Kapitalismen har muterat till något annat, menar Yanis Varoufakis i nya boken Technofeudalism – What Killed Capitalism. Men vad innebär det för klassrelationer och klasskamp om vi nu lever i en högteknologisk feodalism? Jon Weman reder ut.
Ekonomen och tidigare grekiske finansministern Yanis Varoufakis brukar inte vara rädd för ambitiösa anslag. I Another Now drog han – inom ramen för en science fiction-berättelse – upp en ganska detaljerad ritning för ett samhälle bortom kapitalismen, något som inte är alltför vanligt bland socialistiska tänkare i dag (Michael Alberts Livet efter kapitalismen är kanske den mest närliggande motsvarigheten).
I Technofeudalism – What Killed Capitalism, å andra sidan, skissar han inte på ett framtida samhälle – han gör påståendet att vi redan lever i ett nytt samhällssystem. Och ett som är värre än kapitalismen.
De stora nätföretagen, eller ”molnkapitalen” (det blir en del nya ord att lära sig i boken), menar han har ändrat de grundläggande principerna i ekonomin så mycket att det inte längre kan klassas som kapitalism.
Kapitalet agerar på nya sätt
Nätjättarnas börsvärde kan explodera trots att de i åratal bara genererar förluster, och vinster tycks lika gärna kunna komma från centralbankspengar skapade ur luft som från mervärde från arbete.
Världsekonomins största kapital, indexfonder som Blackrock som hanterar tillgångar på triljoner dollar, agerar annorlunda än ägare borde enligt både marxistiska och liberala läroböcker. Amazon må se ut som en klassisk marknadsplats, men i själva verket har företaget total kontroll över vilka köpare och säljare som hittar varandra.
Världsekonomins största kapital, indexfonder som Blackrock som hanterar tillgångar på triljoner dollar, agerar annorlunda än ägare borde enligt både marxistiska och liberala läroböcker.
Många kritiker har ifrågasatt om det verkligen är rimligt att tala om ett nytt samhällssystem – är det inte fortfarande variationer på samma gamla kapitalism? Till Varoufakis försvar skulle man kunna peka på att när Kommunistiska manifestet publicerades, producerades förmodligen betydligt mindre än hälften av världens samlade BNP under kapitalistiska former – men för den framsynte var det uppenbart vart utvecklingen var på väg.
Det finns också en passage i Kapitalet där Marx noterar att övergången från feodalism till kapitalism inte behöver, som i Frankrike, gå genom en revolution: i Storbritannien, exempelvis, var den gamla aristokratin och den nya borgerligheten mer intrasslade i varandra och en hel del adelsmän kunde omvandla sina gamla privilegier till kapital i den nya ekonomin. Och det är väl ungefär så man får föreställa sig övergången till ”teknofeodalism” också.
Klasser av molnägare och molnproletärer
Om vi accepterar Varoufakis påstående om ett nytt samhällsskick kunde det hur som helst vara intressant att komma ihåg Marx mest centrala tes – att historien hittills varit klasskampens historia. Vilka klasser menar Varoufakis då existerar under den nya högteknologiska feodalismen och vad har de för relationer till varandra?
Den nya härskande klassen är enligt boken ”molnägare” (”cloudalists”). De förtjänar inte att kallas kapitalister, menar Varoufakis, eftersom de inte strävar efter framgång på marknaden, inte ens efter erövrandet av monopol på en marknad, utan efter ”att få oss att lämna kapitalistiska marknader helt och hållet”.
För att hitta molnkapitalets mest utvecklade form får man lämna de för oss välbekanta domännamnen och se på Kina: WeChat är en app man kan leva hela digitala liv i, på samma gång nyhetsforum, socialt nätverk, näthandel och betalsystem – bland annat. Plötsligt verkar jämförelsen med medeltidens feodalherrar inte som en så stor teoretisk överdrift.
Väst ligger där steget efter, men det betyder inte att ambitionen saknas: Facebook har exempelvis sonderat möjligheten till en egen valuta. Deras inkomster från att förlägga allt större delar av det mänskliga livet till sin värld kallar han ”molnränta”.
De som arbetar under molnkapitalen kallar han ”molnproletärer”. De kan börja som Uber-förare eller Foodora-bud, formellt ”självständiga” och kanske med ett litet eget kapital (en bil eller en hantverkare på Ikea-ägda Taskrabbit med sina verktyg), men i realiteten allt annat än oberoende: de betalar tribut till plattformsföretaget och är utlämnade till plattformens godtycke för vilka arbeten de tilldelas, medan företaget samtidigt har total överblick över deras arbete och inkomster.
Andra kommer från andra hållet, som anställda, men finner sig i en liknande situation: Amazons egna arbetare – konstant registrerade, kommenderade av en robotröst i hörlurarna, allt oftare underkastade en ansiktslös algoritm.
Största språnget sedan taylorismen
Den digitala revolutionen på arbetsplatserna är den största uppgraderingen av Frederick Taylors ”vetenskapliga arbetsledning” någonsin, menar konsulten Mike Walsh i Harvard Business Review. Både gig-arbetare och anställda finner sig allt mer atomiserade från varandra och samtidigt allt hårdare uppkopplade mot ett automatiskt system. Fast kontrollmetoderna blivit mer sofistikerade, skiljer sig deras situation, medger han, inte fundamentalt från vad arbetare levt i sedan kapitalismens början.
Med ”molnlivegna”, å andra sidan, har den nya härskarklassen gjort något som ingen av dess föregångare lyckats med: att få människor att frivilligt (eller i alla vad de upplever som frivilligt) skapa värde åt dem utan betalning, på sin fritid. Det är vad vi alla gör som användare av nätjättarnas sidor, när vi delar med oss av våra data och hjälper till att lära upp deras algoritmer – vi ”tränar dem att träna oss bättre”, skriver Varoufakis.
Man kan jämföra med Roblox – sidan som hittills kommit närmast att realisera ett ”metaversum” och som tjänat miljarder på barns och ungdomars, för det allra mesta obetalda, skapande av spel inom deras virtuella värld. Själva den autonoma individen – marknadens förmodade aktör – löses upp när vi tillbringar så mycket tid på algoritmstyrda sidor utformade för att manipulera vårt beteende.
Hur kan klasskamp bedrivas?
Men – hur ser i så fall klasskamp ut i det nya samhället? Det är här man kan tycka att de fantasieggande teorierna inte riktigt resulterar i övertygande svar. Varoufakis förespråkar koordinerade bojkotter, vilket känns lite som NGO-politik från 90-talet och aldrig lett till några stora segrar.
Han noterar problemet med att organisering både på och utanför arbetsplatserna kommer behöva använda sig av just de plattformar man bekämpar, men pekar inte egentligen ut någon väg förbi det. Och ändå är förmodligen de sociala nätverken, och det faktum att våra relationer till varandra mer och mer filtreras genom algoritmer, en viktig anledning till att motstånd i vår tid så ofta antingen uteblir eller kanaliseras in i återvändsgränder.
Kan det finnas en väg tillbaka till något liknande det gamla internet, före storföretagens dominans?
Genom historien har varje ny epoks härskande klass utövat sin kontroll på ett allt mer sofistikerat sätt. Om man placerar ”molnherrarna” högst upp i den nya samhällspyramiden fortsätter definitivt den trenden. De bygger inte sin makt på våld och för det mesta kan de inte – i varje fall inte i Väst i dag – skära av en individ från sin försörjning. Deras dominans är social och psykologisk.
Ändå breder missnöjet ut sig bland dem som Varoufakis kallar molnlivegna, långt utanför politiska kretsar. Videor på temat ”varför Google Sök har blivit värdelöst” och ”varför Youtube har blivit värdelöst” får miljontals visningar. En ”Twitterdiskussion” uppfattas som mer eller mindre synonymt med ytlig och polariserad. En youtuber i mittfåran som Moist Critical tar återkommande upp hur sociala nätverk bryter ner människors sunda förnuft.
Kan det finnas en väg tillbaka till något liknande det gamla internet, före storföretagens dominans, som uppenbart saknas av många som upplevt det? Och kan det öppna vägen för ny organisering? Varoufakis bok väcker de frågorna, utan att riktigt besvara dem.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.