Airmees underleverantör, som gick i konkurs i fjol, har återigen gått i konkurs. Denna gång med bolaget Ripro Holding. Nu kan Arbetaren avslöja lönefordringar till förare på över 2,6 miljoner kronor. De högsta summorna går till bolagens chefer och grundare. Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet, menar att fallet påminner om typiska upplägg som hon sett under sin tid på Skatteverket.
Det är en kvav sommardag i augusti, och i ett industriområde i Vallentuna pågår reparationer av bilar intill ett garage tillhörande företag i Ripro-sfären. En Aimee-budbil står parkerad på uppfarten.
Det var i augusti förra året som Arbetaren, som första tidning, granskade brottsligheten och de svåra arbetsvillkoren hos Airmees tidigare underleverantör Ripro. Bolaget gick i konkurs i fjol och Arbetaren kunde avslöja flera frågetecken kring konkursen.
Senare publicerade även Dagens Industri en granskning av Ripro och Airmee avslutade samarbetet med underleverantören.
Nu har aktörerna bakom bolaget genomfört en ny konkurs – med ett annat företag.
Från Ripro till Ripro Holding
När Arbetaren granskade konkursbouppteckningen hos Ripro förra sommaren hittade tidningen flera frågetecken som pekar på att Ripros konkurs inte var en tillfällighet. Experter Arbetaren intervjuade menade att konkursen var planerad.
I våras, den 6 mars 2024, gick även det nystartade bolaget Ripro Holding i konkurs. Bolaget hade vid tidpunkten skulder på närmare 19 miljoner kronor.
Vid båda konkurserna har bolagen begärt att företrädas av en och samma konkursförvaltare.
Konkurserna är en av flera hos Airmees underleverantörer de senaste åren. Arbetaren har även rapporterat om de svåra arbetsvillkoren på bolagen Amrra och Amek. Så sent som i maj gick även Airmees underleverantör Amek i konkurs.
Nya företag efter konkurser
För att förstå upplägget bakom hur den andra Ripro-konkursen gick till, måste vi återvända till den första. Några veckor innan den första ansökan om konkurs lämnas in, bytte företaget namn från Ripro till Norrtra AB.
Sommaren innan konkursen blir ett annat bolag vid namn Ripro Holding aktivt. Bolagen hette fram till dess Klock Specialisten och hade ingen omsättning alls förrän 2022, men började skaffa bilar samma sommar. I årsredovisningen framkommer att en extra vinstutdelning om totalt två miljoner kronor plockats ut under hösten 2021.
Ripros grundare satt i Norrtra AB:s styrelse fram tills oktober 2022. Strax innan konkursen byttes hela styrelsen ut. Några månader tidigare tillträdde grundaren som styrelseledamot i det nya bolaget Ripro Holding AB.
Efter konkursen: Chefer får höga lönefodringar
Det nya bolaget Ripro Holding gick alltså även det i konkurs i mars 2024 och lämnade lönefordringar på över 2,6 miljoner kronor till ett åttiotal anställda.
De högsta lönefodringarna går dock enligt handlingarna som Arbetaren granskat till personer som är chefer eller grundare av bolaget.
Bland annat får Ripros grundare omkring 146 000 kronor – respektive 145 000 kronor var i löneskulder. Löneskulder som alltså omfattas av den statliga lönegarantin.
I september 2022, efter den första konkursen, startas även ett annat bolag som vi ska återkomma till, nämligen T & R Logistics. Ett bolag där även Ripros grundare sitter i styrelsen.
Låga löner och svart arbete på Ripro Holding och Airmee
Arbetaren har intervjuat ”José”, som är en tidigare anställd på Ripro Holding. Han arbetar nu för ett annat företag på uppdrag av Airmee.
– Lönerna varierade mycket beroende på chaufförens situation. Många fick jobba extra som taxichaufförer eller byggnadsarbetare och tjänade kanske runt 16 000-18 000 kronor i månaden. Men jag hörde också att många fick svarta löner, särskilt de som inte hade sina papper i ordning.
Han beskriver arbetsförhållandena på Ripro Holding som “ganska enkla”.
– Jag hade ingen direkt chef som kontrollerade mig dagligen. Jag gick till jobbet, levererade paketen åt Airmee och gick hem. Det fanns ingen som direkt övervakade mig, vilket gjorde att jag kunde arbeta i min egen takt. Andra förare kände kanske annorlunda, särskilt de som inte hade samma erfarenhet eller visste hur man använder kartor och appar. Men det finns många problem med att arbeta för Airmee, som att vi inte får betalt för den tid vi lägger på att köra till och från hubben och lasta lastbilarna.
Han menar att relationen med cheferna var normal, men att det var upp till personalen att underhålla fordonen.
– Om det uppstod problem med bilarna var det vårt ansvar som förare att informera och se till att problemen åtgärdades. Många chaufförer tog inte hand om bilarna, vilket ledde till att företaget inte ville betala ut löner, särskilt inte om bilarna var skadade. Det var vanligt att förarna missbrukade bilarna genom att använda dem för privata ändamål eller för andra jobb som att leverera pizzor, vilket skapade problem för alla.
Ekobrottsdömd person fick hög utbetalning
En annan person som får en stor utbetalning efter den andra konkursen är Ripros tidigare ägare, som också sitter i styrelsen för Vallentuna Autoservice – som har samma adress som T & R Logistics.
I dagsläget är personen åtalad för två fall av grovt skattebrott och har dömts till 1,5 års fängelse samt näringsförbud i tre år. Tingsrätten dömde även ett av bolagen, Vallentuna Autoservice, där personen arbetade till böter på 800 000 kronor.
Bakgrunden handlar om att falska fakturor på omkring 10 miljoner kronor ställts ut för att möjliggöra ett upplägg med svarta löner.
Ekobrottsmyndigheten har tittat på Skatteverkets utredning, där det bland annat finns chattar som bekräftar upplägget.
Arbetaren rapporterade dock tidigare i somras om att domen nu överklagats till hovrätten.
Bilarna till ny underleverantör – som ägs av Ripros grundare
De flesta av Ripros budbilar rullar fortfarande runt på gatorna i Stockholm. De har efter konkursen flyttats till en annan underleverantör, MSC Delivery.
Samtidigt har flera bilar från den första Ripro-konkursen bytt ägare från Vallentuna Autoservice till bolaget T&R Logistics.
När Arbetaren besöker Vallentuna står de vita budbilarna på en annan parkering, någon kilometer bort från adressen.
Även bilar från Ripro Holding har innan konkursen bytt ägare från Ripro Holding till Vallentuna Autoservice och därefter till T&R Logistics. Till exempel byter en bil tillhörande Ripro Holding hösten innan konkursen ägare till Vallentuna Autoservice. Bolaget som i april döms till böter på 800 000 kronor. Bilen byter därefter ägare igen, och den här gången till T&R Logistics.
Bilens nya ägare T&R Logistics, som ligger på Ripro Holdings gamla adress i Vallentuna, har starka kopplingar till företagen i Ripro-sfären.
I styrelsen sitter som tidigare nämnts Ripros grundare. Bolaget registrerades, som tidigare nämnts, i september 2022 på Bolagsverket. Men det är först nu, sommaren 2024, som bolaget börjar bli aktivt igen.
I juni 2024 byter bolaget namn från T&R Bygg AB till T&R Logistics och ändrar sin verksamhetsbeskrivning till att bland annat omfatta budverksamhet.
Förra året hade inte bolaget några löneutbetalningar. Men när Arbetaren ringer till Skatteverket, får vi veta att bolaget i dag är arbetsgivarregistrerade, och i juli betalat arbetsgivaravgifter till en kostnad av 20 565 kronor. Det är tre gånger så mycket som de betalade i juni.
Bolaget är därmed inte längre inaktivt, utan ägarna har startat upp en ny verksamhet.
”Tydligt underlag krävs för avslag”
Kronofogden är den tillsynsmyndighet i Sverige som har ansvar över konkurser och tillsyn över konkursförvaltare. Marie Blomgren, jurist på Kronofogden, säger att när en person haft ”bestämmande inflytande och en väsentlig ägarandel i bolaget inom sex månader före konkursen, så har man inte rätt till lönegaranti”.
Hon skriver i ett mejl till Arbetaren att ägandet i detta fall ligger längre tillbaks i tiden.
– Lönegarantilagstiftningen är en skyddslagstiftning så man behöver ha ett tydligt underlag för att göra ett avslag. Visst finns det fall då lönegarantibestämmelserna missbrukas och konkurserna riggas för att få ut så mycket som möjligt. Om fallet varit så här kan jag inte uttala mig om och även om jag hade sådan vetskap skulle jag vara förhindrad att uttala mig därom. Man måste också ha klart för sig att förvaltarna ofta har svårt att få fram information och att det faktum att lönegarantilagen är en skyddslagstiftning gör att man måste ha ”bra på fötterna” om man ska avslå, säger Marie Blomgren, jurist på Kronofogden.
Expert: Typiskt upplägg för företag som manipulerar löner
Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet, menar att fallet påminner om typiska upplägg som hon sett under sin tid på Skatteverket.
– Det handlar om företag som manipulerar löner och lönegarantin på olika vis, till exempel genom att redovisa låga eller inga löner löpande under verksamheten och sedan öka på lönerna innan konkurs. Företag som för över namn och inventarier – som i detta fallet bilar – till nya bolag innan företaget sätts i konkurs under annat namn och utan inventarier – alternativt köper upp inventarierna billigt av konkursförvaltaren. Om man som ansvarig för dessa bolag och upplägg dessutom kan använda samma konkursförvaltare som är ”vänligt inställd” så underlättar detta förstås. Jag kan inte säga att det är så i detta fall men däremot att upplägget och beskrivningen påminner stort om de upplägg vi såg där missbruk skedde av löneredovisning, lönegaranti och bedrägeri mot staten och andra borgenärer för att tillgångarna fördes över till nya företag där upplägget fortsatte, säger Pia Bergman.
Arbetaren söker konkursförvaltaren, som meddelar att han är på semester. Arbetaren söker T & R Logistics och Ripro Holding.