Gaby Bahadi var en av de som sades upp från Zalandos lager förra året. Nu har fackklubben tagit fallet till domstol. För Arbetaren berättar han om en stressig arbetsmiljö, höga krav och om personalen på företagshälsovården som sa att de skulle få honom sparkad.
Under hösten äger tre rättegångar rum där fackklubben Zalandoarbetarnas driftsektion, ZADS som hör till Stockholms LS, stämt företaget Ceva Logistics Nordic Services som är en underleverantör till Zalando. Enligt facket är Gaby Bahadi en av de tre som företaget sagt upp utan giltiga skäl. Företaget å andra sidan anser bland annat att han har underpresterat, något som facket motsätter sig.
Gaby Bahadi beskriver hur han upplevde arbetet på Ceva Logistics Nordic Services.
– Det spelar ingen roll hur du mår eller vem du är, du måste göra 70 varor i timmen. De behandlar oss som maskiner. Varje gång vi missar, om vi gör 35 till exempel, kallar de oss på feedbacksamtal. De pressar och stressar oss för att vi ska leverera.
Att nå upp till målet var svårt anser Gaby Bahadi.
– Det är jättesvårt. Vill du dricka vatten och gå och fylla på din vattenflaska behöver du promenera till första avdelningen och lagret är jättestort. Även att gå till toaletten tar lång tid. Folk går inte till toaletten.
På arbetsplatsen förväntas den anställda ha en viss produktivitet och aktiv tid. På returavdelningen, där Gaby Bahadi först arbetade, mäts det hur många returer en arbetare hinner packa upp och granska per timme. Målet är att hantera 31 till 32 returer per arbetad timme. På plockavdelningen, som han arbetade på senare, förväntas man hantera 83 artiklar per timme. Målet för aktiv tid är sju av åtta arbetstimmar. Detta kan företaget mäta via dator på returavdelningen eller scanner på plockavdelningen. Enligt företaget finns utrymme att hämta vagnar, fylla på material eller gå på toaletten. Registrering av inaktiv tid börjar några minuter efter att scannern upphör att användas.
De som arbetar kan inte se hur räkningen går till medan de arbetar, vilket Gaby Bahadi menar skapar en osäkerhet om siffrorna företaget presenterar är korrekta.
– De måste visa hur deras system funkar. Varför står det inte hur många artiklar jag klarat när jag arbetat, så att jag inte blir stressad?
Få vågar säga ifrån på Zalandos lager
Gaby Bahadi menar att många av de som jobbar på lagret inte vågar säga ifrån. Det är personer som inte känner till sina rättigheter, är äldre och kan dålig svenska, har barn eller väntar på medborgarskap och är rädda att bli av med jobbet.
– De jobbar och är tysta.
Enligt Gaby Bahadi var det inte ovanligt att folk svimmade på arbetsplatsen.
– En gång var det en gravid kvinna som svimmade. Ambulansen hämtade henne och sedan kom hon aldrig tillbaka till jobbet. Det är många som svimmar på grund av stress.
Det var när Gaby Bahadi började sätta sig emot som han upplevde att han fick ögonen på sig.
– Jag började få varning efter varning. Men det står inte i kontraktet att jag måste göra 70 varor i timmen.
Han berättar att han under en period blev kallad till kontoret varje dag.
– Ett tag mådde jag dåligt för att det var så mycket press på mig och de kallade mig till kontoret varje dag. Jag kunde inte sova, jag kunde inte äta, jag gick till psykolog och började ta mediciner för att kunna somna. Jag började få ångestattacker.
Hänvisades till företagshälsan
När han meddelade företaget att han mådde dåligt hänvisades han till företagshälsan Feelgood – ”Sveriges ledande hälsoföretag” enligt deras egen hemsida. Han blev obekväm av frågorna som ställdes hos företagshälsovården som bland annat handlade om hans familj. Gaby Bahadi sa att han inte ville svara på de privata frågorna men berättade att han tog mediciner och hade ångestattacker.
– Då sa hon direkt till mig att om du inte vill samarbeta med mig så skriver jag till din chef nu att han ska sparka dig, berättar Gaby Bahadi.
Agnes Lansrot, förhandlingssekreterare på Stockholms LS, menar att det är vanligt att företaget kräver att man ska gå till företagshälsovården.
– Om någon är sjukskriven under längre perioder ska man etablera en rehabiliteringsplan och då kan de kräva att man ska gå till Feelgood, och då kan det vara så att de inte nöjer sig med att man lämnar in läkarintyg från den vårdkontakt man redan har. Det finns medlemmar som berättar att de blivit dåligt bemötta av Feelgood, säger hon.
Enligt henne skapar det en obalans att företaget är kund hos företagsvården.
– Det är ju svårt att känna förtroende för en vårdinstans som så tydligt står på arbetsköparens sida, då arbetsköparen betalar den vårdinstansen. Det blir en jättemärklig situation.
Gaby Bahadi beskriver att han blev stressad och svarade på frågorna. Sedan skulle han skriva under ett papper som skulle innebära att de fick tillgång till hans journaler, ändra medicin och säga upp vårdkontakterna på vårdcentralen.
– Jag ville inte acceptera det, jag kände mig inte bekväm, säger Gaby Bahadi och berättar att han tog med sig papperna och sa att han skulle läsa igenom dem. Han bestämde sig sedan för att inte skriva under.
Via presstjänsten svarar Feelgood att de inte kan gå in på enskilda individärenden eller enskilda uppdrag. Enligt dem finns det inte någon konflikt i uppdraget.
”Vårt uppdrag som företagshälsovård innebär att vara en oberoende expertresurs inom områdena arbetsmiljö och rehabilitering och att det fungerar väl ligger i såväl arbetsgivarens som den anställdes intresse. Det innebär att det inte föreligger någon intressekonflikt inom ramen för våra uppdrag.” skriver Feel goods marknads- och kommunikationschef Åsa Rex Nygård.
Gaby Bahadi berättar att han gav läkarintyg från vårdcentralen, vilket chefen först accepterade. Men efter någon vecka ville de ha ett läkarintyg där det stod vilka mediciner Gaby Bahadi tog. Han förklarade att medicinen var vid behov men gick inte med på att ge ett nytt läkarintyg.
Uppsagd efter granskning
Det var i juli förra året som Aftonbladet började publicera artiklar, och enligt Gaby Bahadi var det många som sades upp i samband med det. Själv blev han uppsagd under slutet av sommaren.
Gaby Bahadi säger att han påpekade för en chef att Aftonbladet skrev om Zalandolagret och att det var kort därefter han blev avskedad.
I dag mår han bra och jobbar på Willys, men får ont i hjärtat när han kommer ihåg hur dåligt han mådde.
– Varje kväll minns jag hur glad jag är att jag inte är där i dag, samtidigt som jag tänker på mina gamla kollegor och undrar hur de mår.
Nu hoppas han kunna få skadestånd för den jobbiga tiden på Zalandos lager.
– Jag hoppas att facket ska kunna hjälpa mig. Jag har varit medlem länge, gått på möten och försökt få med kollegor. Jag hoppas det går bra nu, för vi har medlemmar på lagret, men de vågar inte göra nånting för de såg att vi blev sparkade. Om vi inte vinner nu kommer medlemmarna inte lita på facket längre.
Arbetaren har försökt nå företaget Ceva Logistics Nordic Service. De har valt att svara på Arbetarens frågor i en samlad kommentar där de skriver att de inte kommenterar frågor ”som rör våra individuella medarbetare, interna affärssystem eller rykten och den här typen av påståenden”. Vidare skriver de att ”som en övergripande kommentar understryker vi att vår syn är att vi agerat i enlighet med LAS, kollektivavtal och övrig svensk arbetsrätt.”