Man kan undra om Irans mullor inser vilket misstag de gjorde när de dömde filmregissören Mohammad Rasoulof till ett straff han kanske inte skulle överleva (piskrapp, konfiskerad egendom och åtta års fängelse). När Det heliga trädets frukter visades på Cannes filmfestival 2024, flydde han landet och kunde själv presentera sin film. Den har svensk premiär i helgen kring den internationella kvinnodagen, något som absolut är en tanke.
Efter åratal av husarrest och filmer med underskruvar, där kuvade medborgare kämpar för små ögonblick av samtal som berör men ofta rundar den politiska situationen, stiger nu regissören Mohammad Rasoulof i exilen fram i full frihet. Filmen Det heliga trädets frukter berättar om mordet på den 22-åriga Mahsa Amini som gripits på grund av en påstått slarvigt draperad slöja den 16 september 2022.

Protesterna utbröt omedelbart och spreds snabbt ut över landet. Unga flickor och kvinnor, men även transpersoner, stod längst fram på barrikaderna, i princip räckte det med att de drog av sig slöjan för att utmana ett helt politiskt system – och det gjorde många. Tiotusentals unga och barn har gripits, torterats och dömts till fängelsestraff, många har dött, en del för att de demonstrerat eller lagt ut filmer på sociala medier, andra slumpmässigt för att förhöras om sina kontakter.
Protesterna efter Masha Aminis död splittrar
Det heliga trädets frukter är inte en subtil underskruv, den berättar rakt av om en familj som splittras under protesterna. Fadern har fått ett prestigefyllt jobb som undersökningsdomare, ett arbete han och hans fru drömt om i många år. Han har bara missat att han är tvungen att skriva under dödsdomar, och hans anställning råkar sammanfalla med domar mot unga människor som rör sig ute på gatorna under hösten 2022. De unga döttrarna tillhör de som reagerar och i det längsta håller sig hemma under den stränga mammans övervakning. Det är till och med förbjudet att glutta ut på protesterna nedanför familjens lägenhet, genom en springa i gardinen.
Föräldrarna försöker i det längsta tro på myndigheternas förklaring att Masha Amini avled av en stroke, men tonåringarna Rezvan och Sana vet bättre – de tittar på de förbjudna filmerna från misshandeln och gripandet av Masha Amini, och övergreppen under protesterna. De har också en klasskamrat som en dag kommer svårt skadad till familjen och utmanar mamma Najmehs gräns för medmänsklighet.

Mitt i det som vi utanför landet kan uppfatta som svartvita självklarheter när det gäller ställningstagande dröjer Mohammad Rasoulof också vid föräldrarnas dilemma. De vill skydda sina barn, Najmeh är livrädd att barnen ska råka illa ut och pappa Iman har ögonen på sig i jobbet. Det är bara att underordna sig. Också barnen har svårt att bryta med sina religiösa, regimtrogna föräldrar.
Men det är ingen tvekan att den tidigare så intellektuella och exakt balanserade regissören tagit ett stort kliv rakt ut i verkligheten, samtidigt kan han inte låta bli att stoppa in små oväntade inslag, som när fadern kör i sin bil genom Tehran och plötsligt möter blicken hos en transperson i bilen bredvid. Tiden stannar och ger oss en paus av eftertänksamhet över något oförutsägbart. Filmen gjordes, under totalt hemlighetsmakeri, under hans allra sista tid i hemlandet.
Stora, och smärtsamma delar av Det heliga trädets frukter består av dokumentära inslag från polisens övergrepp på gatorna. Slagen viner och människor tvingas in i svarta bilar. Blodiga unga människor ligger stilla i blodpölar.
Också den till en början kärleksfulla och ganska öppna familjen faller samman. Slutscenernas konfrontationerna mellan systrarna, modern och fadern är skildrat som ett surrealistiskt labyrintspel i den förhistoriska staden Kharanaqs ruiner, som kontrasterar så starkt mot inledningsbildernas vardagsliv i Teherans centrum att man bara sitter och gapar. Filmen är förstås förbjuden i Iran, men lär spridas underjordiskt och utgöra ett ordentligt subversivt material för landets invånare.
Internationella kvinnodagen är traditionellt en stor dag i Iran, med åren allt mer en dag då myndigheterna tvingas vara på helspänn.