I onsdags demonstrerade cykelbud från sex olika länder utanför EU-kommissionens högkvarter i Bryssel. Detta efter att ha trampat 400 kilometer från Paris till Bryssel för att kräva bättre arbetsvillkor för gigarbetare.
Ett trettiotal gigarbetare samlades utanför EU-kommissionens högkvarter i Bryssel i onsdags i samband med att nya diskussioner pågick om det så kallade “plattformsdirektivet”, ett direktiv som syftar till att reglera gigföretagen på arbetsmarknaden i EU. Med sig hade de en banderoll med skriften “låt inte Uber stifta lagarna”.
Demonstrationen föregicks av en flera dagars lång aktion, “den långa leveransen”, då förarna cyklade från Paris till Bryssel för att sätta ljus på gigarbetares villkor. I nästan 400 kilometer trampade de för rätten till anställning och nådde under onsdagen ett regnigt Bryssel.
– Det var långt, regnigt och kallt men vi är vana vid det, sade 24-åriga Francesco till den franska tidningen Liberation.
Europaparlamentarikern Leïla Chaibi från europeiska vänstergruppen deltog även hon i protesten utanför EU-kommissionen.
– Diskussionerna mellan parlamentet, kommissionen och rådet är komplicerade eftersom det finns ett stort inflytande från plattformslobbyerna. Vi riskerar i slutändan att få ett direktiv som ligger mer i deras intresse än i arbetarnas. Det är därför den här typen av åtgärder är viktiga, kommenterade hon demonstrationen.
Under onsdagens aktion kom även Nicholas Smith, EU:s kommissionär med ansvar för sysselsättning och sociala rättigheter, förbi för att tala med gigarbetarna.
Långdragna diskussioner
Diskussionerna om hur gigekonomin ska regleras inom EU har pågått länge. I juni slöts en ny uppgörelse vid ett ministermöte i Luxemburg gällande det så kallade “plattformsdirektivet”. De nya reglerna ska göra det möjligt att avgöra om en person bör klassas som anställd snarare än egenföretagare vid arbete inom gigsektorn. Som anställda kommer gigarbetare få rätt till bland annat sjuk- och övertidsersättning, semester och pension.
Ministerrådets krav handlar om att tre av sju kriterier behöver uppfyllas för att en gigarbetare ska räknas som anställd. Till exempel beror det på hur mycket personen tjänar, om det är möjligt att säga nej till arbete och om det finns regler för uppförande eller klädsel.
Ännu har direktivet inte trätt i kraft, men är sedan i juli nu inne i den sista fasen av lagstiftningsprocessen – så kallade “trialoger”, mellan EU:s råd, parlament och kommissionen.
Plattformsarbetarnas rättsliga status är det överlägset känsligaste kapitlet i plattformsarbetardirektivet – och inom EU har lagstiftare haft vitt skilda åsikter.
“Gigarbetares rättigheter är en fråga om framtiden”
Marcus Haunold arbetar som rider och säger över telefon till Arbetaren att det var ett självklart val för honom att delta i cykelaktionen till Bryssel.
– Gigarbetares rättigheter och rätt att klassas som anställda är en fråga för framtiden. De här osäkra villkoren är inte bara ett problem för oss som arbetar som riders, utan plattformsföretagen börjar ta över många andra branscher, till exempel städsektorn, säger han.
Marcus har de senaste fem åren arbetat som leveransbud för Foodora i Österrikes huvudstad Wien. Han är inte formellt anställd av företaget, utan betraktas som en frilansare.

De senaste året har han även behövt arbeta på finska Wolt. Han säger att leveransbuden oundvikligen måste arbeta för flera plattformsföretag samtidigt om de ska kunna försörja sig.
– I dagsläget arbetar omkring 3000 bud för Foodora, men det finns endast ordrar för runt 1000 bud.
Marcus berättar att han aldrig vet hur mycket pengar som kommer in på kontot i slutet av månaden. Han måste arbeta kvällar, helger och semestrar. Om en olycka sker på vägen och han måste vila får han inte någon sjukersättning.
– Det är så orättvist att vi plattformsarbetare behandlas annorlunda. Det är viktigt att kunna planera sin vardag och inkluderas i det sociala systemet. Gigföretagen har lagt oerhört mycket pengar på att lobba mot gigarbetares organisering. Tänk om de lagt pengarna på att anställa oss istället och ge oss anständiga arbetsvillkor?
Nästa trialog, eller trepartsförhandling, kommer att äga rum den 28 november i Bryssel.