I dag, den 8 september, lanseras den förarägda taxiappen Fair Taxi. “Alla förare är trötta på företagen som tjänar pengar på oss”, säger taxiföraren Marizete de Lima som väljer att gå över till appen som tar lite mer betalt, samtidigt som förarna får högre ersättning.
En efter en stannar taxibilarna vid en parkeringsplats i ett industriområde i Ursvik, i norra Stockholm. Upp för en mindre backe har föreningen Taxiunionen sitt kontor. Taxiförarna och åkarna är här för att registrera sig på den nya kooperativt ägda taxiappen som föreningen skapat: Fair Taxi.
– Den 8 september klockan 06 lanseras appen, säger John van Dinther, vice ordförande för Taxiunionen.
Appen lanseras inledningsvis i Stockholm med cirka hundra bilar. Förarna kommer inte vara anställda av företaget, utan egenanställda precis som på de större gigbolagen. Den stora skillnaden är ägandeformen: Fair Taxi ägs till 25 procent av Taxiunionen, 50 procent av förare och åkerier som köpt en aktie på 5 000 kronor, och till 25 procent av Samuel Nygren som är vd och utvecklar företaget.
– Det innebär att appen ägs till 75 procent av förare och åkerierna själva. Alla besluts som fattas kommer att vara av dem. För oss är det viktigt med rättvisa i ägandeformen och beslutsfattandet, säger John van Dinther.
20 procent mer i ersättning
Uber och Bolt tar i dagsläget ut en serviceavgift för de förare som använder appen. I Ubers fall handlar det om 25 procent och i Bolts fall 23 procent. Fair Taxi kommer ta 10 procent för de förare som investerat i appen och 12 procent för de som inte gjort det. Samtidigt kommer en taxiresa med Fair Taxi kosta 7 till 8 procent mer i jämförelse med de stora gigbolagen.
– Vi räknar med att förare som använder sig av Fair Taxi kommer kunna tjäna 20 procent mer än vad de gör med bolag som Uber och Bolt. Den förändringen kan exempelvis resultera i att förare som arbetar sex dagar i veckan kan ha råd att ta en dag ledigt om de vill, säger John van Dinther.
Han berättar att pengarna som Fair Taxi får in via serviceaviften kommer att läggas på marknadsföring, kreditkortsavgift och på att utveckla en egen app som Fair Taxi kommer äga själva. Appen startar nämligen inledningsvis på en så kallad ”White label”, en applösning som görs och köps in av ett annat företag och som anpassas efter kundens önskemål.
Marizete de Lima och Hernan Hidalgo står utanför Taxiunionens kontor för att registrera sig och sina bilar på appen. Hon har kört taxi i fem år, först för Cabonline sedan genom Uber och Bolt. Hon berättar att hon normalt kör 60 till 70 timmar uppdelat på sex dagar i veckan. För det får hon ut 9 800 kronor i månaden, efter skatt och efter avgifter som trängselskatt, bränsle och underhåll av bilen.
– Alla förare är trötta på företagen som tjänar pengar på oss, utan att de tar något som helst ansvar, säger hon.
Nytt alternativ till gigbolagen
Hernan Hidalgo håller med och säger att vill köra med Fair Taxi just för att villkoren förbättras för förarna. Något han försökt förmedla till kunder han kört under de senaste månaderna.
– Kunderna kommer betala nästan lika mycket, men vi förare kommer tjäna lite mer. Jag hoppas verkligen att folk kommer vilja använda den här appen i stället för andra alternativ, säger han.
John van Dinther hoppas att det här kommer att bli ett alternativ till de företag som dumpar löner och villkor och att Fair Taxi kan spridas till fler delar av Sverige.
– Jag hoppas även att liknande appar kan startas i fler branscher, säger han.
Hur ser förutsättningarna att konkurrera med etablerade storbolag som Uber och Bolt ut?
– Jag tror de flesta tycker att de som arbetar är värda sin lön och att det är värt att betala lite extra för det. Speciellt när allt fler förstår hur de stora gigbolagen behandlat förarna. Dessutom betalar flera av de företagen inte skatt i Sverige, vilket vi kommer göra. Det innebär att pengarna kommer tillbaka till samhället, säger John van Dinther.