Strax innan Stieg Larsson i november 2004 föll ihop en hjärtinfarkt, och senare avled, hade han levererat manus till Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes till Norstedts förlag som nappade direkt (efter att hans manus blivit olästa av Piratförlaget). Titlarna såldes vidare till stora europeiska förlag redan innan de getts ut på svenska, och det är uppenbart att författaren var säker på att de höll. Hans mailväxling med Nordstedts visar att böckerna planerades noggrant, de är ett jättebygge med många trådar att hålla reda på, och med huvudpersoner som har genomtänkta karaktärsdrag, som kvinnor med i genren typiska mansroller och män i kvinnodito. Han var också medveten om den internationella lanseringens potential, och undrar exempelvis om den i Sverige kände debattören och boxaren Paolo Robertos förekomst i boken skulle förvirra ickesvenska läsare. Satsningen lönade sig; böckerna har utkommit postumt med en per år 2005–07, och har sålt i nära en halv miljon exemplar (pocketversionerna inräknade) i Sverige.
Den självsäkerhet och noggrannhet med vilken Stieg Larsson gick till verket med sina sista böcker präglade hans verksamhet under alla yrkesår. I bakgrunden fanns också ett engagemang, en oerhörd arbetskapacitet och inte minst en stark fascination för deckar- och spionvärlden.
Men det var inte som deckarförfattare Stieg Larsson ville bli ihågkommen, säger Kurdo Baksi, nära vän, medarbetare – och ”lillebror” sedan 1991. Stieg Larsson arbetade i över 30 år med sitt särskilda engagemang: att gräva i och kartlägga den antidemokratiska och främlingsfientliga hotbilden i Sverige.
Tillsammans med Anna-Lena Lodenius utgav han Extremhögern (Tiden 1991, ny upplaga 1994), som blev ett standardverk och utkom i flera upplagor, och Sverigedemokraterna: den nationella rörelsen (Ordfront 2001) tillsammans med Mikael Ekman. Han var också medförfattare till Sverigedemokraterna från insidan (Expo 2004, huvudförfattare Richard Slätt).
Stieg Larsson var sedan tidigt 1980-tal Sverigekorrespondent för brittiska Searchlight. Tidskriftens mål var att kartlägga och avslöja högerextremistiska och nynazistiska organisationer och personer. Searchlights Graeme Atkinson skriver i en minneskrönika i december 2004 om Stieg Larsson att hans ”horisont var utan gränser”. ”Hans kunskaper om den svenska extremhögern kan endast beskrivas som encyklopedisk”, skriver Atkinson, och vidare: ”alltid med en stark nyhetskänsla och med talang för att urskilja desinformation från fakta för att klargöra det verkliga läget”. ”Han övergav aldrig sin gränslösa optimism, sitt hopp och sina idéer som först fick honom att engagera sig i politisk aktivitet.”
Kurdo Baksi ger delvis en annan bild av Stieg Larssons drivkraft:
– Stieg var en ”anti-människa”. Han ville att hela vänstern skulle samlas kring kampen mot rasism och nazism. Han kunde vara syndikalist på måndagen, vänsterpartist på tisdagen och miljöpartist på onsdagen. Trots att han knappast skulle rösta på socialdemokraterna var han inte den typen av vänster som bränner Shellmackar, säger han.
Flera källor anger att Stieg Larsson var väldigt angelägen om att bli respekterad av myndigheter; och han föreläste till exempel för Scotland Yard om högerextrema grupper. Han ville att hans kunskaper skulle tas tillvara. På Osse-konferensen (Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa) i Paris 2004 var han utskickad som expert för justitiedepartementet och föreläste om hur terrorister på internet kan bekämpas med demokratiska medel.
Det trotskistiska engagemanget (medlem och aktiv i Socialistiska partiet) lade han av 1987, säger Kurdo Baksi. De två träffades 1991. När Stieg Larsson ringde upp i samband med strejken 1992, då delar av Sverige stannade en timme när utlandsfödda invånare demonstrerade sin betydelse i svenskt arbetsliv, intensifierades samarbetet.
– Stieg var min ideologiska läromästare till att börja med. Han lärde mig att alltid ha vad vi kallade ”KKE”, klass/kön/etnicitet, i bakhuvudet. Han valde alltid att sätta samman sina arbetsgrupper med människor av olika kulturell bakgrund, typ en helsvensk, en jude och en muslim. Och han var ganska ensam om det. Men våra roller växlade; Så småningom blev jag hans mentor, inte minst ekonomiskt. Jag lärde honom hur man hanterar tidningsekonomi.
Stieg Larsson fick Kurdo Baksi att börja studera Sveriges rasbiologiska historia, steriliseringarna av ”mindre värda”, vilket han ansåg som grundläggande och oerhört viktigt att känna till. Den andra lektionen var att förstå att ”man inte pratar svenska överallt”, att Sverige ändå är en ganska liten plats i världen och att man måste blicka utåt.
De samarbetade kring Searchligths svenska systertidskrift Expo, som Stieg Larsson var med om att starta 1995 och var chefredaktör för fram till sin död. Expo ägnar sig också åt forskning kring högerextremism, ordnar föreläsningar och ger ut böcker.
Enligt Kurdo Baksi gjorde man, när tidningen av ekonomiska skäl var nedläggningshotad, en överenskommelse: Baksi satsade sina ganska goda föreläsningsarvoden på utgivningen och goda år delade man på ”vinsten” – som förstås plöjdes ner i projektet. 1997–2003 överlevde Expo med den organisationen, säger Kurdo Baksi. Stieg Larsson hade då slutat på TT, där han jobbat med reseach och nyhetsgrafik i över 20 år. Expo har fått stor respekt av övriga medier. När tidningens tryckeri vandaliserades 1996 ryckte de två största kvällstidningarna in och stod för både tryckningen och en hel del publicitet som de förstås tog emot och tackade för.
Anna-Lena Lodenius, medförfattare till Extremhögern känner igen bilden av Stieg Larsson som en person som snarare såg företeelser och politisk verksamhet, som till exempel rasism att enas mot än som en politisk visionär.
– Han hade en förtjusning i att starta projekt och skapa kontaktnät, men var i mycket en ensamvarg. Han läste enorma mängder deckare och var fascinerad av spionlivet, det lite konspiratioriska. Sedan hade han ju ganska få privata krav på sig, så han kunde ägna väldigt mycket av sin tid åt det han brann för.
Stieg Larsson och Anna-Lena Lodenius träffades i slutet av 1980-talet. När de arbetade tillsammans med Extremhögern var han mycket noga med detaljerna, på gränsen till perfektionism.
– Jag fick tillbaka mina texter med mängder av kommentarer och strykningar, men det var inte så mycket av kommunicerande samarbete.
Eva Gabrielsson, som stod Stieg Larsson nära, har skrivit att han var uttalad feminist och inte gillade termen ”hedersmord”, som uttryck för en ”icke-svensk” företeelse, utan en feministisk fråga med samma förtecken som manligt kontrollbehov genom våld mot kvinnor överallt.
Millenniumtrilogin, med sina teman; just mäns våld mot kvinnor, polisens roll i samhället och dess brott, och säkerhetspolisens politiska roll, speglar Stieg Larssons engagemang, det han alltid pratade om, säger Kurdo Baksi. Intäkterna var också en del av det, vinsten från de planerade fjärde och femte delarna skulle gå till tidskriften Expo respektive till kvinnojourer.