I sommar kan Arbetarens prenumeranter följa historien om Paul, Emilia, kärlek och syndikalism under 1910-talet. Romanen bygger på författaren Gun Hedlunds farföräldrars liv. Här publicerar vi hennes förord.
Striden må fortgå (Federativs förlag 2023) utspelar sig i Bomhus, öster om Gävle, och fick fina recensioner, inte minst i lokaltidningarna.

Här publicerar vi Gun Hedlunds eget förord till romanen. Det ger en intressant inblick i arbetet och viktiga nycklar till att förstå Paul, syndikalisten som 1913 är med och grundar Bomhus lokala samorganisation av SAC, och den bestämda Emilia, som tror mer på att kämpa för allmän rösträtt.
Men förordet avslöjar också mycket av handlingen. Om du hellre vill läsa romanen direkt, börja med kapitel 1 här!
Förord
»Jag såg honom i matsalen. Och bestämde mig direkt.«
Orden var farmors. Hon berättade historien om hur hon och farfar blev ett par. Jag var tolv år. Vi satt tätt tillsammans med hennes ungdomsalbum mellan oss, vände bladen som hölls samman av en flätad silkessnodd insydd i ryggen på den svarta, krokodilmönstrade pärmen. Och där på ett foto var farmor.
I en vidbrättad svart hatt och ljus luftig muslinklänning med spetskrås på bröstet. Hon satt på snedden i damsadel på en mörkbrun ridhäst. Flera foton fladdrade förbi åtföljda av farmors berättelser om vänner, släktingar och livet i Taflan i Valbo. Kvinnorna var vackert klädda i höghalsade klänningar och hattar. Hon verkade glad över att återvända i minnet. Pratade på och småskrattade.
Berättelserna och fotografierna stämde inte alls överens med farmors liv som jag känt det. Innan hon och farfar flyttade till pensionärshemmet såg jag henne oftast i rutig bomullsklänning, förkläde och klut på huvudet, oftast med stövlar, på väg till eller från djuren. Förklädet och kluten åkte av vid matbordet, på jul- och nyårsafton, födelsedagar, en stund på kräftskivan. Första maj var det finkappa och hatt. Nu efter flytten till pensionärshemmet såg hon lite annorlunda ut: prydliga permanentlockar, finblusar och broscher.
Det fanns hos farmor en bris av något annat än det som fanns hos farfar, det kunde skönjas i ett annat språk. När min storasyster Eva och jag bäddades ned skavfötters i dragspelssängen inne i kammaren i Norrberg var vi ängsliga. Tanken på ett nattligt dassbesök i kolmörkret bakom huset fyllde oss med fasa.
Då sade farfar lugnande på dalmål: »Ta pottan som står där borta om ni behöver pinka i natt.«
Farmor sade: »Behöver ni kasta vatten så har jag ställt nattkärlet där.«
Vi fnissade under täcket, undrande varför hon pratade med så märkvärdiga ord.
Farmor och farfars kärlek
Jag hade förstått, trots mina unga år, att farmor och farfars kärlek var fylld av lust och glädje. Hon och farfar satt ofta nära, höll varandra i handen och hon smekte honom på handryggen, de smålog mot varandra.
I oredan inför firandet av deras 50-åriga bröllopsdag, snappade jag upp farmors glada stämma i surret av röster:
»Och nu är det bäddat med bröllopslakanen för i kväll ska Paul och jag ha det livat.«
»Men som du pratar.«
Ett par av fastrarna fick munnar som såg ut som smala streck. Farmor skrockade av skratt när hon knyckte på nacken och gick vidare för att hälsa på gästerna.
Bredvid den kortväxta, livliga Emilia framstod farfar Paul som lugnet själv. Mild men bestämd. Vi barnbarn fick inte fuska ifrån oss om vi tagit på oss en arbetsuppgift.
Om vi gnällde blev svaret: »Ta en paus, vi vilar lite, sen orkar du ta nya tag.« Farfar var tålmodig och lyssnande. Alltid nyfiken och intresserad. Han pratade inte om sin barndom eller ungdom. Det fanns inga fotoalbum. Men hans vetgirighet och kunskapstörst var stor, en bildningsiver som jag långt senare förstod varifrån den kom.
»Titta här, flicka lilla. Aldrig har jag kunnat drömma om att sitta hemma och se djuren i urskogen i Amazonas livs levande. Boaormen runt halsen på han, Lindblad, det du! Televisionen skolar oss, tänk vad vi människor ska lära oss om världen.«
Om det nya livet som folkpensionär i modern lägenhet:
»Aldrig hade jag trott att jag skulle få uppleva en sån lycka. Att inte behöva tänka på att klara försörjning och ved.«
När jag och farfar talades vid i mina tidiga tonår blev jag mindre ensam i mitt läsande. Han hade läst de ryska författare som jag smög med inför mina jämnåriga.
Revolutionär i en svår tid
Så klev jag, många år senare, in i 1910-talets värld på Arkiv Gävleborg och läste i Bomhus syndikalisternas protokollspärm från 1913–1918. Och förstod att farfar varit en ledande, övertygad revolutionär röst i kampen mot kapitalismen och storbolagens vägran att se arbetare som människor.
Och att jag som flicka fått se en glimt av syndikalisten Paul och den bildningstradition som han bar med sig livet igenom. Minnena har etsat sig fast. Som om farmor sände med ett budskap om att en kvinna kan välja sitt liv. Från farfar vissheten om att längtan efter kunskap och bildning är en del av att vara människa.
Som vuxen lyssnade jag till min pappas, Göstas, berättelser om svartlistningen och arbetslöshetsåren. Så här i efterhand framstår det som ett barndomstrauma som han ständigt återkom till.
Det är ur frågor som uppstått vid samtalen med mina farföräldrar och min pappa, som den här boken har kommit till.
Hur var det möjligt att farmor inte med ett ord eller minsta bittra tonfall berörde sitt livs stora förändring från ett välmående liv till en tillvaro i djup fatttigdom? Min syster minns emellertid att farmor hade ett återkommande talesätt: »Ingen vet vad som har hänt den fattige innan han blev fattig.«
Hur var det möjligt för Paul att tvingas ge avkall på sin djupaste övertygelse om vikten av syndikalistisk facklig organisering? Inte heller från honom hörde jag någonsin ett förgrämt ord om det förflutna. Kan det ha varit vissheten om att striden måste fortgå, men i nya former, som bar honom?
Emilia: Orädd för överheten
Emilias dröm om ett eget hemman och en stor familj gick i uppfyllelse. Förutom Ivar, Gösta och Rune födde hon ytterligare tre söner och en dotter, alla fyra med hjälp av grannfruar och barnmorska i kammaren i Norrberg. Hennes stolthet över barnaskaran var stor. På många små kvadratiska svartvita fotografier från 1940-talet och framåt sitter eller står de alla samlade framför någons lådkamera.
De sex barnen överlevde olika sjukdomar, gifte sig och fick barn, det blev fjorton barnbarn. I många år levererade Emilia grönsaker, kalkoner, kycklingar, ägg och kräftor till herrgården och andra kunder i Kungsgården.
Smör såldes till affären, hon hade tre fjällkor. Emilia förblev orädd inför överheten, drog sig inte för att söka upp en storbonde, en präst eller lärare och säga ifrån och hon uppfostrade sina barn i samma anda. Solidaritet var en självklarhet, luffare fick ett mål mat och lov att sova på höskullen mot att de, för brandriskens skull, överlämnade tobak och tändstickor till henne. Till en granne som hotades av vräknin och fattighus vandrade hon runt en mil för att försöka samla in pengar till deras skuld.
Paul: Från arbetslöshet till tungt arbete
Paul blev åter arbetslös på grund av lågkonjunkturen under 1922–1925, tog olika kolar- och skogshuggarjobb. Han utökade 1923, med Emilia som myndig hälftenägare, hemmanet med ett och ett halvt tunnland via lån från Hushållningsällskapet. Bönderna fick nej till jakt på Pauls marker. Under tretton år, 1925–1938, arbetade Paul med knippning och ytbehandling av ståltråd vid Hofors Bruk AB i Hofors.
Han bodde i ett dragigt vindsrum under veckorna där vattenhinken frös vintertid och kom hem till familjen i Norrberg under helgerna. Efter en arbetsplatsolycka fick han sluta under ovärdiga former 1939 och återvände aldrig till fabriksarbete. Paul förblev de syndikalistiska idéerna trogen men utan att vara fackligt aktiv. Han fortsatte som distributör av SAC:s tidning Arbetaren, var engagerad i kooperationen och under Hoforsåren i ABF:s föreläsningar och läsecirklar.
Sonen Gösta blev förtroendevald i Lantarbetarförbundet i sin ungdom. Som ombud inför en avtalsomröstning var han rådvill. Sjuttio år senare mindes han ordagrant Pauls råd:
»Jag blev utsedd av Lantarbetarförbundet att resa till Falun för att vara med på en omröstning om ett avtal. Vi diskuterade det mycket hemma och pappa sa att jag skulle rösta nej. Han sa att det var viktigt att lantarbetarna lärde sig att de inte måste godta ett avtal, utan att man kan vägra och ta strid. Så jag röstade nej och det blev nya förhandlingar och vi fick ett öre till.«
Familjens liv bestod till stor del av självhushåll och de var djupt fattiga i likhet med så många andra vid den här tiden. Emilia vävde tyg och sydde kläder, odlade lin och spann linnetyg. Paul hade gott om tid under veckorna i hyresrummet i Hofors. Han lärde sig att snida fram läster och randsydde skor till barnen. Efter drygt fyrtio år såldes den lilla gården i Norrberg 1960. Farmor och farfar flyttade till pensionärshemmet i Kungsgården. Där bodde de fram till sin bortgång, i båda fallen vid 85 års ålder.
Historiska källor blandas med fantasi
Berättelsen i den här romanen är skapad utifrån en blandning av historiska källor och min egen fantasi som författare, ibland kallat alterfiktion. Jag vet inte om Emilia hälsade på Hinke Bergegren på Bomhus station 1917. Jag vet däremot att Hinke var talare i Bomhus det året utifrån bevarade protokoll. I romanen möts historiskt autentiska personer med fiktiva karaktärer som jag skapat.
När det gäller gestaltningen av aktioner och diskussioner inom Bomhus LS så utgår den både i kronologi och innehåll från protokollen. Detsamma gäller Pauls ageranden och initiativ, de finns omnämnda i protokollen. Namnen på styrelseledamöterna är historiskt korrekta men övriga kamrater i Bomhus LS som skildras är fiktiva. Det saknas källor för vilka aktioner som åstadkoms av Gävle Soldat- och arbetarråd, där har jag lånat en beskrivning av vad som skedde på andra orter och som skildrats i boken Då var det 1917. Kooperationens protokoll och inventarieförteckning har använts. Arbetarbladets och Syndikalistens artiklar är ordagrant återgivna liksom utdrag ur broschyren över kådånger och citat ur SAC:s skrifter.
När det gäller Emilias och Pauls liv är de källor som jag utgått ifrån följande: släktforskning, Pauls skolbetyg, betyg från hans olika arbetsgivare, köpehandlingar av deras hem i Norrberg, brev från Pauls far, testamente från Emilias faster i Stockholm, bouppteckning efter Emilias mor, handlingar från Hille och Valbos häradsrätt om hennes fars konkurs, förlossningsjournal från Gävle lasarett och ett fåtal fotografier från 1910-talet. Ytterligare en källa är berättelserna från min pappa, Gösta Hedlund, som föds 1915 i den här romanen. Mellan 2009 och 2014 gjorde jag ett antal inspelningar av samtal med honom. Mina egna minnen av farmor och farfar har självklart präglat gestaltningen av deras karaktärer.
Jag har använt mig av källor från Arbetarrörelsens arkiv, Gävle stadsarkiv, Arkiv Gävleborg, Regionarkivet Gävleborg, Riksarkivet och böckerna Bomhus. Från fäbodbygd till industrisamhälle och Facket, bruket och bygden. Avdelning 4, Pappers Fors 75 år 1913–1988. Uppgifterna om att militären ingrep i Fors kommer från ett kompendium av Sven Ljungqvist om Fors bruks historia.
Några memoarer av arbetarrörelsens pionjärer har jag haft stor glädje av, särskilt Vårt fattiga liv av Ragnar Casparsson och Fredrik Ströms skildring av åren i Gävle i Min ungdoms strider. Boken Ett sekel av syndikalism samt olika skrifter ur SAC:s historiska arkiv har även haft stor betydelse för min skildring liksom inspiration från olika fackböcker och skönlitterära böcker.
Gun Hedlund
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.