Gender Queer. A Memoir, som under flera år toppat American Library Associations lista på bannlysning i amerikanska skolor och bibliotek, har äntligen kommit ut i svensk översättning av My Bergström.
Maia Kobabes seriebok Gender Queer – a Memoir kom ut redan 2019, och förutom sin status som USA:s mest förbjudna bok i skolor och bibliotek i många delstater i landet, har den en mängd andra sidor som gör den läs- och sevärd.
Översättaren My Bergström har tidigare arbetat med bland annat en mängd japanska mangaserier liksom flera serieböcker med queertema. Här följer hon på ett mjukt sätt författaren och tecknaren i språk och känsla – för mellan raderna i den ofta snustorra texten sipprar frågor, tvivel och en mängd känslor fram.

Gender queer. En ickebinär självbiografi, som den svenska titeln lyder, är en idéburen faktabok, såtillvida att den berättar om faktiska omständigheter – eller möjligheter – inom ramen för ett queert universa, och det finns kapitel som är tydliga som en lärobok.
Samtidigt rör den sig helt fritt utifrån sin skapares egen, alldeles särskilda, utvecklingshistoria. Det är en berättelse som inte ber om ursäkt för att den periodvis tar små steg som inte ens verkar vara säkra på var det hela ska ta vägen.
Utan krav på könsuttryck
Kobabe föddes 1989, in i en familj där könsuttrycket inte ansågs viktigt alls. Den vältränade mamman som älskar att kampa har aldrig sminkat sig, och pappan har långt hår, samlar på vackra stenar och spelar musik och tillverkar smycken. Föräldrarna var snarare gröna vågare än hardcore-hippies och de två döttrarna växte upp på en gård på landet i Norra Kalifornien med några få likasinnade grannar.
Maia, som var äldst, trivdes i sina byxor och det korta håret. När det var tal om att kränga på sig en klänning eller en baddräkt kom obehagskänslan. De obevekliga tecken på pubertet, med mens och nya kroppsformer var inte välkomna. Ändå verkar Kobabe ha tagit sin kroppsutveckling med viss ro – bara hen inte behövde göra något väsen av det hela. En ganska stark dyslexi gjorde att hen inte lärde sig läsa förrän i elvaårsåldern. I stället är det den frisinnade familjen, socialt liv och tecknandet som ger integritet kring självuppfattningen.
Maia Kobabe beskriver sin uppväxt som ett fritt sökande där hen knappt reflekterar över de sociala koder som formar en ung person på väg ut i vuxenlivet. Allt sådant måste pekas ut, från att flickor inte badar i badbyxor till svettlukt och att kvinnor i alla åldrar rakar benen (enormt viktigt i USA) – den automatiska blicken hur andra gör finns inte där. Först när Kobabe flyttade hemifrån och började på gymnasiet började hen på allvar att ringa in sina preferenser och hur de uppfattades av omgivningen.

Skolbibliotekarien Jamie Gregory, i South Carolina, visar två böcker som upprepade gånger ifrågasatts i USA, vid Banned Books vid amerikanska bibliotekariers årliga konferens 2024. De två böckerna är Gender Queer – A Memoir och Ashley Hope Pérez Out of Darkness. Foto: Claire Savage/TT
På många sätt är Kobabes berättelse, som är tecknad i en barnslig, redovisande, och helt intagande stil, ljus och med en känsla av acceptans. Odramatiskt provar hen en binder (för att platta till brösten) men trivs inte och slutar använda den.
Kanske är det så att hen helt enkelt inte ser hat, sexism och rädsla hos andra – det finns knappt något berättat om det här. Kanske har hens utstrålning om självklar egen rättighet att definiera sig själv en avväpnande verkan på omgivningen. Resultatet är nästan drömlikt – knappt någonting utifrån stör hen i sökandet efter hur livet och kärleken kan få vara.
Komplicerat kring sexualitet
Så småningom upptäcker Maia Kobabe förälskelsen, den djupare kärleken och med detta kraven på sexuella uttryck och praktiker. Här möter vi för första gången en riktigt jobbig process. Det är vid en gynekologisk provtagning av livmodertappen som läkaren penetrerar slidan med ett instrument. Bilderna av händelsen är enormt starka, hens chock och smärta blir grafiska. Också detta stenar på vägen mot en självidentifikation. I dag identifierar sig Maia Kobabe som ickebinär och asexuell när det handlar om teman som Gender queer berättar för oss om.
Varför Gender Queer – a Memoir blivit så bannlyst i USA är oklart formulerat. Man använder uttryck som ”obscen” eller att den illustrerar ”explicit sexualitet”, vilket inte alls speglar texten eller bilderna, åtminstone inte i traditionell mening.
Val av pronomen – den stora provokationen?
Snarare handlar det om hur en ung person helt enkelt tar sig rätten att ställa normsamhällets idéer, om hur hen ska ingå som en förutsägbart formad bit i det stora samhällspusslet, åt sidan. Att berättelsen pekar på hur en faktiskt kan välja själv om en vill säga ja, nej eller kräver tid för att hitta sin egen röst. Att en vuxenvärld eller en patriarkalt formad struktur kan tvingas vänta in en person som tar sig rätten att kalla sig ”queer” och att det är en rättighet.
Man kan absolut förutsätta att ett långt kapitel med funderingar kring valet av pronomen faktiskt provocerar mer än halvnakna kvinnokroppar i ”traditionell” stil som vi är vana vid i serietidningar och böcker för unga.
Stora samhällsförändringar har skett, inte minst i USA, under det trettiotalet år som gått sedan Maia Kobabe började sin utforskande process som barn. Man skulle ha kunnat tro att friheten blivit större under denna tid. På vissa sätt har den det också, hen har själv genom sitt öppna sökande bidragit till vana och acceptans gentemot normbrytare, också därför blir motståndet så öppet och obehagligt.
På 1970-talet talade knappast någon öppet om homosexualitet eller annat queert intresse. Skammen styrde – det var normen. Maia Kobabes bok är politisk för att den berättar om ett sökande utan skam. Därför förbjuds den. Men att läsa den känns inte på minsta vis farligt eller upprörande. Och den borde ingå i många ämnen i alla skolor.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.