“Friskolereformen har utarmat de kommunala skolorna vilket i längden underlättar för gangsternätverken att rekrytera motiverade barnsoldater. Men de sociala band som började klippas med friskolereformen kan åter växa fram. Ett skolbibliotek åt gången”, skriver kriminologen Lars Flysjö.
Runt 2010 fick jag arbete som elevassistent på ett privat gymnasium. Ganska snart märkte jag att saker hade förändrats från min egen gymnasietid. Dels fanns det en större förståelse för feminism, antirasism och sexuella identiteter bland eleverna. Dels saknades det en skolgård och en matsal, så man hängde i korridorerna och åt lunch på Subway i stället.
Inga problem, sade Skolinspektionen när de var på besök. Däremot behövde vi ordna ett skolbibliotek. En dag fick jag följa med till rektorns bil för att hämta några papperskassar med böcker som han hade budat hem, och under eftermiddagen organiserade jag sedan det minsta antal böcker på det minsta antal kvadratmeter som tillsammans nådde upp till definitionen av ett skolbibliotek.
Medan jag ställde i ordning det till synes slumpmässiga urvalet av Harlequin och Tom Clancy på hyllorna tänkte jag att det här var något nytt. Det var inte det enda sättet som Sverige hade förändrats på.
Friskolereformen satte stopp för klassresor
När jag tog studenten var privatskolor ett nästan okänt begrepp. Alla gick på samma skola. En mellanstor svensk stads hela demografi blandades i klassrummet, i matsalen och på skolgården. Mina kamraters föräldrar var ingenjörer och läkare, arbetslösa och alkoholister, och allt däremellan. Nästan alla som var snett ute fångades upp och fick en chans. Och en chans till. Till fortsatta studier eller åtminstone ett anständigt liv.
Denna sortens skola, vars framväxt Göran Hägg så målande beskriver i Välfärdsåren från 2005, framstår för mig som den enskilt största faktorn bakom Sveriges framgångssaga under efterkrigstiden. Friskolereformen, påbörjad 1992 under regeringen Bildt, satte ett definitivt stopp för detta experiment i social integration och klassresor.
En parallell kan dras till den svenska byggbranschen, där politiker säljer ut delar av allmännyttan till byggföretag där de själva är aktieägare. I Italien säger man maffia. I Sverige säger vi helst inget alls.
I en intervju med Flamman (2/11 2023) beskriver Markus Larsson från Tankesmedjan Balans konsekvenserna av denna reform. Ständiga effektiviseringskrav resulterar i nedskärningar i verksamheten. Överetablering, när friskolor som Internationella Engelska Skolan (IES) öppnar i en kommun även om det inte finns behov av en ny skola, leder till att den kommunala skolan börjar förlora elever och får betala en straffavgift för de tomma platserna, vilket i sin tur minskar resurserna för de elever som är kvar.
Ett annat tema är lobbyism, och inte sällan ren korruption. Larsson kartlägger svängdörrarna mellan politiker, lobbyister och skolkoncerner, och de går ända upp till maktens toppar. En parallell kan dras till den svenska byggbranschen, där politiker säljer ut delar av allmännyttan till byggföretag där de själva är aktieägare. I Italien säger man maffia. I Sverige säger vi helst inget alls.
Det svenska systemet med skolor ägda av före detta politiker och utländska riskkapitalister är som designat för att överföra pengar från det offentliga till privata fickor. Marknadsskolorna har utarmat de kommunala skolorna och gett oss en skola som fostrar vissa barn till arbete, vissa barn till fortsatta studier, och vissa barn till att, som det uttrycks i fjärde säsongen av tv-serien The Wire, stå på hörnet.
En trasig skola göder gängvåld
Är det en tillfällighet att det svenska skolsystemets haveri följdes av gangsternätverkens expansion? Enligt professor i nationalekonomi Randi Hjalmarsson i Dagens Arena 7/12 2022 finns det ett starkt forskningsstöd för att längre och mer kvalitativ utbildning leder till minskad brottslighet. I det dagspolitiska hamnar socialpolitiska åtgärder tyvärr i skymundan för kriminalpolitiska verktyg som lovar enkla lösningar och snabba resultat, men kriminalitet är ett komplext socialt fenomen.
En trasig skola leder inte till att en ungdom omgående börjar sälja knark och skjuta människor, men en trasig skola ger färre ungdomar en utbildning som garanterar en framtid, fler lämnas utan prosociala sammanhang och rör sig i stället på offentliga utrymmen där en kriminell kultur växer fram, som i sin tur hämtar näring från ökade klassklyftor och ett större utbud av kriminella affärsmöjligheter, och så vidare.
I Causes of Delinquency från 1969 beskriver kriminologen Travis Hirschi de här indirekta orsakskedjorna på ett kärnfullt sätt. Hans teori om sociala band menar att individer förhindras att begå brott av de band de har till samhälleliga institutioner, där familjen och skolan lyfts fram som avgörande, men även arbetsplatsen, militären eller religionen kan spela en stor roll.
Om sociala band förhindrar brott, vilka faktorer är det då som motiverar till brott? Enligt teorin om rationella val, formulerad av Lawrence E. Cohen och Marcus Felson i slutet av 1970-talet, behövs tre ingredienser för att någon ska välja att bryta mot lagen: en motiverad gärningsman, ett attraktivt mål samt en avsaknad av kapabla väktare.
Fackförbundet lyssnar inte på lärarna på golvet
Som en första ingrediens kan vi säga att friskolereformen har utarmat de kommunala skolorna vilket i längden underlättar för gangsternätverken att rekrytera motiverade barnsoldater, som en andra ingrediens att privatiseringsvågen har gett investeringsmöjligheter för nätverkens blodspengar, och som en tredje ingrediens att en ökad arbetsbelastning gör det svårare för skolpersonal att hålla barn och ungdomar borta från gatans frestelser.
Teorin om sociala band och teorin om rationella val är bara två exempel på perspektiv som vi kan använda för att ta ett välbehövligt helhetsgrepp på de viktigaste faktorerna bakom gangsternätverkens expansion, där skolan är en del av en större strukturell omställning.
Fackförbundet Sveriges lärare verkar inte vilja lyssna på vad Tankesmedjan Balans har att säga, men på golvet stämmer många in i deras kritik. De samtal som nu förs i lärarkåren kanske kan bidra till att ett uppror för att ta tillbaka utbildningssystemet formerar sig.
Det dröjer en generation för att många av de positiva följderna av ett nytt skolsystem ska märkas fullt ut i samhället, men det är också i arbetet med barn och ungdomar som vi direkt kan se hoppet om en bättre framtid tändas igen. De sociala band som började klippas med friskolereformen kan åter växa fram. Ett skolbibliotek åt gången.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.