I dag fredag hölls en muntlig förberedelse inför huvudförhandlingen mot de tio lokförare som MTR stämt i Arbetsdomstolen i Stockholm. Fem av dem har slutat jobba för MTR.
– Vi menar på att hela den här verksamhetsförändringen varit förbjuden från början, säger lokförarnas juridiska ombud Yasra Delpisheh.
Ett sjuttiotal lokförare och tågvärdar samlades utanför Centralstationen i Stockholm på fredagsmorgonen. Tillsammans tågade de i ett demonstrationståg över Vasabron till Arbetsdomstolen i Gamla stan.
Efter strejken mot säkerhetsbrister i våras kräver MTR ett skadestånd på 6000 kronor från var och en av de stämda lokförarna. Idag fredag hölls en muntlig förberedelse inför huvudförhandlingen.
Förbipasserande hejade på lokförarna och spontana applåder bröt ut utanför Arbetsdomstolen.
I tåget syntes banderoller med budskapen “rör inte min tågvärd” och “Arbetsdomstol – Klassdomstol”:
Rättssalen fullsatt
Förhandlingarna inleddes vid niotiden på morgonen. Rättssalen var helt fullsatt och på åhörarbänkarna satt lokförare och tågvärdar som kommit för att stötta sina kollegor.
Själva förhandlingen i rättssalen varade inte ens i en timme. Domaren ställde frågor och ett datum beslutades om när huvudförhandlingen skulle äga rum i februari. MTR:s ombud svarade kortfattat på frågor.
MTR:s ombud sade även i rättssalen att det var ett helt nytt faktum för dem att lokförarna inte vitsordar att arbetsnedläggelsen utgör en stridsåtgärd. Detta trots att det skriftligen har formulerats i såväl svaromålet som i två ytterligare inlagor som lämnats in till domstolen och kommunicerats till MTR.
Åberopar visselblåsarlagen
Yasra Delpisheh, juridiskt ombud som företräder lokförarna i rättssalen, berättar för Arbetaren att hon åberopat Visselblåsarlagen i yttrandet. En lag som trädde i kraft den 17 december 2021 och som bygger på EU-rätten.
– I första hand handlar det inte om en stridsåtgärd, utan man har lagt ned arbetet som ett sätt att slå larm om allvarliga missförhållanden, säger hon.
Yasra Delpisheh menar att hela verksamhetsförändringen varit förbjuden från början.
– Ensamarbete på pendeltåget har inte varit tillåtet när andra trafikentreprenörer tidigare har försökt införa ensamarbete. Då har skyddsorganisationer larmat om införandet, gått genom Arbetsmiljöverket och i slutändan har det hamnat hos regeringen som satt stopp för detta. Sedan har MTR infört ensamarbetet utan att göra säkerhets- eller riskbedömningar, inkluderat skyddsorganisationer eller varit transparenta med de rapporter som måste göras.
Hon menar att det är högst problematiskt att studierna MTR genomfört hemligstämplats.
– De anställda har inte fått insyn i processen. Vi menar att lokförarna har gjort precis allt och tömt ut alla kanaler innan de lade ned arbetet. De har anmält skyddsstopp, involverat Arbetsmiljöverket, demonstrerat, vänt sig till facket, lyft frågan internt och i media. De har tagit till så många verktyg innan de beslutade sig för att lägga ned arbetet, säger hon.
Om Arbetsdomstolen ändå skulle komma fram till att det handlat om en olovlig stridsåtgärd menar Yasra Delpisheh att det finns gott om förmildrande omständigheter.
MTR: “Viktigt att frågan prövas i arbetsdomstol”
MTR:s presschef Erik Söderberg var också på plats i rättssalen. Han säger att MTR valde att dra tillbaka stämningarna för att behålla en god pendeltågstrafik.
– Initialt skulle fler än hundra förare befunnit sig här idag. Men vi landade i beslutet att vi behövde dessa i tjänstgöring och de är inte längre stämda. Det gjorde vi för att kunna ha en god pendeltågstrafik idag. Det är viktigt att stockholmarna kan ta sig till sina jobb, skolor och utbildningar.
Varför valde ni ut just dessa tio förare, som inte var schemalagda, i stämningarna?
– Om alla hundra befunnit sig här idag hade vi inte kunnat ha en god pendeltågstrafik. Vi anser att det är viktigt att frågan hanteras i Arbetsdomstolen. Det som skedde i april var en otillåten stridsåtgärd. Därför har vi inte släppt stämningen mot samtliga, utan vi vill att frågan ska hanteras, säger Erik Söderberg.
Endast fem av tio lokförare närvarade
Av de tio personerna som stämdes, närvarade endast fem personer i rättssalen. De övriga fem arbetar inte längre kvar på MTR.
Camilla Wrande är en av många lokförare som kommit till Arbetsdomstolen efter jobbet för att visa solidaritet med sina kollegor.
Hon menar att situationen kraftigt förvärrats sedan tågvärdarna ersatts med övervakningskameror. Det råder lokförarbrist och MTR beordrar lokförare mot deras vilja att träna upp nya elever till förare.
– Det är inte alla förare som vill vara körlärare, eftersom de då får extra ansvar. Många mår väldigt dåligt just nu. Om någonting händer på pendeltåget blir det körlärarens fel. Det kan till exempel handla om felöppningar eller att stänga av en broms på fel sätt, ansvaret registreras och ligger helt och hållet på föraren, säger Camilla Wrande.
Hon säger att situationen även förvärrats för funktionsvarierade personer i rullstol som reser i kollektivtrafiken. De måste numera förboka resor genom en särskild app, och ofta hinner inte stationsvärdarna på tågen när det är förseningar.
Camilla Wrende har arbetat 16 år på pendeln och fick under gårdagen sin stämning tillbakadragen av MTR.
– Men det här är våra kollegor, som representerar oss alla, som sitter i rättssalen och det känns viktigt att visa solidaritet. Vi har i över två års tid larmat och påtalat säkerhetsbristerna. Och när vi strejkade i april handlade det just om säkerheten, ingenting annat, säger Camilla Wrande.
Huvudförhandlingarna kommer att äga rum i Arbetsdomstolen i mitten av februari.