Endast 0,7 procent av tidningarna som fick allmänt redaktionsstöd befinner sig till vänster om Socialdemokraterna på en höger-vänster-skala. De mindre nationella samhällspolitiska tidningarna fick tungt besked när beslutet om mediestöd meddelades förra veckan. Arbetaren ringde upp forskaren Marcel Graz för att fråga vad det nya mediestödet innebär i ett medielandskap som domineras av stora bolag.
Det nya mediestödets främsta syfte är att stärka regional och lokal nyhetsjournalistik, men kan även användas för att stötta mediemångfalden även på ett nationellt plan, enligt Kulturdepartementet. När det gäller nyhetsmedier som saknar lokal eller regional nyhetsbevakning, ska dessa ha möjlighet att få det nya mediestödet om de är av särskild vikt för mediemångfalden eller av betydelse för grupper som är underförsörjda när det gäller nyhetsbevakning.
Altinget, Global Bar Magazine, Dagens Arena, Västerbottningen och Partille Tidning hör till de 20 tidningar som varken får redaktionellt stöd eller övergångsstöd.
Samhällspolitiska tidningar till såväl höger som vänster hör till de tidningar som får övergångsstöd men inte allmänt redaktionsstöd. Det handlar bland annat om Nu – det liberala nyhetsmagasinet, Kvartal, Bulletin, Syre, Fempers, Flamman, Proletären och Arbetaren. Även den finskspråkiga tidningen Soumen Uutisviikko blir utan redaktionsstöd.
Övergångsstöd kommer som längst kunna kunna lämnas fram till 2028, då det nya mediestödet helt ersätter tidigare stödformer. Hur mycket och hur länge en tidning får övergångsstöd beror på hur länge och hur mycket driftstöd tidningen haft de senaste fem åren.

“Innehållet speglar nödvändigtvis inte färgen”
Arbetaren har sammanställt vilka politiska inriktningar som präglar det nya mediestödet, utefter vilken inriktning tidningen själva uppger att de eller deras ledarsidor har. Här framgår att de flesta tidningar anser sig vara neutrala, opolitiska eller saknar ledarsidor och har inte uppgett politisk inriktning.
Men enligt Marcel Garz är docent i ekonomi på Jönköpings Universitet, är det inte helt säkert att den politiska färg som en tidning uppger motsvarar den tendens som de faktiskt har.
I sin forskning har Marcel Garz jämfört språket i tidningarnas innehåll, såväl opinionsmaterial som nyhetstext, med innehållet från de olika partiernas tal i riksdagen. En tidning som kallar sig socialdemokratisk, har inte nödvändigtvis den vinkeln i praktiken. Därför är han tveksam till hur informativ grafen om tidningarnas politiska profil är i praktiken.
– Vårt intryck är att de behåller den politiska färgen som ett varumärke, för att de vet att läsarna gillar det. Men innehållet speglar inte nödvändigtvis färgen längre.
Att tidningar skulle vara neutrala är också något han vänder sig emot, såväl åsiktsmaterial som nyhetstexter anser han ofta är partiska.
– Det är bra att svensk media är tydliga med att det är en opinionstext, men det innebär inte att resten av innehållet inte är partiskt.
I stora drag är partiskheten proportionell till antal stolar som ett parti har i riksdagen.
– Socialdemokraterna har många stolar och tidningarna är oftare tendentiösa åt deras håll, än när det gäller mindre partier som Vänsterpartiet.
Minskad mångfald – minskar förtroendet för pressen
Om stödet till flera mindre samhällspolitiska tidningar successivt trappas ner, anser han, att det kan leda till minskad mångfald i medielandskapet. Enligt Marcel Garz kan förändringen i mediastöd påskynda en redan existerande utveckling.
– Det kan leda till att flera små tidningar kan stängas ner, och det är inte bra för mångfalden. Nu ser vi en dubbel effekt, de stora ägarna fortsätter växa och centraliserar produktionen, vilket minskar mångfalden. Alla läsare läser i princip samma nyheter. Samtidigt försvinner de små tidningarna från marknaden. Vill du läsa lokala nyheter behöver du göra det i tidningar som ägs av de stora företagen, säger Marcel Garz som också forskat på hur ägande och politisk nyhetsvinkling hänger samman på svenska nyhetstidningar.
Enligt Marcel Garz är den minskade mångfalden ett problem då det drabbar minoriteter.
– Grupper som inte har ”mainstream”-åsikter, och marginaliserade grupper ser sig inte representerade i nyheterna. Jag tror inte det är bra för den sociala sammanhållningen och jag tror att det gör att folk förlorar förtroendet för pressen och för demokratin. Det är inte en bra trend.

Enligt honom är vad som står i tidningen avhängigt dess ägare.
– Ägarna kanske inte väljer i varje fall vad som rapporteras om och hur, men har ägaren preferenser kommer de anställa de journalister och redaktörer som agerar som man önskar. I stora drag ser vi att ägarna är de som bestämmer vilka nyheter som publiceras.
De nyheter som produceras i dag ligger i händerna på ett fåtal ägare.
Marcel Garz, medieforskare
Mellan 2014 och 2022 har Marcel Garz kunnat se hur ägarkoncentrationen ökat. För 10 år sedan fanns runt 30 fristående ägare på marknaden, en siffra som halverats. Marcel Garz berättar att utifrån data från 2022 kan man se att de fyra största morgontidningarna Bonnier, NTM, Stampen och Gota Media tillsammans äger mer än 80 procent av marknaden.
– 80 procent av läsarna får sina nyheter från dessa fyra företag. De nyheter som produceras idag ligger i händerna av ett fåtal ägare.
Jakten på lönsamhet leder till likriktning
De stora ägarnas agenda menar Marcel Garz primärt handlar om att göra affärerna lönsamma. Ett sekundärt mål kan vara en politisk agenda.
– I sådana fall handlar det om åsikter som är mainstream, du hittar inga extrema åsikter där.
Konsekvensen av kraven på lönsamhet blir att lokala nyhetsredaktioner stänger ner och produktionen centraliseras.
– Lokala kontor stängs ner och nyhetsproduktionen centraliseras. Det innehåll som delas mellan flera tidningar har fyrdubblats och nyheter från material från nyhetsbyråer som TT används också mycket mer. Mycket mindre originellt och lokalt material.
För att beviljas det nya mediestödet krävs 45 procent redaktionellt innehåll, enligt Kulturdepartementet, vilket innebär att man kan samarbeta kring eller köpa in byråmaterial för upp till 55 procent av innehållet.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.