Enligt Joss Garman måste klimatrörelsen släppa drömmen om ett nytt ekonomiskt system. Annars hinner jorden brinna upp under tiden.
Hur långt har klimatrörelsen kommit i Storbritannien?
– De senaste åren har varit helt otroliga. Efter det första klimatlägret för två år sedan har vi sett en pånyttfödd gräsrotsrörelse. Jag tror att många känner att de har fått makt att påverka genom de tre klimatlägren, Plane Stupid och andra nya nätverk som Leaveitintheground.
Du var med för tre år sedan och skapade Plane Stupid, en aktionsgrupp med fokus på flygindustrin. Den har blivit berömd för sina direktaktioner mot flygplatser och myndighetsbyggnader, där ni ofta limmat fast er med superlim. Hur började det?
– Jag hade varit engagerad i miljörörelsen i flera år, men såg att ingen gick på flygindustrin, den snabbast växande orsaken till klimatförändringarna. Så fick vi höra att cheferna för 300 flygbolag skulle komma till London på en stor konferens. Det här var år 2005, och vi tänkte: ”nu stänger vi ner mötet och sätter klimatförändringarna på agendan”. Vi samlade ihop miljöaktivister och lokalbor, vars hem skulle förstöras under bygget av den planerade tredje landningsbanan vid Heathrow. Aktionen misslyckades och många blev gripna, men det blev mycket uppståndelse och vi aktivister hade skapat band till varandra som blev ett långvarigt samarbete.
Varför är flyget så viktigt?
– Storbritannien är något slags skyarnas USA, med den meningen att vi flyger i genomsnitt per person långt mycket mer än i något annat land. Mer än dubbelt så mycket som amerikanerna till exempel. Det beror på att vår regering systematiskt gynnat flygindustrin med exempelvis enorma skatterabatter. Regeringen står för vad vi kallar en ”förutse och leverera-politik”. De förutser hur stor tillväxt det kommer att bli och levererar sedan den infrastruktur som behövs för att skapa den tillväxten. Men nu börjar till och med ekonomerna säga att det sättet att tänka är galenskap.
Hur skulle du beskriva effekterna av Plane Stupid och klimatlägret vid Heathrow sommaren 2007?
– Flygindustrin har blivit det heta politiska ämnet när det talas om klimatförändringarna i Storbritannien. Det har skapats ett politiskt utrymme. Flera stora NGO:s, ickestatliga organisationer, har engagerat sig mot flyget och även oppositionen, det konservativa Tory-partiet. Vi har sett tidningen Sunday Times köra en kampanj mot expansionen av Heathrow. Högerpressen, som annars brukar vara mot miljörörelsen, är med oss. Det handlar nog om att detta inte bara är klimatfrågor, utan också är frågor om livskvalitet, som ljud- och luftföroreningar, att pubar och kyrkor rivs och att barnen störs i skolan. Allt detta bygger upp massivt motstånd till flygplatsutbyggnad.
Vad är enligt dig nyckeln till lyckad direkt aktion?
– Jag tror att det handlar om att vara strategisk, att noggrant välja sina strider. Att göra frågor till ikoner: antingen byggs detta eller inte, som den tredje landningsbanan vid Heathrow. Likadant med det planerade kolkraftverket Kingsnorth. Det byggs eller byggs inte.
– Det handlar också om att vara kreativ och fantasifull när man genomför aktionerna. När Plane Stupid klättrade upp på taket på parlamentsbyggnaden spred sig fotografierna otroligt snabbt runt jorden.
Du var med på tidningen The Guardians lista med 50 personer som kan rädda klimatet, tillsammans med personer som Angela Merkel, Al Gore och författaren Cormac McCarthy. Varför var du med där?
– (Skratt). Det var nog mest symboliskt. Vad de syftade på var klimatlägret och klimatrörelsen i stort. Eftersom jag hade varit på tv en del och pratat om flygplan och Heathrow, blev jag associerad med rörelsen. Men jag försöker att inte vara den personen, för det känns märkligt med tanke på hur mycket folk som engagerade sig i klimatlägret i somras till exempel.
– Medierna ignorerar det faktum att den här kampen inte handlar om individer, utan om grupper av människor med olika bakgrund som går tillsammans och blir nedmejade av polisen för att visa hur allvarligt de ser på Kingsnorth, kolindustrin och klimatförändringarna. Som när en Plane Stupid-aktivist flög till USA för att hälsa på släkt och pressen gjorde en stor grej av hennes ”hyckleri”. Det faktum att en aktivist flyger innebär inte en ursäkt för att plöja upp en hel stadsdel med bulldozer och öka koldioxidutsläppen med motsvarande hela Kenyas (Heathrows tredje landningsbana).
Du jobbar själv sedan drygt ett år tillbaka på Greenpeace och driver kampanjer i energifrågor. Vad är enligt dig det viktigaste att fokusera på just nu för klimatrörelsen?
– Kol. Hälften av de globala utsläppen som skapar klimatförändringarna kommer från kolet. När olje- och gaspriset är så högt går allt fler tillbaka kol, som är den mest koldioxidintensiva energiresursen. Som James Hansen vid Nasa säger: om vi inte lyckas stoppa förbränningen av kol finns det ingen chans att vi kan klara oss. I Europa planeras just nu minst 50 kolkraftverk. I USA har det funnits 151 förslag på kolkraftverksbyggen under de senaste åren, men 64 av dem har blockerats av miljökampanjer. Det är otroligt! Vi måste göra likadant i Europa.
Hur skulle du vilja sammanfatta utmaningen som klimatrörelsen står inför?
– Detta är nog lite kontroversiellt, men precis som George Monbiot tror jag att rörelsen måste sätta ideologier och särskilda politiska agendor åt sidan och fokusera på att vi har ungefär 100 månader på oss. Vilket betyder att vi måste rikta oss mot Heathrow, Kingsnorth, ny kolkraft, vägar. Vi måste vara pragmatiska.
Hur vet du att det är rätt sätt?
– När klimatforskarna säger att vi måste minska utsläppen med si och så många procent och regeringen planerar ett kolkraftverk, är det mest rationella att stoppa bygget. Den som säger att det bara är möjligt att rädda planeten om vi kullkastar den globala kapitalismen, missar det faktum att vi bara har 100 månader på oss. Alla som tror att vi kommer att kunna ha ett helt nytt ekonomiskt system om sju år måste komma från en annan planet. Vi har 100 månader på oss: låt oss för helsike få ner utsläppen!
Fakta / Klimatkamp i Storbritannien
Under 2000-talet har en bred klimatrörelse sett dagens ljus i Storbritannien. Ett av många nätverk som bildats är Plane Stupid. Det har som mål att genom direkt aktion uppmärksamma att flyget är den snabbast växande källan till växthusgasutsläpp. Kolindustrin har också mött motstånd i nätverk som Leave it in the ground.Klimatrörelsen har under flera somrar arrangerat klimatläger, Camp for Climate Action, där föreläsningar och praktisk utbildning varvas med direkt aktion, framför allt mot kolkraften.Det finns en lång tradition av brittisk direkt aktions-rörelse. Inte sällan har den varit framgångsrik. På 1990-talet hävde den brittiska regeringen, efter en landsomfattande protest, planerna på 430 mil nya och upprustade bilvägar.Till skillnad från i Sverige bjuds aktivister ofta in för att föra fram sina argument i det offentliga samtalet. Joss Garman från Plane Stupid är en av de aktivister som flitigast synts i brittisk media de senaste åren.