Sveriges a-kassor har fått allt längre väntetider i takt med att arbetslösheten ökar. Unionens a-kassa sticker ut som särskilt problemtyngd. En av de drabbade är Sara, som egentligen heter något annat. För Arbetaren berättar hon om krånglig byråkrati, felaktiga beslut och långa väntetider.
Flera a-kassor har haft problem med långa väntetider de senaste åren. Fackförbundet Unionens a-kassa fick i höstas kritik från Justitieombudsmannen, JO, för bristande tillgänglighet och service mellan april och september 2023. Under den granskade perioden svarade a-kassan på mindre än hälften av de inkommande samtalen, något som delvis berodde på tekniska problem som gjorde att samtal föll ut kön. A-kassan har även haft långa väntetider för att få arbetslöshetsersättning utbetald och i augusti 2023 rapporterade tidningen Arbetet om handläggare som grät på jobbet på grund av arbetssituationen.
På recensionswebbsidan Trustpilot har Unionen 1,1 stjärna av fem, utifrån de 144 personer som gett ett omdöme. För att få skriva ett omdöme behöver man fylla i minst en stjärna.
“0 avsikt att hjälpa dig och 0 intresse att se dig som en människa i en klämd situation”, skriver en recensent i slutet på förra året.
“Min handläggning pågått i 7(!) månader. Får inte ens svar på meddelanden jag skickar till min handledare”, skriver en annan.
Nekades a-kassa efter 14 års medlemskap
Sara, som egentligen heter något annat, är en av dem som haft problem med Unionens a-kassa. Arbetaren träffar henne i hennes hyresrätt i en av Stockholms förorter. Hon öppnar dörren med sin bebis i famnen. Det syns att det även bor äldre barn här, vid vardagsrumsbordet står två små stolar.
– Det började med att jag blev arbetslös, säger Sara.
Sara blev uppsagd från sitt arbete som rekryterare hösten 2022. Hon hade varit med i Unionens a-kassa i över 14 år och räknade med att hon skulle få ersättning om hon blev arbetslös.
Men parallellt med sin heltidsanställning hade Sara ett hobbyföretag inom online-utbildning.
När Sara blev arbetslös kontaktade hon a-kassan för att få veta vad hon skulle göra med företaget under arbetslösheten. Enligt henne fick hon rådgivningen att hon kunde fortsätta bedriva det som tidigare, eftersom det skulle räknas som bisyssla.
Men den 12 december 2022 fick Sara ett beslut: hon uppfyllde inte kraven.
Anledningen var att a-kassan inte ansåg att hon arbetat heltid. Men enligt Sara hade hon godkänd frånvaro till följd av bland annat föräldraledighet, vabb och en kortare period sjukskrivning.
I a-kassans beslut står även att hon klassas som en företagare i arbetslöshetsförsäkringens mening. ”Att du haft en heltidsanställning påverkar inte beslutet, du behöver faktiskt ha arbetat heltid i 12 månader jämsides med ditt arbete i ditt företag för att extraarbete ska kunna beviljas”, skriver Unionen i beslutet.
A-kassan ändrar beslutet
När Sara fick beslutet att hon inte skulle få a-kassa satte hon sig med lagboken och läste på. Tillslut hittade hon flera lagar som styrkte att även om man är sjukskriven eller vabbar så ska det räknas som att man arbetar heltid om man har en heltidstjänst.
– Jag skickade in allt material jag samlat till facket och berättigades en jurist därifrån som sammanfattade det och tog fram hänvisningar till tidigare mål.
A-kassan ändrade sitt beslut.
Men även om Sara fick rätt i frågan hade det tidigare beslutet redan lett till konsekvenser: i väntan på omprövning hade hon bland annat tagit CSN-lån för att ha någon form av inkomst och hon hade sökt sjukpenning från Försäkringskassan.
– Allt blev en röra. Unionen skrev att jag hade skickat in felaktiga uppgifter för att jag hade ansökt om ersättning hos dem samtidigt som jag hade sökt om ersättning hos Försäkringskassan. Den hade precis blivit utbetald. Jag var höggravid och helt slutkörd. Jag skrev och frågade om jag skulle ändra, jag minns inte om jag fick något svar, säger hon och lägger till att hon även ringde flera gånger utan att få svar.
– Jag hade inte för avsikt att få utbetalt och behålla ersättning från båda.
Sara: “De hävdar att jag har försökt lura dem”
Den 18 december meddelar Unionen att de utesluter Sara för att hon lämnat felaktiga uppgifter och att hon inte redovisat att hon fått sjukpenning mellan 10 januari och 14 februari 2023, samt tre fjärdedels sjukpenning 15 februari till 12 mars. Pengarna ska ha betalats ut i juli.
– De hävdar att jag har försökt lura dem, samtidigt som det är deras felaktiga beslut som lett till detta, säger Sara med skälvande röst. Det märks att det är svårt att prata om.
Sara är kritisk mot hur hon ser att den enskilda människan ofta är den som misstänkliggörs när det gäller fusk.
– Jag tycker man läser hela tiden om att privatpersoner lurar försäkringsbolag, men min upplevelse är att det är tvärtom. Det skrivs det inte lika mycket om för det handlar om privatpersoner som inte orkar. A-kassan kan göra hur mycket fel som helst som drabbar mig som enskilt person med kostnader på flera hundra tusen och utan påföljder, för vilken privatperson orkar driva en sådan process?

Sara planerar att fortsätta kämpa för skadestånd för de konsekvenser det felaktiga beslutet fick för henne. Detta genom att begära skadestånd från staten via Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, som kan pröva sådana fall där personer anser att a-kassan tagit felaktiga beslut, orsakat skada genom bristande handläggning eller felaktig information. För Sara har de långa väntetiderna och det felaktiga beslutet lett till att hon blivit skuldskatt och att hon behövt sälja av ägodelar för att få ekonomin att gå ihop.
Hon är också orolig för hur brister hos a-kassan kan drabba andra.
– Tänk om jag inte hade haft en man som tjänar bra, tänk om jag inte hade en bostadsrätt som jag kunde sälja, tänk om jag hade varit en ensamstående småbarnsmamma? Då hade jag hamnat på gatan! Trots att jag i 14 år haft en försäkring som skulle skydda mig vid arbetslöshet.
Unionen svarar
Harald Petersson, kassaföreståndare på Unionens a-kassa, skriver till Arbetaren att de inte kan uttala sig i enskilda ärenden, men svarar på de mer allmänna frågor som Arbetaren skickat.
Under det senaste året, skriver Harald Petersson, har Unionens a-kassa har haft osedvanligt höga volymer av ärenden. Något han förklarar med den pågående lågkonjunkturen.
– Vi har successivt utökat organisationen och bland annat tillfört ett kontor, för att stabilisera vår verksamhet och möta både nuvarande och kommande utmaningar i, skriver han i ett mejl till Arbetaren.

Kritiken för bristande tillgänglighet från JO kopplar han samman med 2023 års långa väntetider.
– Längre väntetider får en påverkan på tillgängligheten då fler försöker nå oss utifrån deras respektive ärende. Vi har nu ökat antalet operatörer som svarar i telefon i både i allmänna och ärendespecifika frågor. För skriftliga meddelanden har vi också vidtagit åtgärder och ser en normal svarstid i nuläget.
Under det senaste året har Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen haft ett tillsynsärende till följd av långa väntetider, men det avslutades i september.
– Arbetslöshetsförsäkringen har en komplicerad lagstiftning som gör att en mängd underlag måste hämtas in inför beslut, och det gör att vissa ärenden tar längre tid, skriver Harald Petersson och fortsätter:
– Vår strävan är att ha en medianväntetid på fyra veckor. Periodvis har vi haft längre väntetider, vilket också föranlett att vår tillsynsmyndighet startat tillsynsärenden. Dessa är dock avslutade sedan en tid tillbaka.
På Trustpilot har Unionen 1,1 stjärna av fem utifrån de 144 personer som gett ett omdöme. Vad tänker du om detta?
– Vi är självklart inte nöjda med de omdömen du hänvisar till på Trustpilot, men de ska också ses i förhållande till att vi betalar ut ersättning till ungefär 21 000 personer per månad. Vi genomför också egna medlemsundersökningar i syfte att både kvalitetssäkra vår verksamhet och analysera och utveckla våra förbättringsområden.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.