Såväl marxism och självvalt fabriksarbete som anarkism och andlighet formade filosofen Simone Weils förståelse av världen. Hennes slutsatser är minst lika relevanta för synen på arbete i dag. Tommy Gunnarsson har läst Weils återutgivna essäer.
Någon mer på djupet subversivt sinnad än Simone Weil (1909–1943) är svår att finna. Albert Camus yttrade följande om henne: ”Simone Weil, jag vidhåller detta nu, är den enda stora anden i vår tid och jag hoppas de som inser detta har tillräckligt med blygsamhet för att inte försöka tillägna sig hennes överväldigande vittnesbörd.” Denna hennes vittnesbörd kom att forma tankar om inte minst arbete som är lika giltiga och aktuella i dag.
Men först något om hennes livshistoria, som visar på en person som gick all in på att leva som hon lärde. Simone Weil föddes 1909 i Paris i en judisk familj och hade en privilegierad bakgrund. Släkten bestod av idel högbegåvade. Bland annat var hennes tre år äldre bror André Weil en framstående matematiker.
Simone Weil kom själv att inledda en akademisk karriär. Efter att 1931 ha avlagt en examen i filosofi vid École normale supérieure i Paris påbörjade hon en yrkesbana som lärarinna vid olika landsortsskolor i Frankrike. Men hennes politiska engagemang, vilket bottnade i hennes solidaritet med proletariatet, drev henne sommaren 1932 till Tyskland.
I Tyskland engagerade hon sig i landets marxistiska rörelse. Weil identifierade sig vid denna tid som kommunist, men hon intog en tydligt anti-stalinistisk hållning. Under sin tid i Tyskland bevittnade hon med oro den framväxande nazismen. Erfarenheterna från detta uttryckte hon i flera artiklar när hon 1933 rest till hemlandet igen.

För närsynt för Durrutikolonnen
Vid sin hemkomst till Frankrike blev Weil engagerad i fackföreningsrörelsen och började frivilligt arbeta i flera metallfabriker för att bättre förstå arbetarnas situation. Marxismen fortsatte att vara viktig, men under denna tid började hennes tänkande också alltmer färgas av kristen mysticism.
Efter åren som fabriksarbetare reste Weil 1936 till Spanien och anslöt sig till den anarkistiska Durrutikolonnen i spanska inbördeskriget. Modet fattades henne inte, men Weils grava närsynthet, klena fysik och att hon sedan länge var sjuk i TBC gjorde henne oduglig i strid.
De följande åren tillbringade Weil både i Frankrike och andra europeiska länder. År 1942 flydde hon och familjen till USA. Weil hade dock andra planer än att stanna i det nya landet: hon ville till England för att där ansluta sig till den franska motståndsrörelsen.
Hon ville till England för att där ansluta sig till den franska motståndsrörelsen.
Simone Weil kom till England. Hennes planer kom dock att grusas på grund av att hennes fysiska tillstånd blev allt sämre. Den 24 augusti 1943 avled hon, blott 34 år fyllda, i sviterna av TBC.
Andlighet och arbetets rätta form

Under hela sitt vuxna liv skrev Simone Weil, men hennes viktigaste verk kom att publiceras först efter hennes död. När man läser henne slås man av att hon ligger långt ifrån det ideologiskt inrutade. Hennes tankar visar på en människa och intellektuell som satte mer tilltro till den egna känsligheten, nyfikenheten, introspektionen, andligheten och erfarenheten än något på förhand givet politiskt system. Detta gäller inte minst Weils syn på arbete, som hon till skillnad från en materialist som Marx också hade en andlig inställning till.
Weil hade inte bara sett, utan också som fabriksarbetare själv upplevt, hur exploaterad man som arbetare blev i det kapitalistiska systemet. ”Arbete i sin rätta form” är något Weil ofta återkommer till i sina skrifter. Sådant arbete är något som inte bara ska vara materiellt värdefullt, utan också präglas av en förmåga att uppmärksamma varandra och ha förståelse för varandras gränser.
Arbete i sin rätta form, enligt Weil, handlar om att komma i genuin kontakt med oss själva och varandra, och att alla görs delaktiga både i det intellektuella och manuella arbetet.
Arbete i sin rätta form handlar om att komma i genuin kontakt med oss själva och varandra, och att alla görs delaktiga både i det intellektuella och manuella arbetet.
När Weil började arbeta på fabriksgolvet väntade hon sig kamratskap och kamplust från sina kollegor, som genom sitt slit var själva navet i den franska ekonomin. Det hon dock möte var överutnyttjade, utarbetade, nedslagna människor som i sin desperation över att behöva försörja sig blivit inrättade i ett arbetssystem där kärleken till sin nästa var satt ur spel.
Sant arbete bortom arbetslinjen
Precis som på Weils tid gagnas många av dagens arbetsköpare av en bristande uppmärksamhet på varandra och varandras gränser. Ett tydligt exempel är gigekonomin. Gigföretagen bygger hela sin verksamhet på en bristande uppmärksamhet på den andre, i allt från arbetsmiljö till lönenivå. Arbetsköparna som lönsamt och effektivt kan erbjuda sina tjänster, och vi som köper tjänsterna billigt, förlitar oss på ett system som bygger på att vi helt enkelt inte ska bry oss om dem som utför arbetet.
När borgarna talar om sin arbetslinje vill de framställa sig som solidariska genom att påtala att alla arbeten är värdefulla.
En hård uppdelning mellan de som utför det intellektuella och det manuella arbetet, vilket Weil fick uppleva under sin tid som fabriksarbetare, är också förhärskande inom dagens arbetsliv. När borgarna talar om sin arbetslinje vill de framställa sig som solidariska genom att påtala att alla arbeten är värdefulla. Men på djupet värdefullt och solidariskt delat blir arbete när det sätter oss i genuin kontakt med oss själva och varandra, när alla görs delaktiga i såväl det intellektuella som det manuella.
Simone Weils tankar är så klart provocerande för många som vill inrätta arbetslivet i en arbetslinje. Men först när vi i vårt arbete också tillåts ägna oss åt eftertanke kring oss själva, varandra, det mänskliga, det materiella och omvärlden blir arbete en sann källa till frihet. Man behöver inte som Weil gjorde vänta på Gud för att förstå att det är en evig sanning.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.