På kort tid har en rad stora industriprojekt med koppling till klimatomställningen sjösatts i norra Sverige. Det har väckt förhoppningar. Men krisen för Northvolt och flera stoppade projekt har visat att det också finns risker. Frågan är om en ”grön omställning” som i första hand drivs av privata företags vinstintresse alls kan bli framgångsrik?
Det här är en läsarfinansierad text och en del av Arbetarens granskning av den gröna omställningen.
Först ut var Northvolt. Hösten 2017 meddelade det nystartade företaget att de skulle bygga en första, stor batterifabrik i Skellefteå. Planerna växte snabbt. Efter något år var målet att bygga en fabrik som årligen skulle tillverka batterier till en miljon elbilar.
Samtidigt pågick Hybrit-projektet där LKAB, SSAB och Vattenfall samarbetar för att minska utsläppen från ståltillverkningen genom att använda vätgas i stället för fossila bränslen. 2020 meddelade LKAB att de skulle använda just vätgasmetoden för att gå över till att producera rent järn, så kallad järnsvamp. De stålverk som använder LKAB:s produkt beräknas minska sina koldioxidutsläpp med 40-50 miljoner ton årligen. Det är ungefär lika mycket som alla utsläpp i Sverige.
En annan del av LKAB:s nya inriktning är att de ska börja utvinna bland annat sällsynta jordartsmetaller i en fabrik som ska byggas i hamnen i Luleå. Detta är ämnen som bland annat behövs i elbilarnas motorer och i vindkraftverk.

Granne med LKAB:s anläggning blir en konstgödselfabrik som det spanska företaget Fertiberia vill bygga. Även där ska vätgas användas för att få ner koldioxidutsläppen.
I Boden ska ett helt nytt stålverk – Stegra, tidigare H2 Green Steel – börja producera fossilfritt stål 2026. Enligt planerna kommer det att mer än fördubbla den svenska stålproduktionen. Även här ska vätgas användas för att få ner utsläppen till bråkdelar av nivån för traditionella stålverk, som i dag står för cirka 12 procent av de svenska utsläppen.
Dessa är de största av de nya industriprojekten. Därutöver finns en rad satsningar som går ut på att tillverka olika former av flytande bränslen. Utöver det behövs nya vindkraftparker och nya elledningar samtidigt som det planeras för nya gruvor.
Utvecklingen drivs av bolag
Handelskammaren i Norrbotten har försökt summera ihop alla planer. Fram till 2040 räknar man med att 1 400 miljarder kronor kommer att investeras i de båda nordligaste länen. Peter Larsson, som under några år var regeringens samordnare för industriprojekten i norr, räknar med att det behövs 100 000 fler invånare för att fylla de nya jobben.
Det som är slående är att utvecklingen i huvudsak har drivits av att företag som har sett en möjlighet att göra rejäla vinster på att vara snabbt ute med de nya fossilsnåla teknologierna. Samtidigt har tillgången till billig el gjort att blickarna riktats mot norra Sverige.

Men i detta ligger också begränsningarna och motsättningarna i den snabba utvecklingen: Oavsett vad företagen säger i sin marknadsföring så är inte deras främsta mål att rädda världen från en klimatkatastrof, utan att ge avkastning till sina ägare.
De enskilda företagen ser heller inte till övergripande samhällsintressen, vilket man heller inte kan förvänta sig. Men detta skapar en del, minst sagt komplicerade, samhällsproblem.
Arbetsplatsolyckorna på Northvolt
Northvolts etablering i Skellefteå är ett tydligt exempel. När det nystartade företaget meddelade att de skulle bygga sin första stora batterifabrik i Skellefteå förändrade detta förutsättningarna för kommunen i grunden. Under flera årtionden hade befolkningsutvecklingen stagnerat och det hade knappt byggts några nya bostäder. Nu behövdes massor av bostäder och utbyggnad av all kommunal service – och det snarast.
Kommunens bostadsbolag Skebo byggde så mycket de orkade med. De privata företagen var mer avvaktande, efter en tillfällig topp 2021 och 2022 tvärbromsade bostadsbyggandet när räntorna steg och inflationen tog fart. Bostadsbristen blev akut.
Byggarbetarna inhystes i barackbyar i utkanten av staden, med en bostadsyta på runt tio kvadratmeter per person. De senaste åren har även anställda vid Northvolt fått flytta in i dessa områden när det saknats riktiga bostäder.
Redan tidigt visade det sig att det fanns allvarliga missförhållanden vid byggandet av fabriken. SVT Västerbotten kunde visa hur arbetare gick in två och två eller kröp under staketet för att undgå de obligatoriska ID-kontrollerna på byggarbetsplatser.
När flera myndigheter gjorde en gemensam razzia visade det sig att det fanns arbetare som saknade arbetstillstånd, och att det förekom omfattande brott mot arbetstidsregler och säkerhetsbestämmelser. De fackliga organisationerna hittade exempel på arbetare som arbetat 90 timmar på en vecka eller 22 dagar i sträck. Efter detta gjordes vissa förbättringar. Bland annat fick fackföreningarna igenom att det ska finnas högst två led av underleverantörer.
Men även under de senaste åren har det inträffat en rad arbetsplatsolyckor och flera brister i arbetsmiljön har avslöjats. I somras avslöjade Ekot att arbetare uppmanats att fortsätta arbeta trots att ammoniakhalterna låg långt över Arbetsmiljöverkets gränsvärde.
Kommunalt och statligt ansvar
Sedan 2017 har Skellefteås befolkning vuxit i snabb takt – men inte tillräckligt snabbt. Arbetslösheten i Skellefteå var låg redan när Northvolt beslutade om att etablera sig. De senaste åren har arbetsbristen blivit akut, särskilt inom äldreomsorg och sjukvård.
Kommunledningen välkomnade förstås etableringen av Northvolt, men hamnade samtidigt i en svår situation. Investeringstakten måste öka dramatiskt för att alla samhällsuppgifter ska klaras av.
Enligt den senaste budgeten ska kommunkoncernen investera närmare 30 miljarder kronor under de kommande tio åren. Detta ska betalas genom en fortsatt snabb befolkningstillväxt vilket ska leda till ökade skatteintäkter. Men det är inget som garanterar att så blir fallet – det visar den senaste krisen för Northvolt.

Både i Skellefteå och på de andra orterna där industrier just nu etableras är det tydligt att staten har lämnat kommunerna i sticket med övermäktiga uppgifter.
Regeringens samordnare Peter Larsson varnade i sin rapport till regeringen för att kommunerna ställs inför övermäktiga uppgifter. Han föreslog snabba åtgärder för att underlätta bostadsbyggandet, stimulera inflyttning, riskdelning vid investeringar och ökade satsningar på bland annat Norrbottniabanan och Malmbanan. Förslagen har bara i liten omfattning lett till politisk handling. Ett begränsat stöd till bostadsbyggande i höstens budget är än så länge det tydligaste exemplet.
Ökad efterfrågan på billig el
Den faktor som mer än något annat har fått företagen att söka sig norrut var tillgången till ett överskott av billig el. Därför är varje enskilt beslut om etablering fullt begripligt och rimligt. Men summan av delarna blir problematisk. I dag används årligen drygt 12 TWh el i Norrbotten och Västerbotten. Om man lägger ihop elbehoven för de största av industriprojekten ökar elanvändningen till omkring 110 TWh per år. Det kan jämföras med att siffran för hela landet ligger på omkring 140 TWh i dag.

Northvolt använder förnybar el och bygger en återvinningsanläggning som ska svara för hälften av fabrikens materialbehov. Det gör att företagets påstående om ett mycket lågt klimatavtryck är trovärdigt. Men även här finns en hake. De kunder som tecknat avtal om leveranser var bland annat Audi, Porsche och BMW. Tillverkare som bygger bilar som genom sin storlek och krav på stora batterier snarast är en återvändsgränd i klimatomställningen.
När jag har frågat de inblandade företagen var de har tänkt sig att elen ska komma ifrån blir svaren likartade: All elproduktion som är billig och som går att få fram någorlunda snabbt är intressant.
I klartext betyder det att landbaserad vindkraft är förstahandsalternativet. Omsätter man de ökade elbehoven i norr till vindkraftverk av den typ som byggs just nu så krävs det 4 000 till 5 000 stycken. En utbyggnad i den storleksordningen kommer att orsaka många och skarpa markkonflikter. Tydligast blir konflikten med de renskötande samerna som redan är hårt trängda av skogsbruk, vattenkraft, kraftledningar, gruvor, vägar, järnvägar, skotertrafik och naturturism.
Jakten på metallerna
Den form av ”grön omställning” som vi ser i Sverige och Europa ökar också behovet av metaller och mineral dramatiskt. Det är en rad ämnen som behövs för de nya teknologierna. Litium, kobolt, grafit och nickel i den typ av batterier som är vanligast i dag. Sällsynta jordartsmetaller används i bilarnas elmotorer och i vindkraftverk. Koppar behövs vid all form av elektrifiering.
Jakten på metaller har trappats upp i hela världen. I Europa förstärks detta av att EU vill minska beroendet av framför allt Kina genom att öka den inhemska produktionen. Detta har blivit särskilt tydligt i och med unionens nya mineralstrategi – Critical Raw Materials Act.
Det här märks av i norra Sverige. Just nu finns det mellan 10 och 20 långt framskridna gruvprojekt i de nordligaste länen. Flera av dessa är extremt storskaliga. Ett exempel är företaget Bluelake Minerals nickel-kobolt gruva i Rönnbäcken. Det planerade gruvområdet är lika stort som Stockholms innerstad, inklusive Södermalm och Bromma. Flera hundra miljoner ton avfall måste deponeras på ett säkert sätt i fjällterrängen i omedelbar närhet av Umeälvens vattensystem.

De verkligt stora problemen kommer att uppstå om den form av ”grön omställning” som vi ser i norra Sverige skulle ske i global skala. FN:s resurspanel konstaterade i en rapport i våras att en fortsatt snabb ökning av uttagen av naturresurser kommer att få förödande konsekvenser för biologisk mångfald, vattentillgångar och klimatutsläpp.
Simon Michaux, en forskare vid den finska geologimyndigheten, har sökt svaret på den helt avgörande frågan: Hur mycket metaller krävs för en omställning till ett helt fossilfritt energisystem givet dagens ekonomiska trender?
Svaret är nedslående. De kända tillgångarna av en rad viktiga grundämnen räcker inte på långa vägar. Kanske kan den fortsatta tekniska utvecklingen göra att resultaten blir något mer gynnsamma, men det grundläggande resursproblemet går inte att komma runt.
Slutsatsen av detta är tydlig. De teknologiska skiften som vi ser i norra Sverige är nödvändiga och brådskande. Visst måste bilar köras på el och byggas av stål tillverkat utan fossila bränslen. Men omställningen måste kombineras med en mycket effektiv hushållning med energi och ändliga naturtillgångar.
Kapitalismens drivkrafter
Här har forskning, och även en del praktiska erfarenheter, visat att möjligheterna är stora. I Paris har antalet bilresor minskat med 40 procent på tio år genom en kraftig omläggning av samhällsplaneringen. Energimyndigheten har redovisat att det finns samhällsekonomiskt lönsamma åtgärder för att minska elanvändningen i Sverige med 60 TWh årligen fram till mitten av århundradet.
En studie från ett universitet i Kalifornien har visat att det går att få ner litiumbehovet vid en omställning till enbart elbilar i USA med 92 procent jämfört med dagens förutsättningar, om man tillämpar all känd kunskap om hur bilberoendet kan minskas.
Kunskapen om vad som behöver göras finns, men det är här vi kommer till själva grundbulten. Delar av näringslivet vill vara med på skiftet till utsläppssnåla teknologier. Men det går naturligtvis inte att hitta ett enda företag som vill minska sin produktion. Det går emot de grundläggande drivkrafterna i en kapitalistisk ekonomi.
Ett tydligt exempel på detta är organisationen Fossilfritt Sverige. Den bildades av den förra regeringen för att olika branscher inom näringslivet själva skulle ta fram planer för omställningen till fossilfri produktion. Läser man dessa planer är det slående att de inte ser en minskning av produktionen som ett alternativ.
De nya teknologier som vi ser i industriprojekten i norra Sverige skulle kunna vara ett viktigt hjälpmedel i en grön omställning. Men så länge det är privata vinstintressen som styr utvecklingen kommer förhoppningarna om stora klimatvinster och en gynnsam samhällsutveckling i den norra delen av landet inte att infrias.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.