På tisdagen kom beskedet. Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet tecknar ett kollektivavtal. Det innebär att hamnkonflikten är avblåst. Nu återgår verksamheten i alla hamnar.
Det var inom ramen för medlingen som Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skrev under avtalet. Medlarna från Medlingsinstitutet har tidigare kommit med förslag som innehållit skrivningar som fråntar förbundet rätt till lokala förhandlingar, något som Hamnarbetarförbundet inte velat gå med på. Skrivningarna är strukna i tisdagens överenskommelse.
Hamnarbetarförbundet återfår också med avtalet de saker som fråntogs facket i samband med att Sveriges Hamnar genomdrev sin nya policy förra året. Det ger facket åter rätt att utse skyddsombud, rätten till facklig tid för förtroendemän och rätten att förhandla kollektivt för sina medlemmar.
Det trodde man inte när man steg upp i morse.
Eskil Rönér, Hamnarbetarförbundets ordförande
Arbetaren talade med Hamnarbetarförbundets ordförande Eskil Rönér efter att avtalet var i hamn. Hur känns det?
– Det är helt ofattbart. Det trodde man inte när man steg upp i morse. Känslan var helt fantastisk när vi satt ned och tackade ja och hörde arbetsgivaren också tacka ja, säger Eskil Rönér och fortsätter:
– Vi känner en stor jäkla tacksamhet till alla medlemmar som stått pall och alla icke medlemmar som genomfört solidaritetshandlingar både utomlands och här på hemmaplan. Det här är en seger för oss alla och utan dem hade det inte varit möjligt.
Vad var det som blev genombrottet?
– Stödet har gjort otroligt mycket. Men kapitalet har också gjort sitt, trots att man försökt se ut som man varit enade så har man haft slitningar inom sig, säger Eskil Rönér.
– Det har varit en politisk fråga för både Svenskt Näringsliv och LO att inte släppa in en katt bland hermelinerna.
Känner ni att ni är med om något historiskt?
– Förbundet har precis fyllt 47 år. Vi har många pensionärer som kämpat sedan 1972 och lagt grunden för det här och nu har det burit frukt. Det är ett andraavtal med sina begränsningar, men det är ändå en jättebra början för oss.
Medlarna strök ned de bitarna som monterade ned avtalet till ett hängavtal och som vi opponerat oss mot.
Eskil Rönér, Hamnarbetarförbundets ordförande
Kollektivavtalet blev till slut i enlighet med Hamnarbetarförbundets krav från de strandade förhandlingarna förra hösten, ett andraavtal, med samma innehåll som det som redan råder mellan Sveriges Hamnar och Transport.
– Medlarna strök ned de bitarna som monterade ned avtalet till ett hängavtal och som vi opponerat oss mot. Nu har vi vad vi krävt från början, säger Eskil Rönér.
Hamnarbetarförbundet gjorde i sin tur en eftergift och godkände formuleringen att avtalet ska förlängas ”vid var tid” som Transports avtal gör. Förbundets tidigare invändning var att med den skrivningen skulle avtalet ändå bli avhängigt resultatet av Transports nya överenskommelser med arbetsköparna.
– Men i det här andraavtalet finns det nu skrivningar kring avtalets löptid och kring när och hur det kan sägas upp, och då finns alltid den möjligheten. Vi kände att det var det minst dåliga alternativet att behålla formuleringen, säger Eskil Rönér.
Vi har ett skyddsarbete som ska repareras på många håll.
Eskil Rönér, Hamnarbetarförbundets ordförande
En annan knäckfråga var möjligheten att teckna lokala avvikande avtal med arbetsköparna, något som Hamnarbetarförbundet fick igenom. Nu väntar både möjligheter och utmaningar.
– Nu ska vi bygga upp ett arbete ute i avdelningarna med fackliga förtroendemän och vi har ett skyddsarbete som ska repareras på många håll. Sedan har vi också en annan part att få med på tåget. Nu ska vi försöka hitta sätt att jobba tillsammans med Transport, säger Eskil Rönér.
Förhandlingar mellan parterna har pågått sedan oktober och från och med januari har facket genomfört punktstrejker i hamnar över hela landet, och arbetsköparna har svarat med lockout. Total arbetsnedläggelse var varslad till onsdagen den 6 mars, men innan dess hann avtalet blir klart.
Detta andrahandsavtal innebär att den flera decennier långa konflikten med Hamnarbetarförbundet är löst.
Mattias Dahl, Transportföretagens vd
Från arbetsköparnas sida betonar man att kollektivavtalet är det andra som slutits i hamnarna.
– Det här är ett andrahandsavtal, vilket innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna även fortsättningsvis kommer att regleras av vårt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, som är det först tecknade avtalet i branschen, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande.
– Detta andrahandsavtal innebär att den flera decennier långa konflikten med Hamnarbetarförbundet är löst. Vi har nu fredsplikt med Hamnarbetarförbudet, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen i samma pressmeddelande.
Även Transportarbetareförbundet skickade ut en kommentar, med förbundsordförande Tommy Wreeth och avtalssekreterare Peter Winstén som undertecknare. Transport har hittills varit ensamt om ett kollektivavtal med Sverige Hamnar och skriver bland annat:
”Transport är naturligtvis oerhört glada och lättade över att hamnkonflikten är avblåst. Vi måste nu analysera överenskommelsen, men det vi ser är att den svenska modellen har stått stark i och med att Hamnarbetarförbundet har tecknat ett andrahandsavtal, motsvarande ett hängavtal, vilket innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare även fortsättningsvis kommer att regleras av Transports avtal med Sveriges Hamnar” samt ”Med ett starkt avtal som reglerar villkoren minskar vi möjligheten för arbetsgivarna att avtalsshoppa och spela ut arbetare mot varandra”.
I något som kan komma att räknas som en historisk första kommentar från Hamnarbetarförbundet sammanfattar ordförande Eskil Rönér känslan när avtalet var påskrivet, i ett pressmeddelande:
– Så jävla gött! säger Eskil Rönér.
Under konflikten har Arbetaren följt skeendet och det går att se våra reportagefilmer på Vimeo och Facebook och läsa artiklarna ur tidningen, se relaterat innehåll nedan.