Ökande arbetslöshet sätter press på Sveriges 24 a-kassor. I hälften av fallen har de som har sökt a-kassa fått vänta i fyra veckor eller mer på att få sin ersättning beviljad. Arbetaren har pratat med de tre a-kassor som hade längst väntetider 2024.
Kommunals a-kassa
Ni har under 2024 haft en väntetid på sex veckor eller mer för hälften av alla personer som har sökt a-kassa. Hur kommer det sig?

– Alla a-kassor gick in i ett nytt ärendehanteringssystem 2022/2023 som gjort det mer komplicerat att handlägga, vilket har påverkat handläggningstiderna. Vi har också fler ersättningstagare och därmed fler ärenden att hantera, svarar Mats Carlsson som är kommunikatör på Kommunals A-kassa.
I december var medianväntetiden på hos er fem veckor. Hur arbetar ni för att fler ska få sin utbetalning i god tid?
– Vi arbetar på flera parallella spår för att ge snabbare handläggning. Vi anställer och utbildar kontinuerligt fler handläggare. Vi har tagit fram ett antal ”robotar” som kan hantera enkla ärenden. Vi arbetar också hela tiden med att förbättra vår information för att på så sätt hjälpa medlemmarna att skicka in rätt uppgifter till oss. Om vi får in rätt underlag från början går det snabbare för medlemmen att få sitt beslut. Men vi förstår att det inte är helt enkelt, säger Mats Carlsson.

Handläggningstiden för att få ett beslut om varning eller avstängning är också lång. I hälften av fallen har ersättningstagaren, vars ersättning ifrågasatts, fått vänta 36 dagar eller mer, och en fjärdedel har fått vänta 60 dagar eller mer. Hur kommer det sig och hur arbetar ni för att korta ned handläggningstiden?
– Vi arbetar hela tiden med att effektivisera vår handläggning för att snabbare kunna ge våra medlemmar beslut. Men arbetslöshetsförsäkringen är också en mycket komplex lagstiftning. Våra handläggare behöver ett komplett underlag för att kunna fatta beslut och det är tyvärr något vi ofta saknar. Saknar vi underlag och behöver begära in fler uppgifter så kan handläggningstiden bli längre. Vi har dock kortat väntetiden, vilket våra siffror från december (2024 red. anm.) visar, vi försöker ständigt bli bättre så att våra medlemmar kan få sina pengar så fort som möjligt, säger Mats Carlsson.
Lärarnas a-kassa

Ni har under 2024 haft en väntetid på fem veckor eller mer för hälften av alla personer som har sökt a-kassa. Hur kommer det sig?
– Lärarnas a-kassa har en förhållandevis låg arbetslöshet hos våra medlemmar i förhållande till arbetsmarknaden i stort. Vi har dock under 2024 haft en ökning av antalet medlemmar och under hösten ökade även antalet arbetslösa medlemmar markant, svarar Anna-Karin Frend Öfors, Kassaföreståndare på Lärarnas Akassa.
I november var medianväntetiden sex veckor och i december tre veckor, hur jobbar ni för att hålla nere väntetiden?
– Vi har bland annat anställt fler handläggare och haft övertidsinsatser under hösten för att ta hand om den stora ökningen. I dag ligger vår handläggningstid på tre veckor och vår målsättning är alltid att hålla korta handläggningstider.
– Jag tänker att en viktig sak att lyfta fram är vikten av att faktiskt vara medlem i en a-kassa. Det krävs i dag att man har varit medlem i en a-kassa i tolv månader för att ha möjlighet till inkomstrelaterad ersättning, annars blir ersättningen mycket lägre. Det är det inte alla som tänker på.

Livsmedelsarbetarnas a-kassa
Ni har under 2024 haft en väntetid på sex veckor eller mer för hälften av alla personer som har sökt a-kassa. Hur kommer det sig?
– Livsmedelsarbetarnas arbetslöshetskassa har fått fler ansökningar om ersättning då arbetslösheten ökat, samtidigt som det har varit sjukfrånvaro bland personalen, säger Jörgen Nyberg, kassaföreståndare på Livsmedelsarbetarnas a-kassa.
Även i december var medianväntetiden sex veckor, hur arbetar ni på att korta väntetiden?
– Livsmedelsarbetarnas arbetslöshetskassa tar hjälp av andra kassor för att komma ner i tid samtidigt som rekrytering pågår.
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) har ett tillsynsärende mot er. Vad handlar det om utöver väntetider och hur arbetar ni för att uppfylla deras krav?
– Det stämmer att Livsmedelsarbetarnas arbetslöshetskassa har ett tillsynsärende som gäller väntetider och vi har kontakt och avstämning med IAF, säger Jörgen Nyberg och tillägger:
– Livsmedelsarbetarnas arbetslöshetskassa har en pågående rekrytering av två ersättningshandläggare för att möta en ökad arbetslöshet och samtidigt stärka upp bemanningen inför den nya försäkringen som träder i kraft 1 oktober 2025.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.