”Könskamp eller klasskamp”

Margit Lövgren-Manus (1909–1971; sedermera Manus-Arvidsson), född i Skåne och dotter till Emil Manus, välkänd expeditör för Brand under många år, är en av tidningen Arbetarens historiska gestalter. Lövgren-Manus var under en period redaktör för Arbetarens kvinnosida. Hon gjorde sig även känd som aktiv i Syndikalistiska ungdomsförbundet.

Nedan återpublicerar vi Lövgren-Manus skrift Könskamp eller klasskamp från 1936.

Som ni märker är skriften en till kvinnor riktad plädering mot klassamhället i allmänhet och för syndikalismen som lösning i synnerhet.

 

Vissa formuleringar i skriften andas onekligen en tidsepok där det inte riktigt fanns utrymme att erkänna både klassamhällets krassa villkor och den fulla omfattningen av ojämlikheten mellan könen, i alla samhällsklasser. Till exempel skriver Margit Lövgren-Manus:

”Om arbetarkvinnans ställning i alla tider kan man säga, att hon verkligen varit sin mans jämlike, därför att hon haft samma skyldigheter och varit lika tvungen som han att sälja sin arbetskraft till arbetsköparna för en ringa penning. Att hon sedan i egenskap av moder blivit pålagd en dubbel börda och på så sätt oftast blivit slavens slav i stället för hans kamrat, förändrar inte detta faktum.”

Moderskapet som implicit grund för ojämlikheten, alltså…

Här är Margit Lövgren-Manus text, utgiven på Storms förlag, Stockholm, 1936, i dess helhet:

 

Könskamp eller klasskamp

 

Kvinnan i klasskampen.

Kvinnans ställning har genom tiderna påverkats av att hon i förhållande till mannen varit den svagare och sålunda måst underkasta sig hans lagar. Liksom den segrande krigaren tillfångatog slavar för att låta dem arbeta åt sig, underhöll han en skara kvinnor, som många gånger inte behövde arbeta, men som i stället måste tillbakatränga sina egna önskningar och sin egen personlighet för att behaga honom. Kvarlevor från den tid, då krig verkligen betydde slagsmål och då segraren drog hem sitt byte i näven, fortlevde länge i länder som Turkiet o. a. Haremskvinnorna voro inte fria, utan sina herrars egendom. I Europa och Amerika däremot har kvinnan aldrig haft en så långt gående beroendeställning, fastän hon även här har intagit en mindervärdig ställning. Kristendomen med dess accepterande av bibelns ord att ”kvinnan tige i församlingen” har ej för ro skull varit den förhärskande.
Diverse rörelser för kvinnans emancipation, d. v. s. frigörelse, ha sett dagens ljus. Men om man tänker riktigt efter så skall man finna att dessa organisationer för kvinnornas frigörelsesträvanden alltid ha funnits endast för de välsituerade kvinnorna. Den arbetande kvinnan har alltid varit förtryckt och är det ännu, men inte enbart i egenskap av kvinna utan mera i egenskap av löneslav. Om arbetarkvinnans ställning i alla tider kan man säga, att hon verkligen varit sin mans jämlike, därför att hon haft samma skyldigheter och varit lika tvungen som han att sälja sin arbetskraft till arbetsköparna för en ringa penning. Att hon sedan i egenskap av moder blivit pålagd en dubbel börda och på så sätt oftast blivit slavens slav i stället för hans kamrat, förändrar inte detta faktum.

Henrik Ibsens skådespel ”Ett dukkehjem” åstadkom på sin tid ett förfärligt rabalder. Det skrevs inlagor för och mot, diskussionens vågor gingo höga. För den som nu sätter sig ner och läser boken, kan detta synas ganska underligt. För oss tycks den ganska tam, och man måste sätta sig in i edn tidens förhållanden för att kunna förstå, varför boken åstadkom så mycket väsen. Ibsen ville med detta skådespel slå ett slag för kvinnans rätt att hävda sin egen personlighet, att inte bli betraktad som ett barn och en leksak av sin man. Men hjältinnan i boken tillhör den övre medelklassen, en klass som visserligen kan ha trassliga affärer, men som hur utfattig den än blir aldrig erkänner detta, för att inte ”sjunka” ner till arbetarklassens nivå. Om ”Ett dukkehjem” utspelats i arbetarmiljö hade Nora, den unga hustrun i skådepelet, aldrig gett sig iväg från hemmet och barnen, därför att hon kände sig nödd och tvungen att ensam utveckla sin personlighet, utan i stället gett sig ut att skura trappor åt andra för att skaffa mat åt barnen. Ty en arbetarhustrus storhet ligger just i att hon först och främst tänker på sina barn, och för deras skull inte skyr det smutsigaste och mest föraktade av alla slags arbeten. Och trots att hon på så sätt äventyrar sin personlighet.

Kvinnoemancipationen har alltid varit en överklasskvinnornas frigörelsesträvan för att komma in på de finaste och bäst betalda, av överklassens och medelklassens män monopoliserade yrkena. Det har aldrig behövts någon speciell frigörelsesträvan från arbetarkvinnornas sida för att få lov att utföra exempelvis tvättgummans, skurtantens och sömmerskans ansträngande yrken. Ej heller har det behövts att småböndernas och torparnas hustrur blivit ”rödstrumpor” för att tvinga sig till arbete på åker och äng. Småbönderna och torpare äro löneslavar och ha inte råd att hålla sig med mänskliga ”leksaker” för sitt höga nöjens skull. Ej heller har det behövts någon kvinnoemancipation för att få rätt att slava i fabrikerna. Samma män, som i egenskap av sin hustrus ”ägare” hindrar denna att ha ett behagligt yrke utom hemmet, därför att de vilja ha henne som sin personliga egendom i hemmets sköte, ta i egenskap av direktörer med öppna arnar emot arbetarnas hustrur och döttrar. Då ha de intet principiellt att anmärka emot kvinnans inträngande på arbetsmarknaden. Ty då rör det deras personliga profitmöjligheter. Och under förevändning att kvinnan icke är ”familjeförsörjare” (ty om hon har minderåriga barn att dra försorg om, räknas hon dock aldrig som sådan på arbetsmarknaden) så kunna de anställa henne för en mycket lägre timpenning än vad degivit männen.

Margit Lövgren-Manus.
Margit Lövgren-Manus. Foto: Arbetaren

Kvinnosakskvinnorna peka alltid på att det är männen, som göra lagarna och att de skriva lagar, som riktas mot kvinnan och förtrycka henne. Men om man granskar de lagar, som äro speciellt riktade mot kvinnorna, så skall man finna, att det är de fattiga kvinnorna som drabbas hårdast och mest utav dem. De aktuellaste av dessa lagar är fosterfördrivningslagen, en lag, som ju altid har aktualitet och alltid diskuteras. Överklassens kvinnor kunna skaffa sig upplysning i sexuella spörsmål, trots lagstiftningsförbudet, och de kunna också erhålla sakkunnig hjälp vid aborter. Det är däremot arbetarkvinnan, som drabbas av denna föråldrade lag och som genom denna hålles nere i okunnighet. Om kvinnosakskvinnorna kunde få jämkat på lagarna så, att de blevo mera ”humana” mot kvinnorna, bli de förmodligen nöjda. En tänkande arbetarkvinna bör däremot inte låta sig nöja med sådana små reformer. Inte ens om de till synes medföra en del små fördelar. Ingen lag kan avskaffa nöden och fattigdomen i det kapitalistiska samhället, fattigdomen avskaffas endast genom att man avskaffar det kapitalistiska samhällssystemet självt med alla dess lagar.

Det kapitalistiska samhällets lagar äro alla riktade mot den arbetande och förtryckta klassen, både dess kvinnor och män. Man vill göra gällande att lagen är lika emot hög och låg. I den heliga lagboken göres ingen som helst åtskillnad på fattig och rik. Alla dömes utan åtskillnad till den sociala rangskalan. Men var och en, som vaket följer med dagshändelserna vet, att så inte är fallet. En arbetslös, som stulit en kaka bröd får i förhållande till sitt brott oftast ett strängare straff än den högt uppsatte samhällsmedlem, som förskingrat en massa pengar och på så sätt gjort många familjer brödlösa. Dessutom är det stor skillnad på hur en fattig brottsling och en rik behandlas. De som ha pengar att skaffa egen mat, lektyr och dylikt in i fängelset, ha naturligtvis en mycket behagligare strafftid än den fattiglapp, som måste nöja sig med fängelsets magra kost. Det är för övrigt allmänt bekant att förhållandena på Långholmen ha blivit mycket bättre nu, sedan så mycket storgubbar börjat åka fast för diverse förseelser.

Det är visserligen sant att lagen förbjuder alla utan åtskillnad att stjäla. Men det blir dock den fattige som drabbas av lagens arm, ty det är han som, när han blir utsvulten stjäl i ren desperation. Den rike behöver aldrig begå några uppenbara stölder, därför att han har pengar att skaffa sig allt han behöver. Och han har pengar att skaffa sig en duglig advokat, om han begår någon handling som beskrives såsom olaglig i lagparagraferna. Ty en advokats utbildning består dock inte i någonting annat än att försöka fundera ut kryphål i lagboken.

Arbetarklassens enda räddning undan dessa vidrigheter är kamp, kamp och återigen kamp.

Det är den parasiterande överklassen som på grund av sin maktställning dikterar alla lagar. Beviset för att dessa lagar äro omänskliga ligger just i det faktum, att de inte skulle bli efterlevda, om inte de maktägande hade polis, militär och fängelser till sitt förfogande. Man behöver ingalunda vara brottsling för att komma i kontakt med lagens arm. Men man behöver heller inte vara ”hederlig” därför, att man aldrig suttit i fängelse. De flesta ”brott” ske av ekonomiska skäl, därför att människorna inte kunna erhålla arbete och leva på ett människovärdigt sätt. Samhället själv, som tillåter en liten grupp att ”äga” alla produktionsmedel för att på så sätt godtyckligt ge folk arbete, när det passar dem, och kasta ut dem i svält, när de så behaga, skapar ”brottslingar”. Dessa ”brott” komma att bortfalla i ett samhälle, där alla människor ha rätten till livet, lika rätt att arbeta och njuta av civilisationens frukter och där ingen får leva på andras bekostnad. En frisk människa bör arbeta för sitt uppehälle, endast barn, åldringar och sjuka ha rätt att få sina behov tilgodosedda ändå.

Vad det gäller övriga brott, så har man ju mer och mer kommit till insikt om att de begås av på ett eller annat sätt sjuka personer, som behöva läkarvård istället för fängelsestraff. Och antalet mord kommer säkerligen också att minska, när den dubbelmoral som nu finnes, har försvunnit. Nämligen att den enskilde förbjudes mörda, men ändock på statens befallning måste gå ut och mörda klassbröder i ett annat land.

Det kapitalistiska samhällets vanvett.

För dig, unga arbetarkvinna, vare sig du vistas i hemmet eller arbetar utom detsamma, bör det minst av allt vara likgiltigt under vilka samhällsförhållanden, vi leva. Arbetslöshet, krig, diktatur äro spöken, som hota hela arbetarklassen. Du får dock inte slå dig till ro med den föreställningen, att det är oundvikliga katastrofer, som då och då hemsöka oss. De äro oundvikliga endast om arbetarna ingenting göra för att förhindra dem. Arbetarklassens enda räddning undan dessa vidrigheter är kamp, kamp och återigen kamp. Och denna kamp kan aldrig leda till några som heslt resultat, om inte du, arbetarkvinna, lär dig förstå dess nödvändighet och sluter upp i den.

De reaktionära rörelser, som segrat ute i skilda europeiska länder, ha visat sitt förakt för kvinnan genom att degradera henne till ett avelsdjur. De nazistiska och fascistiska regimerna ha kvävt alla frihetliga strävanden. Arbetarklassens män, kvinnor och barn ha förvandlats till lydiga trälar och statshjon. De, som ej böjt sig under knutpiskan, ha sänts i koncentrationsläger, såvida de inte föredragit att frivilligt gå i döden eller lyckats fly. Hitlers och Mussolinis blodiga välden äro uppbyggda på kvinnors tårar och blod och på deras söners, mäns och bröders lik. Oss väntar måhända samma öde, såvida inte du sluter upp i kampen för att annat samhällssystem, där fascism och nazism ej ha någon jordmån.

Reaktionen är oftast dubbelt så kännbar för arbetarkvinnan som för hennes manlige kamrat. I arbetslöshetstider är det arbetarhustrun, som måste dra det tyngsta lasset. Det är hon, som måste förstå sig på konststycket att få det lilla understödet att räcka till för familjens mest pockande behov. Oftast unnar hon sig själv ingen mat för att mannen och barnen skola kunna äta sig mätta.

Krigsfaran är i dag mera hotande än någonsin. Hur länge skall all världens arbetarmödrar med händerna i knäet låta sina män och söner sändas ut till skyttegravarna, varifrån de i bästa fall återkomma som krymplingar, och där de i de allra flesta fall stanna kvar? Mödrar ha dock en oerhörd makt i sin hand för att hindra kriget. Om de blott förstode nödvändigheten av att uppfostra barnen till avsky för kriget, och inte enbart lärde dem förakta och hata utan även gav dem impulser att aktivt bekämpa varje krig, skulle det se annorlunda ut. Ingen arbetare vill kriget, säger du kanske. Nej, det är sant. Krigshetsarna finnas alltid bland dem, som direkt förtjäna på kriget, nämligen vapenfabrikanter, börsjobbare, militärer o. d. Men det räcker inte att arbetarklassen har en medveten ovilja för kriget, ty det kommer i alla fall att tvingas på oss. Staten har maktmedel i sin hand att tvinga ut sina underlydande. För att hindra kriget måste arbetarklassen organisera en medveten kamp, och bryta udden av statens maktmedel. Och i denna kamp har du, arbetarhustru eller arbetarflicka, din givna plats. Utan dig kan ingen effektiv kamp föras mot kriget.

I skolan fingo vi lära oss att se upp till de makthavande och att beundra och försöka efterlikna de rika. Och man varnade oss mycket strängt för att försöka tänka några upproriska tankar, tankar om att inte allt är rätt, som det är. Men har då det nu bestående samhällssystemet alltid funnits? Svaret på denna fråga måste bli nej. Så länge det funnits människor på jorden, ha formerna för samlevnad människorna emellan växlat, likaväl som samhällsförhållandena. Och lika väl som forna tiders samhällssystem ha ramlat och ersatts av nya, så kommer det vi nu leva i att förändras. Om det skall bli till det bättre eller sämre beror uteslutande på oss arbetare själva.

Alla födas vi nakna till jorden och skrika precis lika mycket när vi komma till. Det är endast slumpen som avgör om vi hamna hos rika eller fattiga föräldrar. Men hur har då rikedomen tillkommit? Genom ärligt arbete? Knappast. De som arbeta i fabriker, verkstäder, på jordbruken eller kontoren skap sig aldrig någon förmögenhet. Därtill äro deras löner för små. Det blir ingenting över att spara, allt går åt för de närmaste dagarnas behov. De som äga fabrikerna, verkstäderna, godsen, alltså alla arbetsredskap, de kunna spara. Därför att de äga produktionsmedlen och arbetarna ingenting äga annat än sina händer att arbeta med, kunna de tvinga arbetarna att utföra arbetet för den lön de bestämma. På så sätt utöka de sin rikedom på arbetarnas bekostnad, de stjäla alltså arbetsresultatet från dem som arbeta.

Rikedomen går i arv från föräldrarna till barnen och dessa efterlämna den i sin tur till sina barn. Men någonstans har det ju börjat, och om man går tillbaka till rikedomens uppkomst så skall man finna, att om den förökat sig genom stöld, så har den även uppkommit genom stöld och rofferi, alltid och utan undantag. Fast man har naturligtvis legaliserat denna stöld och ansett den vara mycket hederlig. Det är exempelvis ingen hemlighet hur de stora skogsbolagen uppe i Norrland tillkommit. Med en brännvinsliter och ett kontrakt, som de små självägande bönderna inte kunde läsa ens, lurade man ifrån dem deras skog. Nu ge dessa bolag, som roffade åt sig skogen, en stor utdelning årligen åt folk, som köpt aktier för pengar, som de på andra ”lagliga” sätt roffat åt sig. Och de som fötts däruppe i dessa skogar få gå och slava för en timpenning, som knappast ger dem salt till brödet.

Det kapitalistiska samhällets kriser äro företeelser så dåraktiga, att varje sunt tänkande arbetare måste inse det utan förstoringsglas. Skofabrikernas arbetare producera skor, livsmedelsindustrins arbetare matvaror, byggnadsarbetarna bygga hus o. s. v. så länge som ägarna till produktionsmedlen äro intresserade av att det produceras något. När det sedan finns så mycket varor av alla slag, att det föreligger en fara för att priserna skola sjunka, då slås fabrikerna och verkstäderna igen och inga nya hus byggas. Arbetarna bli arbetslösa och tidningarna skriva om att det råder överproduktion. För att göra det ännu mera invecklat kallar man det för en kris, som samhället genomgår, och som arbetare och företagare med jämnmod måste hjälpa varandra bära. Men kan man säga att det föreligger överproduktion, när samtidigt dessa arbetare, som på grund av krisen blivit arbetslösa, sakna alla medel att köpa livsnödvändigheter, bränsle och kläder, utan måste hungra och frysa fastän de alldeles nyss stått inne på fabrikerna och producerat så att det blivit för mycket av allting? Det kan inte bevisas att det föreligger någon överproduktion förrän alla arbetande fått alla sina behov tillfredsställda. Hellre förstör man varorna än man låter priserna sjunka, så att de arbetande kunna äta sig mätta och få varma kläder och sunda bostäder. Det är alltså endast profitintresset, som driver de som äga kapitalet till att låta fabrikerna gå, när det passar dem och att kasta ut miljontals arbetare i svält och nöd, när härvan tillkrånglats riktigt. Med vad rätt förbehåller sig en liten klick att bestämma över de arbetandes liv och lem? Endast med den självtagnes rätt, och det är denna rätt som arbetarklassen genom sin organiserade kamp måste fråntaga dem.

 

Behöva vi kvinnliga riksdagsmän?

De olika politiska partierna – och icke minst arbetarpartierna – vädja alltid under valkampanjerna till arbetarkvinnornas röster. Det klagas högljutt över att arbetarkvinnan ådagalägger ett bristande politiskt intresse. Och med politik menar man då partipolitik. Men är då denna partipolitik och det intresse, som nedlägges för densamma, verkligen till nytta för arbetarklassen. Och gagnar den det mål som den revolutionära delen av arbetarklassen satt upp för sig: det socialistiska samhällssystemet? Det är en fråga som tål att tänka på, och som varje arbetarkvinna bör noga begrunda, innan hon lägger sin röst för något visst parti.

Det är numera inte tillräckligt att de politiska partierna för den röstande allmänheten talar om sitt program och sitt mål. Valkampanjerna ha blivit offentliga auktioner, där de olika partierna bjuda högre och högre för att komma åt de begärliga rösterna. Varje tänkande människa förstår att det på så sätt gives en massa löften, som man inte ens från början ämnar hålla. Och det är heller inte alltid så, att de kandidater, som fara runt och hålla föredrag för att övertyga folk om nödvändigheten av att man röstar på dem, äro så vederhäftiga, som de vid det offentliga uppträdandet ge sig sken av att vara. G. B. Shaws något elaka ord om att ”Fru Var och En tror sig rösta på fru Någon ocg finner sig ha valt fru Tomt Prat”, blir ofta med sanningen överensstämmande.

Men även om man nu är välvillig och antar att vallöftena åtminstone äro ärligt menade, kunna de förverkligas i riksdagen? Avgöres verkligen de stora samhällsfrågorna i riksdagen? De, som fått ”folkets förtroende” och blivit invalda, måste naturligtvis göra gällande att så är fallet. Men den, som vaket studerar händelserna, skall komma till det överraskande resultatet, att riksdagen aldrig fattar radikala beslut annat än när det övats påtryckningar utifrån, då den allmänna opinionen redan kastat respekten för den gamla lagen och praktiskt taget satt den ur funktion. Det är nämligen utanför och bakom riksdagen, som avgörandet i viktigare frågor sker. Politisk makt är endast skenbar, såvida man inte har ekonomisk makt att sätta bakom.

Arbetarpartierna skylla alltid sina misslyckanden på, att de ännu ej fått majoritet. Men när de sedan få denna majoritet, så visar det sig att de på grund av att de valts in i ett kapitalistiskt samhälles riksdag och bildat regering i ett kapitalistiskt land också måste ta mera hänsyn till kapitalisterna, därför att dessa inneha den ekonomiska makten. Man måste ta mera hänsyn till kapitalet än till arbetarna, som valt dem och vars intressen man skulle tillvarata. Man vet att kapitaliterna skulle inom en kort tidsrymd kunna lamslå hela landets näringsliv och ställa arbetarna utanför fabrikerna med lockout eller exempelvis genom kapitalflykt ur landet. Så skedde under den s. k. folkfrontens seger i Spanien. Även i ett flertal andra länder har detta ägt rum, när en arbetarregering velat handla socialistiskt. På så sätt ha kapitalsterna tvingat den socialistiska regeringen att avgå, trots att den valts av folkets majoritet. Och kapitalisterna kunna också genom denna sin makt tillse att statens våldsmedel: polis, fängelser och militär användas emot arbetarklassen och för att skydda arbetsköparna. Vi behöva bara erinra oss händelserna i Ådalen, då den folkfrisinnade regeringen kommenderade ut militär mot strejkande arbetare, som gått ut i strid för sina mänskliga rättigheter. Vilken som helst regering, som suttit vid detta tillfälle, hade blivit tvungen att handla likadant, såvida den inte föredragit att avgå. Och då kunde den lika gärna erkänna i förväg, att den står maktlös under en avgörande drabbning mellan kapitalister och arbetare.

Ett annat exempel. Det är ett allmänt erkänt faktum att de svenska lantarbetarna äro bland de sämst lottade av alla arbetargrupper, både vad det gäller löneförmåner och bostäder. Vi ha ju nu en arbetarregering och man skulle väl då kunna fordra, att denna gjorde någonting för denna arbetargrupp. Men lantarbetarna ha det lika dåligt ställt i dag, som de hade, innan den socialdemokratiska regeringen kom till makten. Lantarbetarna ha t. ex ej fått åttatimmars arbetsdag genomförd, trots att den är lagligt stadgad. Detta beror helt enkelt på att lantarbetarna äro mestadels oorganiserade. De kunna således inte själva genom sin organisatoriska styrka tillse att de få de förmåner, de enligt lagen borde ha rätt till och ännu mindre få några nya. På andra områden är det arbetarna själva, som genom sina ekonomiska organisationer tillkämpat sig sina förbättrade löner och arbetsförhållanden. Åttatimmarsdagen tillkämpade sig arbetarna själva genom strejker, demonstrationer och alla den direkta aktionens kampmedel. Först sedan den praktiskt taget var genomförd på de flesta verkstäder och fabriker, lagfästes den i riksdagen. Och detta skedde därför att man inte kunde förneka en sak, som redan var ett faktum. De arbetargrupper, som i likhet med lantarbetarna ej kunnat sätta sin organisatoriska styrka bakom kravet på åttatimmarsdagen, ha således ännu ej fått den. Både skogsarbetare, kontorister, hembiträden m. fl. yrken tillhöra samma kategori.

Har du, unga kamrat, som arbetar som hembiträde, någonsin hoppats på att du skulle kunna få ordnade arbetsförhållanden genom riksdagsherrarnas och -damernas omtanke om dig? I så fall kommer du att få vänta så länge att du både fått gråa hår och blivit orkeslös, innan de ens kommit så långt att de börjat diskutera om du skall arbeta tio eller tolv timmar eller som nu på obegränsad tid, beroende på ”herrskapets” välvilja. Vill du ha mänskligare behandling, så måste du tillsammans med dina arbetskamrater organisera dig för att kämpa dig till ditt människovärde. Lita inte på att du, genom att rösta på den eller den arbetarrepresentanten, skall få det bättre. Lita endast på dig själv och dina kamrater och du skall tillsammans med dem kunna kämpa dig till ordnade arbetsförhållanden. Ty inget hembiträde är nöjt med att som nu få arbeta så gott som dygnet runt, och dessutom få be om lov att få gå ut under den tid, hon är ledig. Ej heller är någon nöjd med de låga löner, som betalas för ett så ansträngande och krävande arbete. Likaväl som övriga arbetargrupper genom sina ekonomiska organisationer tillkämpat sig bättre betalt och kortare arbetstid, måste hembiträdena slå in på denna väg och organisera sig.

Arbetarklassen måste således sätta in sin styrka på det område, där den verkligen kan genomföra någonting. Att använda tid och krafter på att få in representanter i riksdagen för att sedan konstatera att de vid alla viktiga tillfällen ingenting kunna göra för arbetarklassens intressen, är att slösa med tid och krafter. Det är som arbetare vi besitta makt att göra vår vilja gällande, och det är denna makt vi böra använda oss utav. Allting i ett samhällsmaskineri vilar på arbetet. De rika ha sina pengar, d. v. s. kapital, som det heter på nationalekonomiskt språk. Men pengar kunna inte ätas, ej heller skydda de mot köld och hetta. För att de skola kunna vara till glädje måste det finnas mat, kläder och bostäder att köpa för dem. Dessa och andra förnödenheter är det arbetarna som framskapar. Arbetaren har bara sin arbetskraft att tillgå. Men genom att sammansluta sig i organisationer kunna arbetarna tillkämpa sig bättre villkor, därför att samhället är beroende av att det produceras livsmedel och alla andra för det mänskliga livet nödvändiga varor.

Vi se dagligdags bevis för att statens största uppgift är att försvara överklassens egendom och hålla arbetarna nere i fattigdom.

På samma sätt som de politiska partierna äro oförmögna att tillvarataga arbetarnas intressen i det nuvarande samhället, är det naturligtvis ännu omöjligare för dem att genom riksdag och regering ändra om det kapitalistiska samhället till ett socialistisk. Ha kapitalisterna möjligheter att förhindra en socialistisk regering att genomföra reformer, som äro till förmån för arbetarklassen, så ha de naturligtvis ännu större möjligheter att förhindra att hela samhällssystemet förändras. Och man skall aldrig inbilla sig, att överklassen godvilligt släpper ifån sig sina privilegier. Man skall inte inbilla sig något så naivt, som att kapitalisterna, därför att arbetarna få majoritet i riksadagen, godvilligt gå med på att släppa ifrån sig sina självtagna rättigheter att utsuga arbetarna. Kapitalisterna ha själva tagit sig rätten att utsuga arbetarna. De ha stulit produktionsmedlen från arbetarna som måste taga tillbaka dem, för att göra dem till allas egendom. Detta är den sociala revolutionen. Inga reformer eller små ändringar i lagarna kan göra ett kaptalistiskt samhälle till ett socialistiskt. Det bllir endast ett lappverk. Så länge en liten klick äger produktionsmedeln och det stora flertalet äro offer för kapitalisternas profitbegär, så länge består det kapitalistiska samhället, alla reformer till trots. När arbetarna genom sina ekonomiska organisationer, med generalstrejkens hjälp återtagit fabriker och verkstäder, och gjort dem till gemensam egendom, så att alla få rätt att arbeta och leva, då först kunna vi tala om ett socialistiskt samhällssystem.

Statssocialism eller syndikalism?

De olika socialistiska riktningarna ha delade meningar både vad det gäller sättet att uppnå det socialistiska samhället och om hur det socialistiska samhället skall gestaltas. De partipolitiska organisationerna, som visserligen slåss på kniven inbördes, ha dock det gemensamt, att de äro anhängare av statssocialismen. Den syndikalistiska rörelsen däremot kämpar för ett socialistiskt samhällssystem utan någon som helst statsapparat.
Vi se dagligdags bevis för att statens största uppgift är att försvara överklassens egendom och hålla arbetarna nere i fattigdom. Ett socialistiskt samhälle, som vill göra skäl för namnet, måste byggas upp på grundval av alla arbetsföra individers arbete. I ett samhälle där det inte längre finnes över- och underklass, har staten ingen mission att fylla.

Ett socialistiskt samhälle uppbyggt på statens herravälde, kommer förr eller senare att utkristallisera en ny överklass. Både socialdemokrater, socialister och kommunister äro förespråkare för det egna partiets erövrande av statsapparaten. Det segrande partiet skall efter revolutionen lyckliggöra mänskligheten genom att ovanifrån tvinga på den socialismen. Andra frihetliga socilalistiska åsiktsriktningar skola med våld tvingas att tiga. Detta som tack för att de hjälpt till under revolutionen med att störta det gamla systemet. Vi ha sett hur kommunisterna i Ryssland som tack förgod hjälp fängslat anarkister och syndikalister. Och hur proletariatets diktatur aldrig kan bli annat än en partiklicks diktatur över proletariatet. Statens makt användes efter revolutionen till att påtvinga arbetarklassen partiets vilja. Och med statsapparaten följer byråkrati och ledarvälde, raka motsatsen till frihet och socialism. När arbetarklassen en gång tillåtit ett parti att tillvälla sig statsmakten, så har den inga garantier för att detta parti ej missbrukar denna makt och så småningom leder allt tillbaka i de gamla spåren igen. Ty det parti som behärskar statsapparaten, behärskar också dess maktmedel och kan i socialismens missbrukade namn använda dem mot alla frihetliga strävanden.

Om arbetarklassen genom en revolution fråntar kapitalisterna produktionsmedeln och gör dem till allas gemensamma egendom, så kan detta ej kallas för diktatur. Kapitalisterna ha så länge de berövat arbetarna frukterna av deras arbete utövat ekonomisk diktatur över arbetarna. Men när arbetarna erövra produktionsmedlen och befria sig från slavoket, utöva de därmed ingen diktatur, utan riva istället ner den ekonomiska diktaturen.

Syndikalismen arbetar för ett klasslöst socialistiskt samhällssystem. Vi vilja inte endast bröd utan också frihet åt mänskligheten. Endast genom arbetarnas eget övertagande av produktionen och ett förnuftigt organiserande av produktion och distribution kan detta förverkligas. Men om arbetarklassen lyckas frigöra sig från det ena slaveriet i form av kapitalisternas utsugning, så finns det inga rimliga skäl varför den skulle skaffa sig andra herrar i form av en politisk partidiktatur. De, som byggt upp samhället genom sina armars kraft, kunna också lära sig att sköta dess maskineri utan några förmyndare. Om alla den moderna teknikens hjälpmedel användas så kunna människorna producera oändligt mera än vad som göres nu. Särskilt om man betänker hur många som ofrivilligt måste gå arbetslösa och hur många som inte bidraga med något produktivt arbete, utan leva ett luxuöst liv på bekostnad av andras arbete. Jorden är inte överbefolkad, utan kan mycket väl ge en tryggad existens åt alla, om blott den sysslolösa delen av mänskligheten får tillgång till maskiner och arbetsredskap och all den jord, som ligger för fäfot, brukas och bebygges.

Det socialistiska samhället måste byggas nedifrån och upp, genom inbördes hjälp och solidaritet. Det socialistiska samhället kan aldrig påtvingas mänskligheten genom några dekret från ett parti, som tillbällat sig makten. Arbetarna skola själva genom sina organisationer ordna det ekonomiska livet. Arbetarna äro på samma gång producenter och konsumenter, de äro således intresserade av att både produktionen och distributionen av livsförnödenheter ordnas på ett för alla bästa möjliga sätt. Ingen byråkratisk statsapparat kan ordna näringslivet bättre än arbetarna själva, om de samarbeta på dessa punkter. När arbetarna genom sina organisationer äga produktionsmedlen och fördela produkterna rättvist, så att ingen behöver lida nöd eller är den andres slav, då är grunden lagd för det socialistiska samhället. Ty det är självklart att ett socialistiskt samhälle inte bygges upp dagen efter revolutionen. Oändligt många svårigheter finnas kvar att övervinna. Den oordning, som det kapitalistiska samhällssystemets dåraktiga hushållning åstadkommit, kan naturligtvis inte så lätt bringas ur världen. Det kommer exempelvis att ta en viss tid, innan man hunnit organisera upp alla industrier, som man nu inte brytt sig om att bygga ut, därför att de inte gett tillräcklig profit åt kapitalisterna. För närvarande är det ju endast inom krigsindustrien man arbetar för fullt, därför att den är den mest vinstgivande. Tusentals andra avårigheter komma att hopa sig för arbetarna dagen efter revolutionen. Ingen kan på förhand sätta sig ner och arbeta ut en noggrann plan för samhällsmaskineriet, som skall beräknas hålla streck. Livet självt låter sig aldrig ledas efter skrivbordsteorier.

 

Syndikalismen – vägen till frihet.

Vill du vara med och avskaffa det kapitalistiska samhällssystemet, med dess kriser, arbetslöshet, krig och utsugning? Vill du vara med om att avskaffa det samhällssystem, som låter barnen dö i massor av undernäring, därför att en liten grupp människor har möjlighet att utestänga deras föräldrar från arbetsplatserna? Vill du vara med om att avskaffa det äganderättssystem, som ger ett fåtal människor rätt att leva ett liv i lyx och överflöd på bekostnad av den övriga arbetande mänskligheten? Vill du detta systems avskaffande, så ansluter du dig till Syndikalistiska Ungdomsförbundet.
Inom det Syndikalistiska Ungdomsförbundet samlas alla målmedvetna revolutionära ungdomar, som vill kämpa för ett socialistiskt samhälle, grundat på frihet och självansvar. Inom det Syndikalistiska Ungdomsförbundet finnas inga ledare, som vill utge sig för att vara proletariatets enda rätta vägvisare fram not det nya samhället. Den syndikalistiska rörelsen erkänner inga ledare när det gäller att föra den fackligt-ekonomiska kampen för att höja arbetarklassens levnadsstandard. Denna kamp kan endast arbetarklassen själv föra, med egna krafter och samlade i klasskampsorganisationer, där arbetarna själva ha bestämmanderätten. Ännu mera förnekar den syndikalistiska rörelsen behovet av några ledare när det gäller att föra den avgörande revolutionära kampen för att störta det kapitalistiska samhällssystemet och bygga upp det socialistiska. Den syndikalistiska rörelsen är den enda, som hävdar att arbetarklassens befrielse skall vara dess eget verk. Inga politiker, hur etterröda de än säga sig vara, kunna servera det socialistiska samhället på ett fat åt oss, fixt och färdigt att njuta. Endast genom den ihärdigaste kamp kan den revolutionära arbetarklassen nå sitt mål. De som locka med mondism, samarbete mellan kapitalister och arbetare, äro sådana som för sin personliga del löst den sociala frågan. De ha själva genom den politiska korruptionen lyckats kravla sig upp några pinnhål över arbetarklassen och sålunda lyckats besätta de otaliga byråkratiska inrättningarna. De ha intet intresse av någon social revolution. Därför vilja de gärna leda arbetarklassen. Men inte mot socialismen utan genom kompromisser vilja de försöka bibehålla allt vid det gamla. Frågan gäller inte att få nya ledare istället för de som korrumperats. Det är till sig själv arbetarklassen bör sätta sin lit. Endast genom sin solidaritet och sin samlade styrka kan arbetarklassen krossa kapitalismen. Och för att kunna göra denna styrka gällande, måste arbetarna samlas i klasskampsorganisationer utan ledare, som förråda dem i de avgörande ögonblicken.

Du, som insett vart ledarvälde och politisk korruption fört arbetarklassen har din givna plats inom det Syndikalistiska Ungdomsförbundet.

Även när det gäller kampen mot kriget, så har arbetarklassen intet annat val än att själv föra den kampen. Nationernas Förbund har visat sin oförmåga att vara ett värn för freden. Och trots alla fredstraktater som undertecknats, kapprusta dock nationerna allt vad de kunna och få. Arbetarklassen kan genom ekonomiska aktioner hindra kriget. Men kriget är så intimt sammanbundet med det kapitialistiska samhället att någon evig fred ej kan nås förrän detta samhällssystem är krossat. För kapitalisterna är kriget en god affär, som de inte gärna avstå ifrån. För arbetarklassen är kriget däremot en blodig verklighet, som kräver livet som insats. De s. k. fosterlandsälskande, som alltid ha det så ställt att de kunna sätta sig i säkerhet vid ett eventuellt krig, tala vitt och brett om storheten i att försvara fosterlandet. För arbetarklassen är det emellertid svårare att upptäcka det stora i att värna ”vårt land” som äges av storkapitalister med aktier i krigsindustrin.

Vill du fred, vill du ett bättre samhällstillstånd med frihet och rätt att leva åt alla producerande människor, så måste du också deltaga i kampen mot kapitalismen. Inom det Syndikalistiska Ungdomsförbundet har du möjligheter att deltaga i propagandan för de syndikalistiska idéerna och diskutera alla de frågor, som har samband med arbetarklassens kamp. Ingen vaken arbetarflicka får ställa sig likgiltig inför de frågor, som beröra henne själv och hennes klass. I den sociala kampen finnes endast antingen – eller. Den som ställer sig likgiltig för arbetarklassens revolutionära kamp, tager i och med detta ställning mot denna kamp och ställer sig omedvetet på kapitalisternas – utsugarnas sida.

Unga arbetarkvinna, din plats är i det Syndikalistiska Ungdomsförbundet!

Publicerad Uppdaterad
10 timmar sedan
Riseup4rojava
I lördags lanserade Rojavakommittéerna och RiseUp4Rojava en kampanj mot företaget Accenture för att uppmärksamma deras roll i att möjliggöra krigsbrott i Palestina, Syrien och Kurdistan. Foto: Bilal Hussein/TT

Stoppa Turkiets och Israels imperialistiska projekt

Turkiets och Israels ockupation av syrisk mark måste upphöra för att Syrien ska kunna gå en fredlig framtid till mötes, skriver Rojavakommittéerna i en debattartikel som riktar sig till de företag baserade i Sverige som möjliggör ockupationen av syriskt territorium liksom krigsbrott i Kurdistan och Palestina.

Den 51-åriga syriska diktaturen har fallit, och medan folket firar på gatorna i Damaskus, Homs och Hama, utnyttjar de regionala stormakterna Israel och Turkiet situationen för att roffa åt sig ännu mer syriskt territorium.

Båda länder kontrollerar sedan tidigare syrisk mark – i södra respektive norra Syrien – och nu  utvidgar de sina invasioner genom att upprätta så kallade ”buffertzoner.” Det handlar om regelrätta ockupationer av syrisk mark – mark som riskerar att aldrig återlämnas till det syriska folket.

Alliansen mellan Turkiet och Israel

Israel och Turkiet ger utåt sken av att vara varandras fiender, men deras strategiska samarbete är avgörande för deras respektive krigföring och kontroll i Mellanöstern. Israel genomför ett pågående folkmord mot det palestinska folket, och Turkiet har spelat en nyckelroll i detta genom att säkerställa att 40 procent av Israels totala oljeimport transporteras via turkiska hamnar. Detta ekonomiska beroende gör Turkiet till en avgörande partner i Israels krigföring gentemot Palestina. Samtidigt används israelisk teknologi i Turkiet, vars drönare regelbundet bombar det kurdiska självstyret i Rojava. Dessa vapen har blivit ett dödligt och avgörande verktyg för Turkiets försök att utplåna det kurdiska motståndet.

Genom sin handel och det militära samarbetet har de regionala stormakterna Israel och Turkiet kunnat utvidga sina imperialistiska och expansionistiska projekt, och förvärra lidandet för de folk som redan drabbats av krig och förföljelse. Utan detta samarbete hade deras kapacitet att bedriva folkmord och aggressionskrig varit kraftigt begränsad.

Kampanj mot företaget L3Harris och Accentures inblandning

Som en del av denna imperialistiska och militaristiska samverkan spelar företag världen över en avgörande roll. Ett exempel är det multinationella företaget Accenture med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Via ett strategiskt partnerskap tillhandahåller Accenture kritisk IT-infrastruktur för L3Harris, ett företag som i sin tur producerar komponenter för drönare som Turkiet använder i sin krigföring mot kurder, samt för Israels F35-plan som används mot palestinier. I dag terroriserar samma drönare och stridsflygplan folket i Gaza, Libanon och Syrien.

Tillsammans med det internationella nätverket RiseUp4Rojava som Rojavakommittéerna är en del av lanserade vi i lördags en kampanj mot Accenture för att uppmärksamma deras roll i att möjliggöra krigsbrott i Palestina, Syrien och Kurdistan. Genom att rikta ljuset mot deras kopplingar till L3Harris hoppas vi kunna sätta press på Accenture att avsluta sitt samarbete och ta avstånd från anfallskrig, ockupation och folkmord.

Det syriska folket har redan störtat en tyrann. Nu måste vi stå enade mot Turkiets och Israels försök att utnyttja maktvakuumet för att sprida sitt eget förtryck genom expanderad ockupation. En fredlig och självständig framtid för Syrien är endast möjlig när dessa despoter drar sig tillbaka och det syriska folket får styra över sin egen framtid.

Vi kräver att Accenture avslutar sitt samarbete med L3Harris!

Inga vapenexporter till Turkiet och Israel! Stoppa folkmord och etnisk rensning!

Publicerad Uppdaterad
12 timmar sedan
Skola klasskillnader
 Per-Anders Svärd är statsvetare och återkommande skribent i Arbetaren Foto: Jessica Gow/TT, Jan-Åke Eriksson. Montage: Arbetaren

Per-Anders Svärd:
Skolans problem stavas klasskillnader

”Dessvärre är mer resurser inget alternativ i Tidö-Sverige där skattesänkningar för de rika går före allt annat.”
Per-Anders Svärd om läget i den svenska skolan, där neddragningar presenteras som satsningar samtidigt som ojämlikheten ökar.

Häromveckan presenterades resultaten av den internationella TIMSS-studien som mäter grundskoleelevers kunskaper i matematik och naturvetenskap. För Sveriges del registrerades en liten förbättring på matematiksidan medan de naturvetenskapliga insikterna var oförändrade. I internationell jämförelse är resultaten inte så märkvärdiga. Den genomsnittliga svenska elevens kunskaper svävar någonstans i mitten när man jämför med de andra EU- och OECD-länderna.

Mer besvärande är att spridningen i kunskaper mellan olika elevgrupper inom landet har ökat. Det är en ojämlikhet som har eskalerat de senaste 15–20 åren. Och som nästan alltid är fallet i skolvärlden kan problemet främst hänföras till det sociala arvet.

De starkaste faktorerna bakom skillnaden mellan hög- och lågpresterande elever i TIMSS-studien är elevernas socioekonomiska bakgrund och skolornas socioekonomiska sammansättning. I klartext: Klasskillnader och skolsegregation.

När skolminister Lotta Edholm och utbildningsminister Johan Pehrson nyligen ställde till med presskonferens om TIMSS-resultaten noterade de den växande ojämlikheten som ett problem, men försökte samtidigt rama in resultaten som en seger för den borgerliga skolpolitiken med dess fokus på studiero och faktaundervisning.

Skattesänkningar för de rika

Men som den tidigare skolministern Gustav Fridolin nyligen konstaterade i tidningen Arbetet ligger grunden till skolans problem någon helt annanstans. Utbildningssystemets akuta utmaningar är att resurserna minskar, att lärare inte har tid med sina jobb och att föräldrar börjat behandla god utbildning som en kommersiell tjänst de konsumerar åt sina barn.

Dessvärre är mer resurser inget alternativ i Tidö-Sverige där skattesänkningar för de rika går före allt annat. Samtidigt ska skolkoncernerna ha sitt och staten fortsätta gå med överskott. Det är därför den politiska responsen på skolans problem fortsätter inskränka sig till att vifta med armarna om ordning och skärmtid, samtidigt som strukturförändringarna begränsas till att peta i läroplanerna.

Därtill kommer det magiska tänkandet kring nya ”evidensbaserade metoder” som ska göra undervisningen mer effektiv. Som om vi inte redan visste vad som fungerar! Bättre resultat uppnås när lärare får tid att bygga meningsfulla relationer till eleverna och ges utrymme att kontinuerligt utvärdera och förbättra sin egen praktik. Så, där har ni det. Men det är just de möjligheterna som ständigt naggas i kanten av skolpolitiken.

Större klasser, lägre personaltäthet och färre vikarier

Konstigt nog, får man säga, eftersom politikerna aldrig genomför några försämringar på skolans område. Modellen är i stället att alla beslut presenteras som ”satsningar”. Men i själva verket är tendensen att tillskotten äts upp av inflation och kostnadsökningar och resulterar i nettonedskärningar. Den historiska satsning på skolan Lotta Edholm aviserade för år 2023 visade sig till exempel utmynna i en minsking av skolans finansiering med två miljarder kronor mätt i fasta priser.

I praktiken betyder detta, som fackförbundet Sveriges Lärare visade i en rapport i somras, att 62 procent av lärarkåren fått se neddragningar på sina skolor under 2023 och 2024. I grundskolans klass 4–6 har 71 procent av lärarna upplevt samma sak. Klasserna blir större, personaltätheten lägre och rektorerna måste dra in på vikarier. Inte undra på att över 90 procent av lärarna i undersökningen svarat att de är ”ganska” eller ”mycket oroliga” över vad nedskärningarna i förskolan/skolan kommer att leda till.

Att lärarnas arbetsmiljö är ohållbar har varit klart länge. Det är nästan svårt att föreställa sig i dag, men i början av 1990-talet var läraryrket ett ”friskyrke” som folk kunde trivas med och uppleva som en utvecklande och meningsfull karriär. I dag har jobbet hamnat i kategorin ”riskyrken” – främst på grund förändringar i skolans styrningsformer som påfört lärararna mängder av administrativt extraarbete utan att dra ner på andra uppgifter. Priset betalas i utmattning, värk, dålig sömn och ångest.

Men lärarnas oro gäller inte bara de egna arbetsuppgifterna. Många dras med ständig samvetsstress över elevernas kunskapsutveckling, samtidigt som de ängslas över den vacklande psykiska hälsan bland ungdomen. Om då tillgången till stödpersonal och en fungerande elevhälsa dras undan ökar bördorna på lärarkåren ytterligare. Inte undra på då att så många lärare lämnar skolan. I dag jobbar 35 000 utbildade lärare i andra yrken, samtidigt som lärarbristen växer och försigkomna ungdomar ratar lärarbanan som ett rimligt framtidsalternativ.

Sverige är ett högerland

Man ska visserligen inte romantisera det gamla, rättvisa och jämlika skolsystem som vi en gång hade i Sverige. Även socialdemokratins ”skola för alla” var djupt inbegripen i att sortera elever in i det kapitalistiska samhällets arbetsdelning. Samtidigt är det helt klart att marknadsreformerna sedan 1990-talet väsentligt har förvärrat ojämlikheten i skolväsendet.

Högern skyller förstås problemen på tidigare socialdemokratiska regeringar, men faktum är att Sverige sedan länge har blivit ett högerland. Vi närmar oss nu tjugo år av borgerliga riksdagsmajoriteter som ständigt har blockerat möjligheterna att stärka skolans finansiering eller förändra det skolsystem vi alla måste skicka våra barn till.

Som läget ser ut nu kan vi se fram emot en framtid för skolan som består av växande ojämlikhet ackompanjerad en oändlig serie presskonferenser om studiero och nya neddragningssatsningar. Alternativet är att lärarfacket sätter kraft bakom sina krav, drar med sig föräldrar och marknadiseringskritiker i andra sektorer, och utlyser ett rejält lov tills förutsättningarna ändras.

Publicerad Uppdaterad
15 timmar sedan

Till slut åkte Wolt på spö

Till slut åkte Wolt på spö

I början av december förlorade matbudsföretaget Wolt – som första gigbolag – en tvist om arbetsköparbegreppet. Enligt kammarrätten ska Wolt ska ta ansvar för matbudens arbetsmiljö och i domen konstateras att företaget ska ses som arbetsköpare åt buden. I det här avsnittet av Gigwatch-podden pratar Filippa och Pontus om konsekvenserna av denna dom, men också om Hem & Hyras granskning av Tiptapp.

Avsnittet spelades in i Arbetarens poddstudio.

Publicerad Uppdaterad
2 dagar sedan
Strejken på MediCarrier är avblåst efter uppgörelse med arbetsköparna. Foto: Stockholms LS

MediCarrier: Strejken avblåst

Fredag förra veckan blev sista strejkdagen på MediCarrier. Akram Mardan, som är ordförande för den syndikalistiska driftsektionen på arbetsplatsen, säger att strejken påverkade företaget.

– Från och med nästa år får vi 100 procent i tillägg för röda dagar. Vi pressade dem, vi hade möten både med region Stockholm och MediCarriers styrelse, säger Akram Mardan.

I ett mail till arbetaren skriver HR-chefen Kristiina Söderlind på MediCarrier: ”Efter förhandlingar med fackförbundet Kommunal landande vi på 100 procents höjning på OB-tillägg för storhelger och 50 procents tillägg för övriga lätthelgdagar fr.om. 1 januari 2025.”

Kampen för kollektivavtal är inte löst

Strejken inleddes förra tisdagen. På torsdagen hade driftsektionen möte med bolagsstyrelsen och beskedet om höjd ersättning kom efterföljande måndag. Kampen för kollektivavtal går dock trögare.

– De vägrar. När vi pratar med styrelsen säger de att de inte vill ha ett andrahands-kollektivavtal, säger Akram Mardan, som menar att kollektivavtalet med Kommunal inte efterlevs.

På frågan varför MediCarrier inte vill teckna kollektivavtal med driftsektionen svarar Kristiina Söderlind att MediCarrier idag har två kollektivavtal.

”Ett med fackförbundet Kommunal och ett med fackförbundet Vision. Vi ser inget behov av ytterligare kollektivavtal med andra fackförbund då dessa två avtal täcker in alla som arbetar på MediCarrier.”

Strejken är slut för tillfället men Akram Mardan uppger att driftsektionen ska ha ett medlemsmöte kring hur man ska gå tillväga framöver.

Publicerad Uppdaterad
6 dagar sedan
Mexikos nya president Claudia Sheinbaum omfamnar en kvinna ur Mexikos urbefolkning under sin installation den 1 oktober 2024. Eduardo Verdugo/TT

Samisk kultur – en av många att återerövra

Ola Stinnerbom berättar i sin bok De försvunna samiska kulturarven om hur ett helt folks historia försvinner med det stulna kulturarvet, och hur det kan tas tillbaka. Att ett besegrat folks kultur plundras och förbjuds, eller görs till erövrarnas, är bland de viktigaste processerna i en ockupation.

En pinsam och spänd situation uppstod mellan Spaniens och Mexikos regeringar i slutet av september i år. Sedan 2019 föreligger en begäran att landet som brutalt erövrade Mexiko år 1521 ska be om ursäkt för skövlingen och övergreppen i dess spår. Förutom dödliga sjukdomar utplånades eller slogs hela civilisationer och kulturer sönder, och så svåra levnadsförhållanden skapades att befolkningen ett sekel senare reducerats till omkring 10 procent av tidigare 50 miljoner.

Ockupationen varade i mer än 300 år och förminskade med tiden urfolkskulturen till en spillra. Presidenten Andrés Manuel López Obrador tillade i sitt brev till den spanske kungen att ursäkten gärna får omfatta spanska erövringar av övriga Sydamerika – och för den delen också av mellan- och nordamerikanska områden. Ursäkten har uteblivit, och när den nya presidenten, Claudia Sheinbaum installerades den 1 oktober i år var den spanska kungen inte välkommen på kalaset.

2022 bad den nederländska regeringen om ursäkt för det lidande koloniseringen av bland andra Indonesien och Surinam orsakat. Andra länder vrider och vänder på formuleringar – man vill inte att ursäkterna automatiskt ska leda till krav på återlämnande eller ersättningar för de enorma rikedomar och den kultur som erövrarna tillskansat sig och fortfarande bygger sin ”civilisation” på. 

Kanske är kraven på Spanien mer att se som en utfästelse, en ambition till åtminstone ett erkännande av skuld – också för arvet av psykisk ohälsa, självmord, och för det som kallas lateralt våld: då medlemmar i marginaliserade grupper slår mot varandra som ett resultat av förtryck. 

Trots frigörelse från sina kolonialherrar är de forna kolonierna ofta uppbundna kring dem. Storbritannien, samlar omkring 30 procent av sina forna undersåtar i alla världsdelar i ett samvälde, den brittiska monarken är fortfarande statschef i 15 av länderna.

Beninbronserna

I Sverige har det de senaste decennierna förts en viktig diskussion kring konst och även mänskliga kvarlevor som stulits från länder som Egypten och Kanada så sent som i början av 1900-talet. Olika föremål har uppmärksammats, dokumenterats, och kanske kopierats innan de har överlämnats. Processen fick långt in på 2000-talet inte kallas ”återlämnande”, eftersom detta sågs kunna framkalla oöverblickbara mängder av krav, utan ”gåva”.

2020 tog Riksantikvarieämbetet (RAÄ) fram riktlinjer för det som nu kallas återlämnande. Här framhåller man att det finns motsättningar mellan olika synsätt – å ena sidan måste man se vikten av att visa kulturföremål för att ge förståelse för andra kulturer, å andra sidan har ättlingar till de som en gång skapade materialet rätt att få tillbaka materialet som en gång togs från dem. 

Nyckelfrågan här är hur föremålen en gång förvärvades. ”De flesta återlämnandeärenden är emellertid inte juridiskt grundade utan avgörs efter etiska överväganden”, skriver RAÄ. Museerna har en särskild roll, och arbetar intensivt för att processen ska ske i dialog med mottagaren, ofta i samband med olika ceremonier ”som också kan vara en del i en större försoningsprocess där hanteringen av ärendet bör ske med varsamhet och respekt”.

Ur ur filmen Dahomey, om återbördande av delar av de skatterna från Benin som plundrades 1897. Foto: Nonstop Entertainment

Ett av de stora ärendena i frågan som diskuterats i decennier är de så kallade Beninbronserna som är en del av de omkring 2 500 konstobjekt som stals av en brittisk militärstyrka vid en plundring av ett kungapalats i nuvarande Nigeria 1897, detta innan palatset brändes ner och kungen avsattes och fängslades. Benin inlemmades i det brittiska kolonialväldet och samlingen såldes över världen för enorma summor. 

Historien innehåller här – liksom i alla fall av plundringar i krig och ockupation – privata brott och övergrepp begångna av enskilda militärer. En del av föremålen finns i basutställningen på Etnografiska museet i Stockholm. 2023 beslutade den svenska regeringen att delar av samlingen ska återlämnas till Nigeria.

Regissören Mati Diop skildrar i sin dokumentär Dahomey, som hade premiär i Sverige i oktober i år, den enorma betydelsen och stoltheten hos mottagarna då ett antal av föremålen återlämnades från ett franskt museum till Nigeria. Föremålen skildras som om de har egna röster och verkligen bär på en historia. 

Mer än konstföremål

Detta är typiskt – frågan är levande och handlar inte om döda föremål, utan artefakter som bär med sig mångdubbla betydelser. De bär historiska och politiska berättelser, och representerar både kultur- och kultföremål. Det gäller konstföremål men också stulna immateriella kulturarv som traditioner, dans och musik, och även tidiga upptäckter inom matematik, medicin, hållfasthet inom byggnation, fysik och astronomi. 

Kolonisering som sker i dag går att härleda till de som begicks för länge sedan – och för mindre än ett sekel sedan. I dag lever många urbefolkningar i samma områden som människor utan flera sekler gamla eller flertusenåriga rötter och kultur i området. Många urfolk har tvångsförflyttats och har i vissa fall förlorat kunskap om sin egen historia, och fortsätter ofta att föra vidare föreställningar som implementerats av erövrarna.

– Samtidigt finns gamla mönster och ritualer som utförs, till exempel vid slakt, utan att man egentligen tänker på det. Som att man ”råkar” spilla lite blod på marken, berättar Ola Stinnerbom.

Ola Stinnerbom. Foto: Jeppe Blomgren

Han är sångare, dansare, instrumentbyggare och forskare i folk och kultur. I sin bok De försvunna samiska kulturarven (Ekerlids förlag, 2024) skriver han om samisk kultur som förbjudits, förminskats och försvunnit genom medveten utplåning. Hans berättelse känns igen från många andra: varje år kommer nya uppgifter i dagen om hur världens urbefolkningar nekats att tala sitt språk, att utföra sina danser, musik och sina andliga traditioner. Detta har skett i modern tid, bland annat Grönlands inuiter och Kanadas urbefolkning har liksom samebarn skickats till nomadskolor där de tvingats tala svenska och glömma sitt språk och kultur. Många barn och deras föräldrar for mycket illa, båda psykiskt och fysiskt av hanteringen som splittrade familjer och skapade skam.

I norr fanns enorma rikedomar, från 1500-talet fick samerna anpassa sig till statens erövring av deras områden, 1634 hittade man silver. Med kungen kom kyrkan vars syn på samerna blev rådande. Man byggde kyrkor på samernas heliga kultplatser. Kultur förbjöds, innehav av den samiska trumman belades 1692 med dödsstraff  som snart också verkställdes. 

Ola Stinnerbom menar att trummans profana, musikaliska användning försvann eftersom man var rädd att den förbjudna musiken skulle höras. Gömda och nergrävda trummor förstördes av väder och insekter och man slutade spela på instrumentet för att inte höras. Därigenom glömde man bort att trumman inte bara varit ett verktyg för kontakt med det andliga, och med bortgångna förfäder, utan också varit ett musikinstrument.

Också dansen har varit ett kulturellt uttryck som förnekats som profan, istället har den beskrivits som kaotiska rörelser som förknippats med trolldom – som skulle förbjudas. Men i sin bok presenterar Ola Stinnerbom vittnesmål från bröllop och gemenskap där musiken och dansen – också tillsammans med icke-samiska medmusiker – varit en del av festen.

Detta är ett sätt att se på samer som inte är en del av den exotifierande tyngdpunkten som staten från slutet av 1800-talet arbetade systematiskt för att förknippa med fjällsamerna inför bland annat en ökande turism. Skogssamerna, som tidigare varit en likställd del av samebefolkningen, skildes från de renskötande samerna, och reducerades till en grupp som skulle assimileras in i svenskheten. I början av 1900-talet etablerades rasbiologin officiellt som ett erkänt forskningsfält i Sverige. Enligt den beslutades att fjällsamerna var de som var genuina samer.

Återigen: en uppdelning som historiskt gjordes i statens intresse för kontroll och näringsekonomisk nytta, där kyrkans syn på minoriteter implementerades i samernas syn på sig själva, menar Ola Stinnerbom. Han återkommer ofta också till det laterala våldet.

Samtidigt som samerna splittras menar Ola Stinnerbom att urfolk historiskt sett hållit ihop. 

— Jag har träffat samer i Nordamerika. Det finns tre samiska communitys i Alaska som flyttade dit på 1860-talet för att stötta urinvånarna där, säger han.

Vissa av de samiska kulturuttrycken har överlevt på andra sätt än genom samiska traderingar – under radarn så att säga. Prästen Lars Levi Læstadius som verkade i Pajala och Karesuando hade avlägset samiskt påbrå och talade flera samiska språk. Hans kristna väckelserörelse tog fart på 1840-talet och spred sig inte minst bland många samer.

– Læstadius tog in den samiska dansen i læstadianismen där den lever den kvar som fragment, berättar Ola Stinnerbom.

Förbud som leder till självförnekelse

Ola Stinnerbom har grävt i arkiv i många år, och forskat fram en historia som fått andra, även samer, att tvivla och till att börja med ifrågasätta berättelser som man tidigare knappt vågat spekulera i. Det kan finns många skäl till att man inte ifrågasätter gamla sanningar man fått med sig, menar han.

– Brutaliteten mot samerna har lett till självförnekelse av viktiga inslag i kultur och andligt liv. Såren är så oerhört påtagliga också så det är säkert jättejobbigt att börja öppna upp. Hela den samiska kulturen brottas med detta än i dag, och man ser inte alltid varför, säger han. Man måste se att vi är ett och samma folk men med olika näringar och viss kultur. När man i början av 1900-talet tvångsförflyttade folk till Tärnaby skapade man en motsättning till de samer som redan bodde i området. 

Tvångsförflyttningarna av samer pågick ända fram till 1950-talet.

– Min mamma tillhörde fjällsamerna men tvingades till nomadskola. När hon blev sjuk i tuberkulos skickades hon hem, hon smittade flera av familjemedlemmarna, innan hon själv fick läkarvård, detta var något som följde henne genom livet, berättar Ola Stinnerbom.

– Jag hade själv en jätteproblematisk uppväxt i Arvika, jag och mina syskon blev kallade lappjävlar och mobbades svårt.

– I Norge finns två folk, med samma rättigheter. Där är det lag på att alla barn ska lära sig om samisk kultur och att jojka. Det betyder att den här osynligheten av det samiska inte finns. I Sverige behandlas samer som ett minoritetsfolk, man har aldrig bett om ursäkt för koloniseringen av Sápmi, inte ens erkänt den, berättar Ola Sinnerbom. 

Återbördandet av kvarlevorna från samer till kyrkoplatsen på Gammplatsen i Lycksele 2019, där de grävdes upp av svenska forskare nästan 70 år tidigare. Foto: Henrik Montgomery/TT

Svenska kyrkan bad om ursäkt för sina brott mot samerna 2016, men det är en tandlös ursäkt eftersom det var staten – det vill säga kungen som kyrkans överhuvud som är historiskt ansvarig, menar han.

Varför tror du att staten ännu inte har erkänt och bett om ursäkt för koloniseringen?

– Större delen av gruvnäringen och industrin ligger i samiskt område. Och där pågår ju fortfarande koloniseringen, säger Ola Sinnerbom.

Elin Anna Labba, journalist och författare till bland annat boken Herrarna satte oss hit, om tvångsförflyttningarna i Sverige, 2020. Hon är också filosofie hedersdoktor vid Luleå Tekniska Universitet, bland annat för att hon engagerar läsare i både litterära och folkbildande sammanhang. Foto: Janerik Henriksson/TT

I Norge slog en domstol 2023 fast att vindkraftverket på fjället Fosen, där samerna hade sina renar, var olagligt uppfört. Vindkraftverket fick ändå stå kvar och skadestånd betalades ut. 

– Samerna har rätt att säga nej, men man byggde ändå. Man betalar ut skadestånd för påverkan på renarna och rennäringen, men pengar kan ju inte ersätta en hel kultur, säger han.

– Unesco säger att samerna själva ska äga frågan, varför tillsätts då inte en samisk minister?

Men Ola Stinnerboms bok är inte heller ett ensamt rop i öknen. De senaste åren har litteratur som Elin Anna Labbas Herrarna satte oss hit och Far inte till havet, som handlar om de samiska byar som dränktes under 1900-talets stora vattenkraftsprojekt i norra Sverige, fått många läsare och ökat kunskapen kring samiska historiska erfarenheter. Ann-Helén Laestadius har gett bland andra romanerna Stöld och Straff, om konflikter mellan samer och svenskar. Textilkonstnären, målaren och grafikern Britta Marakatt-Labba var med och startade den samiska konstnärsorganisationen Samisk kunstnerforbund 1979. Bland hennes motiv finns skildringar av den samiska historien.

Trots att uppdelningen av olika grupper tvingats på samerna och lever kvar på många håll som lateralt våld säger Ola Stinnerbom att hans bok mottagits positivt.

– Jag har fått fantastiskt gensvar på boken, inga negativa utspel alls, säger han.

Samerna är i dag Europas enda av FN erkända urfolk, men också ett folk som Ola Stinnerbom kallar ”det historielösa folket”. 

Han drömmer om att samerna tillsammans ska kunna erkänna sig som ett folk med en medvetenhet om sitt gemensamma historiska kulturarv.

Ola Stinnerbom. Foto: Jeppe Blomgren

Publicerad Uppdaterad
6 dagar sedan
Facket Uppsala LS har satt ett företag i blockad efter att det framkommit att en anställd tvingats betala tillbaka lön. Foto: Uppsala LS

Uppsala: Känd flyttfirma satt i blockad

En flyttfirma i Uppsala anställde en man från Indien. Nu riskerar han att deporteras efter att firman först krävt tillbaka lön och sedan sagt upp hans fasta anställning. Det syndikalistiska facket Uppsala LS har satt företaget i blockad.

Det är en frostbiten dag i industriområdet Boländerna i Uppsala. Rödsvarta fanor vajar utanför flyttföretaget Budcenter. Det är det syndikalistiska facket som är på plats för att sätta företaget i blockad. Blockad är en stridsåtgärd som syftar till att få produktionen att avstanna. I detta fall gör man det för att hjälpa en av fackets medlemmar att få ut en löneskuld.

På företagets hemsida kan man läsa citat från såväl företag som privatpersoner som anlitat bolaget. ”Samarbetet har fungerat utmärkt under 28 år. Vi har alltid fått snabb service av en trevlig och kompetent personal. Ett företag att lita på i alla väder!” är ett citat från Statens fastighetsverk på Budcenters hemsida (11/12).

När Arbetaren talar med en tidigare anställd blir bilden en annan. Han vill vara anonym och vi kallar honom därför Arvin. Arvin kommer från Indien men hade arbetat på företaget under tiden han studerade i Uppsala 2019. I början av 2024 återvände han till Uppsala för att arbeta på Budcenter.

Arbetsgivaren krävde tillbaka del av lönen

På en inspelning från den 18 september 2024, som Arbetaren har tagit del av, hör man hur arbetsköparen uppmanar Arvin att uppge för Migrationsverket att han tagit ut pengar för att köpa möbler. Den egentliga anledningen, säger Arvin, är att arbetsköparen uppmanat honom att betala tillbaka en del av sin lön. 

– I maj fick jag ett papper från chefens mamma där det stod hur mycket jag hade jobbat och hur mycket jag skulle betala tillbaka. Det var 7 647 kronor, säger Arvin som nu har fått ett beslut om att han kommer bli deporterad om han inte hittar ett nytt jobb innan den 23 december.

Medlemmar i Uppsala LS står öga mot öga med en av Budcenters bilar. Foto: Uppsala LS

Mötet med arbetsköparen den 18 september äger rum efter att Migrationsverket skickat ett brev till Arvin efter att hans anställningsform förändrats. Han är inte längre heltidsanställd utan anställd på timmar.

I brevet står det att Arvin varit oärlig med att han saknar körkort och att detta ska ha varit ett krav från arbetsköparens sida. Arvin säger att arbetsköparen var medveten om att han inte hade ett svenskt körkort och ville hjälpa Arvin att skaffa ett körkort när han börjat arbeta. Arvin hade informerat dem om att han skulle ansöka om internationellt körkort, vilket sedan inte gick igenom.

Trots att han hade ett heltidskontrakt berättar Arvin att han fick arbeta som om han jobbade på timmar, även innan han fick ett nytt timanställningskontrakt.

Arvin har fått hjälp att driva ärendet av facket Uppsala LS, som hör till SAC Syndikalisterna. Den 10 december satte de flyttfirman Budcenter i indrivnings- och nyanställningsblockad. 

”Jag är tyvärr inte förvånad”

– Jag är tyvärr inte förvånad, men man slutar inte bli arg. Jag blir beklämd av hur skamlöst folk ljuger, och säger att “du måste betala pengar för att vi har betalat skatt för dig”. Det betyder att de vet att de kan, att det här är så normaliserat att de känner sig helt trygga i att bete sig på det här sättet. Det tycker jag är oroväckande, Ninian Sassarinis-McGowan, presskontakt för Uppsala LS.

Budcenter har sina lokaler i industriområdet Boländerna i Uppsala. Foto: Uppsala LS

Facket hävdar att företaget sade upp Arvin från hans heltidsanställning på ogiltiga skäl i ett försök att justera lönestölden. Avtalen för timanställningen ska ha daterats till när lönestölden började, trots att de skrevs under senare. Utöver detta pekar facket även på att företaget underlåtit att betala sjuklön och inte heller betalar ut ersättning för obekväm arbetstid.

– Vid en punkt var min lön nere på 13 000 kronor och jag hade ingen möjlighet att skicka hem pengar. De här månaderna har varit kaosartade och mentalt dränerande, säger Arvin och beskriver även hur företaget bad honom att utföra arbete som låg utanför hans expertis, såsom att smörja lastbilarnas hissar.

– De visste vilken typ av person jag var. Jag tar aldrig ledigt, jag är alltid där i tid, ställer aldrig till med problem, säger Arvin. 

SVT:s logga plockas bort från hemsidan

Ninian Sassarinis-McGowan som bor i Uppsala menar att Budcenter är en logga som man ofta ser i staden. Hemsidan pryddes den 11 december av logotyper från bland annat TV4, SVT, SR, Akademiska sjukhuset, Svenska kyrkan och Uppsala universitet.

Efter att Arbetaren hört av sig till dessa företag och frågat vilken relation de har till Budcenter har loggorna försvunnit från hemsidan. Sveriges Radio (SR) uppger för Arbetaren att det är konstigt att loggan fanns där, eftersom Budcenter inte ingår bland de företag de har upphandlat avtal med. Även SVT och TV4 uppger att de inte har något samarbete med Budcenter. SR, SVT och TV4 uppger att de ska be företaget ta bort loggan.

Statens fastighetsverk har meddelat att de ska undersöka vilken relation de har till Budcenter.

Uppsala LS står fortsatt i konflikt med företaget och har upplyst Arbetsförmedlingen om nyanställningsblockaden som är planerad att pågå till och med den 10 januari 2025.

Arbetaren har sökt Budcenter.

Publicerad Uppdaterad
7 dagar sedan
Brand Arbetaren SD attack mediestöd
Den anarkistiska tidskriften Brand har precis förlorat kulturstödet och Arbetaren sedan tidigare mediestödet. Samtidigt behöver vi våra egna medier mer än någonsin, skriver Arbetarens Vendela Engström.

Vendela Engström:
Läs tidningarna som SD vill stoppa

Efter SD:s drev mot Brand står den anarkistiska tidningen utan kulturstöd. Men det finns ett botemedel mot extremhögerns försök att erodera och slå ut antifascistisk media, skriver Arbetarens vikarierande chefredaktör Vendela Engström.

Förra året släppte den anarkistiska tidskriften Brand ett temanummer tillsammans med antifascistisk aktion, AFA. Något som givetvis irriterade nazister runt om i landet. Nazisekten NMR:s uthängningssajt Avmaskerat kontaktade genast tidskriftens tryckeri och bokhandlare som säljer Brand, med uppmaningen att de ska sluta trycka och sälja tidningen. 

Även den tidigare NMR-aktivisten och så kallade Förtalsombudsmannen Christian Peterson drev på och uppmanade kulturminister Parisa Liljestrand att sätta stopp för tidningens kulturstöd. Bara någon månad senare hördes samma argumentation i riksdagen, när Sverigedemokraternas kulturpolitiska talesperson, Alexander Christiansson, under en frågestund beskrev Brand som en tidning med ”antidemokratisk, anarkistisk och revolutionär agenda”. 

I går kom beskedet att kulturstödet till Brand dras in. Som Mathias Wåg, ansvarig utgivare för Brand, säger till Arbetaren är det ”förväntat om man tittar på samhällsutvecklingen”. 

Yttrandefriheten är under attack. Politiken har förflyttats långt högerut och SD har mer inflytande över svensk regeringspolitik än någonsin. Ett parti som vill erodera förtroendet för medierna. Något som blev tydligt i samband med att SD:s trollfabrik uppdagades av Kalla fakta tidigare i år. 

”Vi behöver våra egna medier”

En parallell utveckling för landets medier är att många tidningar, inklusive Arbetaren, förlorat mediestödet. Samtidigt kontrollerar en handfull koncerner de största mediekanalerna, vilket såklart påverkar innehållet och förklarar varför nästan alla svenska ledarsidor är borgerliga.  

Vad kan vi frihetliga socialister, anarkister, syndikalister med mera göra för att motverka utvecklingen? 

Svaret hittar vi i Arbetarenprofilerna Toivo Jokkala och Per-Anders Svärds nya bok Rörelsesocialism –  Tjugosju teser om samhällsförändring underifrån (varav några teser kommer gå som följetong på arbetaren.se över jul): Vi måste ”återvända till den tidiga arbetarrörelsens insikt om att vi behöver våra egna medier. Det betyder att vi måste bekosta dem själva”. 

Det har aldrig varit lättare att vara en nagel i ögat på makten. Just nu kan du prenumerera på två tidningar som SD hatar – till priset av en. 

Har du inte råd? Låna tidningarna av en vän eller be ditt närmsta bibliotek att ta in dem.

Publicerad Uppdaterad
7 dagar sedan
Lagerarbetarna på MediCarrier återupptog strejken den 10 december. Foto: Johan Apel Röstlund och Mika Kastner Johnson

MediCarrier: De strejkar för rättvisa löner och kollektivavtal

Arbetarna på det regionägda vårdlagret MediCarrier strejkar för rättvisa löner och kollektivavtal – och de har tagit strid mot den ”nya” svenska modellen med individuella löner. 

Att strejka kräver mod. Det förstod jag när jag följde med Arbetarens reporter Johan Apel Röstlund till strejken på MediCarrier i Spånga i tisdags. Utanför lagret mötte vi de arbetare som nu gått ut i strejk för andra gången i år.

De syndikalistiska lagerarbetarna vittnar om åratal av lönediskriminering.”Det händer att vi får lära upp nya folk på jobbet och sedan får de direkt högre lön än oss.” säger Rodi Isho till Arbetaren.

Flera av dem har jobbat många år på arbetsplatsen, men ständigt sett sig omsprungna i lön – av både nyanställda och bemanningsanställda.

Strid om individuella löner

I grund och botten handlar den här striden om individuell lönesättning. Eller som det egentligen borde heta: individuellt, kassa löner. Ett system där chefer helt och hållet kan bestämma vem de anser förtjänar mer och vem de anser förtjänar mindre – antingen utifrån diffusa lönekriterier eller utifrån eget godtycke.

På många arbetsplatser har det här skapat konkurrens och ett hemlighetsmakeri mellan arbetare som slagit sönder den kollektiva styrkan när arbetare är individer som själva måste slåss om lönepotten.

Kampen för ett eget kollektivavtal  

I dag är det Kommunal som har kollektivavtal för lagerarbetarna på MediCarrier. 

Men enligt Akram Mardan, ordförande i driftsektionen på arbetsplasten så följer inte MediCarrier Kommunals avtal och de har samtidigt vägrat att teckna avtal med syndikalisterna. Med ett eget avtal skulle de strejkande arbetarna kunna vinna rätten till egna skyddsombud, få inflytande över schemaläggningen och lönekriterierna.

Avtalet skulle fungera som ett så kallat andrahandsavtal, vilket egentligen inte skulle ge syndikalisterna speciellt mycket bättre avtalsvillkor i skrift – däremot skulle det skapa en möjlighet att själva kunna försvara avtalets villkor i praktiken, genom till exempel rätten att utse egna skyddsombud eller påverka just lönesättning.

Hittills har MediCarrier vägrat att skriva under ett sådant avtal med syndikalisterna. 

Kommunal först att avtala individuell lön

Det finns ett ödets ironi att den här konflikten handlar om just individuella löner och att den bryter ut på MediCarrier – där Kommunal har kollektivavtal. Kommunal var nämligen det första LO-förbundet som införde individuell lönesättning i sina avtal. 

PS. Var är vänsterpressen när arbetare strejkar? Strejken på MediCarrier är Sveriges tredje största strejk under 2024. Bara Vårdförbundets strejk och IF Metalls strejk har varit större. Men hittills ser det ut som att stora delar av den svenska vänsterpressen lyser med sin frånvaro i decembermörkret när lagerarbetare går ut i strejk för rättvisa löner och kollektivavtal.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Bashir var 25 år och nygift när han och fyra kollegor omkom i hissolyckan som skakade byggbranschen.
25-årige Bashir var en av fem byggnadsarbetare som omkom i hissolyckan vid Ursvik i norra Stockholm. Foto: Johan Apel Röstlund och Privat

Ett år efter hiss­olyckan: Så minns vännen Bashir

Det har gått ett år sedan den fruktansvärda hisskatastrofen i Ursvik norr om Stockholm där fem byggarbetare omkom. Arbetaren ser tillbaka på de där första dagarna efter en av de värsta arbetsplatsolyckorna i modern svensk historia. Och Linus Ericsson berättar om hans vän Bashir, som var en av de som störtade till marken och inte längre finns kvar.

– Bashir var en väldigt varm person som tyckte om att hjälpa andra. När jag läste om olyckan fick jag direkt en väldigt dålig känsla. Att han kunde vara en av de som dött, säger han.

Klockan är strax före 10 på förmiddagen den där frostigt kalla decembermorgonen 2023. Det är måndag och snön som fallit under helgen har just lagt sig i drivor längs de sliriga vägarna runt det väldiga husbygget i Ursvik utanför Sundbyberg, strax norr om Stockholm, när larmet kommer.

Plötsligt förstärks adventsljusstakarnas varmt gula sken i de omkringliggande fönstren av blåljus och sirener. Polis och ambulans är snabbt på plats och en av de värsta arbetsplatsolyckorna i modern svensk tid är ett faktum.

Ombord på bygghissen som just rasat från den tionde våningen finns fem arbetare som alldeles nyss levde men som nu ligger krossade på marken. Ett trettio meters fritt fall mot döden instängda i en bur av stål och en lika lång som invecklad kedja av mer eller mindre ansvariga underentreprenörer börjar sakta nystas upp till mångas förfäran.

Linus Ericsson minns de där dagarna strax efter att hans vän Bashir omkom i olyckan. Foto: Privat

Hissolyckan sände chockvågor

En av de döda är den 25-årige svetsaren Bashir.

– Han hade nyligen gift sig och hoppades få fast jobb och ett permanent uppehållstillstånd så att hans fru kunde komma hit från Afghanistan, säger Linus Ericsson som var nära vän med Bashir och som nu minns dagen då olyckan inträffade den 11 december 2023.

Nyheten om hisskatastrofen sänder chockvågor genom Sverige och toppar snabbt nyheterna i både tidningar, radio och tv. 

– Jag minns att jag läste om vad som hänt på eftermiddagen och kom på att Bashir bara veckan innan berättat att han fått jobb på ett bygge i Ursvik. Så jag fick en dålig känsla och skickade ett sms, men det kom inget svar. När jag såg att han inte heller varit online på hela dagen så började vi förstå att han nog var en av dem i hissen. Vi hörde av oss till polisen, säger Linus Ericsson och stannar upp.

– De bad oss hjälpa till med identifieringsarbetet. Det var väldigt sorgligt.

Bashir hade sedan han kom till Sverige 2015 arbetat som svetsare på en lång rad byggen i Stockholm. Foto: Privat

Komplicerad kedja av underleverantörer

Samtidigt börjar åklagaren att lägga det invecklade pusslet om vilka företag som egentligen fanns på plats och vem som anlitat vem. En komplicerad kedja som, när Haverikommissionens rapport till slut blir klar, visar att det på bygget fanns hela 119 firmor i fem olika led av underentreprenörer.

– Det här är en allvarlig händelse som vi nu utreder, konstaterade åklagare Gunnar Johansson på Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål torrt men sakligt för Arbetaren ett knappt dygn efter olyckan.

Samtidigt hölls tysta minuter på byggarbetsplatser runt om i landet. Från Kiruna i norr till Ystad i söder spreds snabbt både rädslan och ilskan över vad som skett.

Vid den avspärrade byggarbetsplatsen, som Arbetaren besökte, samlades byggarbetare i ett hav av ljus och nedlagda blommor. Stämningen var spänd och många vittnade om de undermåliga villkoren som råder ute på Sveriges byggen.

– Det gör ont i hjärtat när man vet hur folk utnyttjas. Människor som kommer hit till Sverige för att bidra och bygga landet och så slutar det så här, sade Artiz Soloeta och pekade mot spillrorna av det som bara någon dag tidigare varit en bygghiss när Arbetaren är på plats vid minnescermonin.

Snart kom det också fram att huvudentreprenören vid husbygget bara under det senaste året fått flera allvarliga anmärkningar från Arbetsmiljöverket för just brister i säkerheten. De döda som börjar identifieras är dock anställda vid en annan och betydligt mindre firma, anlitad av huvudentreprenören Andersson Company, och långt ned i kedjan av bolag som i sin tur anlitat någon annan i virrvarret av mer eller mindre seriösa aktörer. Det är helt enkelt så pass rörigt att huvudentreprenörerna eller byggherrarna själva knappast har koll. Ett virrvarr av avtal, underskrifter, fakturor och otydliga dokument uppdagas.

Linus Ericsson berättar att han under året innan olyckan pratat mycket med Bashir om just arbetsförhållandena på de byggen där han svetsat.

– Han berättade att det var blåsigt och kallt på bygget i Ursvik men att arbetsgivaren var okej. Däremot hade han ju varit på många andra ställen tidigare som inte var så bra. Arbetsplatser där det saknades både svetskläder och annan säkerhetsutrustning. Så vi tipsade honom om facket och han gick med till slut också. Han hade alltid en nära relation till sina kollegor från hela världen och började förstå hur man organiserade sig på arbetsplatsen, även om han inte var närmare engagerad.

Linus Ericsson funderar tyst och harklar sig.

– Jag blev uppriktigt sagt förvånad och provocerad av att det kunde gå till så här och av hur illa det verkligen var hos vissa företag med så många underentreprenörer.

Olyckan hade gått att förhindra

I slutet av maj, ett halvår efter olyckan, kom Arbetsmiljöverkets anmälan mot företaget, ABC Bygghissar, som ansvarade för den rasade hissen.

Kort därefter framkom att muttrar till fyra skruvförband på hissen saknats och att olyckan därför kunde gått att förhindra.

Debatten i Sverige fortsätter och nya vittnesmål om missförhållanden och dåliga arbetsvillkor, särskilt bland migrantarbetare på landets byggen, strömmar in.

Linus Ericsson minns tiden efter olyckan som tung.

– Det var ett väldigt jobbigt första halvår där nästan allt handlade om oklara praktikaliteter. Allt från att tömma Bashirs lägenhet till att ordna med begravning och bouppteckning. I dag när jag läser om en arbetsplatsolycka tänker jag på allt som hände för ett år sedan och vilka enorma konsekvenser varje dödsfall får. Bashir jobbade hårt och var väldigt mån om att hjälpa sin fru och familj hemma i Afghanistan, och han ställde alltid upp för sina vänner här i Stockholm.

EU-förslag att begränsa underleverantörerna

Under tisdagen, precis ett år efter dödsolyckan, kom nyheten att EU-parlamentet nu beslutat sig för att granska hur antalet leverantörsled inom exempelvis byggsektorn kan komma att begränsas. Det här som en direkt konsekvens av Ursvik och de fem döda.

”Hissolyckan i Sundbyberg sätter fingret på problemet. Det behövs en begränsning av långa underentreprenörsled och för mig är det tydligt att Europa måste begränsa till max två led”, skriver den socialdemokratiska EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson i ett uttalande.

– Efter att jag läst haverikommissionens rapport så känner jag bara att så här kan vi inte ha det. En arbetsmarknad där folk dör på sina jobb, säger Linus Ericsson.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Akram Mardan och Tony Akdemir är två av dem som strejkar på sjukvårdslagret MediCarrier
Akram Mardan och Tony Akdemir har jobbat på Region Stockholms sjukvårdslager i många år och menar att arbetsförhållandena blivit allt sämre. Foto: Johan Apel Röstlund

Strejken på MediCarrier: ”Allt har blivit sämre”


På tisdagsmorgonen återupptog de syndikalistiska lagerarbetarna på regionägda MediCarrier sin strejk för kollektivavtal och rättvisa löner.

– Vi står inte här för att vi vill, utan för att de inte behandlar oss schysst där inne, säger Tony Akdemir som jobbat på Region Stockholms sjukvårdslager MediCarrier i Spånga sedan 2016 samtidigt som han pekar bort över parkeringen mot lagerbyggnaden.

Tillsammans med ett tjugotal arbetskamrater i den syndikalistiska driftsektionen lade han på tisdagsmorgonen ner arbetet och gick än en gång ut i strejk.

Anledningen? Facket vill teckna ett kollektivavtal och få upp medlemmarnas löner. Något det regionägda lagret hittills vägrat.

Bemanningsanställda får högre lön

Sammanlagt är omkring en tredjedel av alla anställda på golvet medlemmar i driftsektionen som nu strejkar och förhoppningen är att få till ett resultat inom kort. Strejken är den andra på mindre än ett år och Akram Mardan, som är ordförande i sektionen, förklarade förra veckan för Arbetaren att MediCarrier varken följer det rådande kollektivavtalet med Kommunal eller går med på att teckna ett nytt avtal.

Strejk på Region Stockholms sjukvårdslager MediCarrier
Foto: Johan Apel Röstlund

– De har dessutom nyligen tagit in bemanningsanställda som får högre lön än oss som jobbat här i flera år.

Han värmer händerna mot en mugg med kaffe i decemberkylan utanför lagret och pratar med sina arbetskamrater. Alla nickar instämmande. Arbetsförhållandena har, enligt dem, försämrats de senaste åren.

– Det händer att vi får lära upp nya folk på jobbet och sedan får de direkt högre lön än oss. Det är inte rättvist, säger Rodi Isho som också deltar i strejken och Tony Akdemir fyller i.

– Allt har verkligen blivit sämre. Man vill ju jobba och man vill trivas. Men ledningen har tagit bort alla våra tidigare förmåner. När det till exempel är obligatoriska medarbetardagar, ofta på helger, fick vi tidigare dubbelt betalt. Nu är det bara tjänstemännen som får det, inte vi på golvet.

Akram Mardan är ordförande i den syndiklaistiska driftsektionen på MediCarrier i Stockholm
Akram Mardan är ordförande i den syndikalistiska driftsektionen på MediCarrier. Foto: Johan Apel Röstlund

Samtidigt som strejken utanför lagret drog igång hölls också en protestmanifestation utanför Region Stockholms huvudkontor i solidaritet med lagerarbetarna.

– Nu är det snart jul och många röda dagar. Det kommer att bli kaos inne på lagret om vi fortsätter att strejka, så jag hoppas verkligen det här ger resultat, säger Akram Mardan.

Publicerad Uppdaterad