Den kristna friskolan Andreasgymnasiet i Stockholm blev i våras anmäld till Skolverket efter att ett teveprogram rapporterat om att skolan undervisat om intelligent design, ID. ID är en teori inom kreationismen, med huvudtanken att växter och djur är för komplexa för att ha uppstått slumpmässigt genom evolution, utan att det måste finnas någon slags ”intelligent konstruktör” bakom skapelsen. Teorin kommer från USA, där den har skapat stora stridigheter. De flesta etablerade forskare avfärdar teorin som pseudovetenskap och förra året förbjöd en amerikansk domstol undervisning i ID som ett alternativ till utvecklingsteorin.
Men Andreasgymnasiet bryter inte mot några regler. Det har Skolverket kommit fram till i sin inspektion.
– Vi har inte tagit ställning till om intelligent design är en vetenskap eller inte, vårt perspektiv är att ta reda på om skolan uppfyller kraven på en allsidig och saklig undervisning, säger Ingela Gullberg, undervisningsråd på Skolverket till Lärarnas tidning.
Och eftersom Andreasgymnasiet undervisar i evolutionsteori och utgår från vanliga läromedel i naturkunskap och biologi, samt uppmanar eleverna att tänka kritiskt och ta självständig ställning har lärarna rätt att också uttrycka vad de själva tror på, menar Skolverket.
Christer Sturmark är ordförande för organisationen Humanisterna och mycket kritisk till ID-teorin. Han kallar Skolverkets beslut för undfallande.
– Jag skulle säga att Skolverket är lite fega när de inte tar ställning till om det är en vetenskaplig teori eller inte, säger han till Arbetaren och hänvisar till det amerikanska domstolsbeslutet.
– Dessutom tror jag att de har blivit lurade, för jag tror att Andreasgymnasiet döljer hur de faktiskt förhåller sig till ID. Deras lärare har i SVT-programmet Existens sagt att Darwins teori kommer att vara död inom tjugo år. Han har tagit ställning mot evolutionsläran – och då är man som lärare inte neutral, fortsätter han.
Andreasgymnasiets rektor Margareta Sundbom säger till Lärarnas tidning att undervisningen om ID ses som ett komplement till evolutionsteorin snarare än ett alternativ till den.
– Om man inte tar upp kritik mot evolutionsteorin blir det inte allsidigt, eleverna bör känna till att den kritiken finns, säger hon.
Christer Sturmark håller inte med.
– Med det argumentet måste man ta in historierevisionisterna på historielektionerna och säga att det finns teorier om att Förintelsen inte har ägt rum, då får man ta in alkemin på kemin, astrologi på fysiklektionerna och lyfta fram den förening i USA som säger att jorden är platt. Men då är det väldigt mycket man måste berätta om och man frågar sig om vi verkligen har tid med det i skolan i dag? säger han.
Christer Sturmark ser inga problem i att i att undervisa om ID på religions- eller filosofilektionerna, som en bland andra myter, men att ta in teorin i andra ämnen menar han gynnar kreationisterna.
– Eleverna lär sig att om man vill tro något annat kan man strunta i vad den vetenskapliga metoden kommer fram till. Och det är ett väldigt farligt förhållningssätt, säger han.
Att diskussionen om ID nu sprider sig i Sverige ser Christer Sturmark som en export från USA och den kristna högern där.
– Den kristna nyfundamentalismen är på frammarsch, både i Sverige och i andra delar av världen och den tar sig politiska anspråk, det ser vi inte minst här med kd:s ungdomsordförande Ella Bohlin som är kreationist. Det som är otäckt med ID-rörelsen är att det egentligen inte handlar om skapelsen, utan att det är en politisk agenda. ID-rörelsen i USA har skapats av Discovery Institute, och de har väldigt tydligt sagt i strategidokument att ID-rörelsens syfte är att motverka den omoraliska vetenskapligheten och att återupprätta moralen, säger han.