Den iransksvenska regissören Nahid Persson Sarvestani följer i dokumentären Son of the Mullah protester, avslöjanden och repression i dagens Iran. Dokumentären kommer nära i porträttet av regimkritikern Roohollah Zan som avrättades i Iran, 42 år gammal.
Det är bara ett år sedan en ung kvinna, Mahsa Jina Amini, den 16 september 2022 misshandlades till döds, i samband med ett polisingripande i Teheran. Hon greps för att hon inte draperat slöjan, som hon enligt Irans konstitution tvingades bära, så att den täckte håret tillräckligt.
Mahsa Jina Amini blev bara 22 år gammal och hennes våldsamma död utlöste stora demonstrationer i flera städer i Iran. Mot mordet, men omedelbart också mot lagarna som tvingar kvinnor att bära hijab – slöja som täcker håret och halsen – när de vistas i offentligheten, och mot regimen. De slet av sig slöjan på gatan, och de klippte sig kort i talarstolar i Iran och i exil i många olika länder.

Demonstrationerna, som inte avtog utan stegrade sig under flera månader samlade unga, inte minst kvinnor och flickor, mötes snart med ett oerhört våld. Många kvinnor misshandlades svårt, många till döds och kvinnor avrättades.
Över 530 döda flickor och kvinnor är en siffra som rapporterades i april, den exakta siffran är inte känd. Så småningom blev repressionen än hårdare och inte bara vid protester. Kvinnor greps för småsaker, de söktes upp i sina hem och skolflickor greps och fick hårda straff på rena misstanken att tillhöra de protesterande. På skolor runt om i Iran har också flickor drabbats av sjukdomsfall och misstänkta förgiftningar som kopplas till regimen.
Mordet på Mahsa Jina Amini utlöste stora protester
Mordet på Mahsa Jina Amini fick en utlösande verkan efter många års religiöst tryck på befolkningen. Våldsamheterna i repressionen berörde illa och minskade stödet till mullorna som styr landet enligt shiamuslimska lagar. Vissa regimkritiker pratar nu om att hoppet lever om att regimen kan komma att störtas. Bland dem är den iransksvenska filmaren Nahid Persson Sarvestani, aktuell med dokumentären Son of the Mullah om protesterna mot mullorna, och med regimkritikern Roohollah Zan i fokus.

Roohollah Zan föddes 1978 och växte upp som son till en mulla, en religiös och juridisk auktoritet, i en stat som från och med den 1 april 1979 lydde under shiamuslimska lagar. Genom sin familj hade han fördelar och till och med när han hamnade i fängelse för regimkritiska avslöjanden kunde hans far hjälpa honom att bli fri.
Så småningom tvingades han gå i exil och i takt med att han genom sin tv-kanal ”Folkets röst” blottat allt mer besvärande uppgifterna om de styrande mullorna och deras familjer, som en omfattande korruption och kriminell verksamhet, hotades han till livet. Han levde under dödshot tills han kidnappades till Iran där han ställdes inför rätta och hängdes, 42 år gammal, den 12 i december 2020.
Dödshot i exilen
Nahid Persson Sarvestani intervjuade Roohollah Zan under en längre tid i Paris, innan kidnappningen, rättegången och avrättningen. Hennes film skildrar protesterna som pågår i Iran och repressionen, men det är också en nära berättelse om en man som helt enkelt inte kan släppa sin mission: att avslöja regimens brott. Hans familj, särskilt de två döttrarna, berättar om rädsla för att se sin far dödas. De är medvetna om vilket hot hans arbete utgör.
Han kan inte gå utanför dörren utan rigorösa säkerhetsåtgärder, under beskydd av franska säkerhetspolisen, och kan knappt lita på en enda person. Filmen genomsyras av misstänksamhet också gentemot filmaren – och samtidigt en stark längtan efter att få leva med normal mänsklig kontakt. Just detta scenario stärker känslan av makt och hot som mullornas makt utgör. Men antyder också hur skör deras maktposition faktiskt är.
Intervjuerna med Roohollah Zans äldsta dotter och hans kontakter visar också på hur det är att balansera på en fin gräns vad gäller tillit och misstänksamhet. Också Nahid Persson Sarvestani får sedan många år emot hotfulla meddelanden. Det är skrämmande inte minst när de kopplas samman med hoten i realtid mot Roohollah Zan som avfärdar dem.
Men hennes film inger också hopp genom att visa stora demonstrationer av iranier i exil, där en ny generation går samman. Den religiösa fundamentalismen har styrt landet under mer än 40 år men motståndet jäser under ytan – när den inte bubblar upp för en tid och inger nytt hopp. Filmer med kvinnor som bränner slöjor och människor som knuffar turbanen av en mulla på gatan i Teheran är svindlande ögonblicksbilder mitt i terrorn.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.