att man delat material som kan leda till en säkerhetsrisk eller skada för vår organisation eller våra uppdragsgivare. Säkerheten för våra resenärer kommer alltid vara det viktigaste.” Det skriver Erik Söderberg, som är presschef hos företaget.

Avvecklingen av tågvärdar på Stockholms pendeltåg har mötts av stora protester och strejker från personalen. Alida Norman var en av de få tågvärdar som var kvar i arbetet och hur trafiken ska rulla framöver förblir ovisst för facket. De nya kamerorna och monitorerna som skulle ersätta tågvärdarna började installeras på pendeltågen våren 2022, men det har varit både teknikstrul och många sjukskrivningar från personal som gått in i väggen efter turerna om tågvärdarnas framtid. Till hösten väntas stort personaltapp.
Det här företaget tiger som muren.
Susanne Högye, ordförande Seko Pendelklubben
– Den stora frågan är hur trafiken ska rulla i höst med tanke på att förarna har fått sin sommarsemester uppköpt och alla har blivit beviljade semester under hösten. Det skriker efter personal, det fattas så himla mycket förare. Trafiken är det stora frågetecknet just nu, hur man ska få tågen att rulla över huvud taget, säger Susann Högye.
Facket vet inte hur många tågvärdar som är kvar
Seko Pendelklubben anser de fortfarande att säkerheten och tryggheten äventyras av MTR. De försöker hålla en dialog med bolaget men får inga besked om hur långt de kommit i processen med om placeringarna.
Inför den stundande förhandlingen i Arbetsdomstolen kräver pendeltågsförarna nu att MTR lämnar ut de utredningar som gjorts kring säkerheten i samband med ensamarbete ombord på tågen.
– Vi får inga besked, vi får inte veta hur många tågvärdar som är kvar eller hur tidsramen ser ut som man skjuter på hela tiden. Det här företaget tiger som muren, säger Susann Högye.
“De behandlar sin personal alldeles för dåligt”
För Alidas del kommer hon att fortsätta strida för sin rätt att vara kvar hos MTR. Hon har arbetat som tågvärd i drygt fem år och har i över ett år lagt ut filmklipp på Tiktok från sitt jobb. Följarskaran är runt 37 000 följare och Norman tror att den egentliga anledningen till att hon sägs upp är för hennes kritiska klipp. Om hon hade fått en tillsägelse tidigare hade hon avstått att filma på arbetsplatsen, därför kommer uppsägningen som en chock.
– Man behandlar inte folk på det här viset. Det har inte varit någon dialog och de behandlar sin personal alldeles för dåligt. Jag kommer strida för min rätt så att jag får vara kvar, för mig har det blivit mer som en princip och jag kommer inte ge mig. Man strider för alla anställda som kanske inte vågar säga något, säger den nu varslade tågvärden Alida Norman.
Våra tidigare artiklar om pendeltågskonflikten hittar du här.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.