År 1852 skrev den inflytelserike politiske teoretikern Alexis de Tocqueville: ”Jag älskar friheten djupt, likaså respekten för rättigheter, men inte demokrati.” Frågan är om ett liknande uttalande i dag vore möjligt? Kan man i en självutnämnd demokrati ställa sig utanför en demokratisk diskurs utan att tillgången till det offentliga samtalet begränsas? Och är det överhuvudtaget önskvärt? Eller är en positiv konnotation av ordet ”demokrati” en förutsättning för att inte placeras i despotismens fack?
Detta är frågor Parisförlaget La Fabrique söker svar på när de uppmanar åtta av vår samtids skarpast vässade pennor att ta ställning till följande: ”Har det någon mening för dig att kalla dig ’demokrat’? Om inte, varför? Och om ja, enligt vilken tolkning av ordet?” I den nyligen utgivna boken Démocratie, dans quel état? (på svenska, ungefär: Demokrati, i vilket skick?) samlas de heterogena och ibland motsägelsefulla svaren.
De åtta texterna utgör ett nystan av tankeprovokation och politisk analys. Likväl löper åtminstone tre röda trådar genom texterna, trådar vilka ger oss ramen för en granskning av dem: 1) demokratins grundproblematik, 2) demokratins tillstånd och 3) demokratins alternativ.
Demokratins grundproblematik fångas av den politiske filosofen Giorgio Agambens till synes enkla fråga: ”Vad pratar man om när man pratar om demokrati?” Agamben påpekar hur vi vanligtvis och vilseledande med demokrati åsyftar å ena sidan en juridisk-politisk dimension, å den andra en ekonomisk-förvaltningsdimension.
Modernitetens politiska reflekterande har kommit att centrerats kring tomma abstraktioner som ”lag” och ”den allmänna viljan” när frågor måste riktas mot styrandet. Det centrala problemet framstår genom Agamben således inte vara Gud utan ängeln, inte lagen utan polisen – med andra ord ”det dubbelsidiga styrande maskineri som de formar och vidhåller i rörelse.”
Statsvetaren Wendy Brown noterar att en minimal definition av demokrati – folkstyre – aldrig funnits och än mindre finns. Är demokrati då en ouppnådd princip? Likt Agamben påpekar Brown att demokrati i sig självt inte säger något om den reala maktfördelningens problematik – en problematik som synliggörs i samtidens demokratiska tillstånd i Väst. Brown pekar på fyra problematiska noder.
För det första, en galopperande och otyglad fusion av stat och privat sektor medför att företagschefer och styrelser utövar vad som tidigare varit ett ministergöra. Det betyder att privatiseringar, tvärtemot vad som görs gällande i nyliberal diskurs, berövar medborgarens möjlighet till insyn och demokratiskt ansvarskrävande.
För det andra menar Brown att de fria valen har blivit en cirkus. Fokus dras allt längre från realpolitik och politikers kändisskap har nått det absurda.
För det tredje påpekar Brown att nyliberal hegemoni medför att demokratins subjekt – medborgaren – från barnsben formeras med företagslogik som idealbild. Kostnadseffektivitet blir till ett slagord som legitimerar inskränkningar på allt ifrån socialförsäkringar, sopkorgar i tunnelbanan till kaffepauser. Konsekvensen av denna logik ligger i att ”staten upphör att vara en inkarnation av folkets suveräna röst för att bli ett system som sköter affärer.”
Slutligen och kanske viktigast är tribunalernas ökade politiska roll, nationella som internationella. Här sker enligt Brown ett omkullkastande av en av demokratins grundpelare – den lagstiftande maktens kontroll över den juridiska apparaten. För ett exempel på denna underminering vänder vi oss till litteraturvetaren Kristin Ross diskussion om Lissabonfördraget.
Lissabonfördraget, förslaget till en ny EU-konstitution, bär enligt Ross en tydlig teknokratisk stämpel. Och har inte budskapet från Bryssel varit: ”Rösta om vad ni kan förstå, men snälla ni, låt experterna sköta de svåra frågorna”? När så Irland gick till urnorna sommaren 2008, efter att Holland och Frankrike sagt nej, blev den europeiska makteliten tydligt störd. Den Franske presidenten Sarkozy: ”De här irländarna är ena verkliga idioter. De har kalasat på Europas rygg under flera år för att nu inte bry sig ett skit.” Med andra ord, irländarna är för egoistiska och korkade för att fatta sitt eget bästa.
Ross talar här om en framväxande teknokratisk regim, för vilken Sarkozy blott är ett exempel, där ”demokrati” träder fram som en chimär, som ideologisk support för ”system som tillåter ett ytterst litet antal individer styra utan folket”.
Hur ska vi annars förstå att nyval förbereds nu när irländska jasägare har majoritet i frågan?
En potentiell konsekvens av teknokraternas och experternas dominans av samhällsstyrande är som filosofen och psykoanalytikern Slavoj Zizek påpekar: ”Om vi tar denna logik till sin spets drivs vi till att ifrågasätta från grunden om vad vi ska rösta. Borde inte ekonomiska frågor överlämnas åt ekonomisk expertis och så vidare?” Vad återstår då för medborgaren annat än att ge sig in i företagens alienerande profitjakt och med söndagsbilagor hitta stabilitet för ett splittrat jag – att bli en väloljad kugge i det (o)demokratiska maskineriet?
Vi står här inför en rad paradoxer. Är exempelvis inte den efter 11/9 svällande säkerhetspolitikens credo: ”Det enda sättet att rädda rättsstaten är att åsidosätta dess grundprinciper!?” Filosofen Jacques Rancière lyfter fram att demokrati måhända är ett axiomatiskt ord i Väst, men att det långt ifrån råder någon konsensus kring definitionen av det.
Tvivelsutan har Rancière en poäng i att världens makthavare ser sig ”hotade av de okontrollerbara demokraterna, alltså av denne ’vem-som-helst’ som söker sysselsätta sig med samhällsfrågor.” Detta tar oss till demokratins alternativ.
Ross påpekar att även om vi tvingas inse demokratins icke-existens eller inversion, ”måste vi erkänna vikten av att bevara ordets ursprungliga och överflödiga betydelse”. Denna ursprungliga betydelse hämtar Ross just från Rancière. Här betonas hur demokrati handlar mer om en potential än ett slags styre. En potential för vanliga människor att upptäcka handlingsmöjligheter för att agera i gemensamma frågor.
Rancière menar i sin tur att ett ord som jämlikhet, i dag åsyftandes en princip, ett ideal, i stället bör förstås som en förutsättning. Varför gäller exempelvis inte basala universella rättigheter för alla? Demokrati kan enligt Rancière således fylla funktionen av kritisk instans för att hindra politiken att förvandlas helt och hållet till en polisiär fråga.
För filosofen och den politiske aktivisten Daniel Bensaïd finns alternativ till samtidens urvattnade demokrati att finna i den demokratiska skandalens möjlighet, det vill säga att våga stå på tröskeln till en radikal självkritik, att vara skandalös fullt ut genom att enträget söka eftersträva frihet och rättvisa. Zizek påminner här om att vi måste inse att de som kämpat för demokrati inte gjort så i blindo. Tänk på hur alla förslag i Det kommunistiska manifestet i dag är en del av vår vardag – det vill säga alla utom äganderättens upphörande.
Trots den betryggande tanken på frihetens progression finns näraliggande exempel på hur demokratisk kamp i sig självt näppeligen leder mot sitt uppfyllande. Som Rancière påpekar är de revolutionära italienarna i dag fast med Berlusconi!
Filosofen Alain Badiou talar om ett symboliskt emblem, det oangripliga i ett symboliskt system. Demokrati är det dominerande emblemet i samtidens politiska samhälle och genom att referera till det bekräftar man att man inte är en barbar, en despot. Frågan inställer sig då hur vi ska förstå Västs demokratiska ego i förhållande till den imaginära och despotiske barbaren från Orienten? Med andra ord, hur vi kan exportera något vi själva arbetar så hårt med att undergräva. Med Badiou kan vi söka ett svar: ”För att kunna komma åt innebörden av detta emblems roll i konstituerande av subjekt, för att kunna komma åt våra samhällens realitet måste vi riskera att nedmontera emblemet, att inte vara en demokrat och således bli illa ansedd av alla.”
Kanske är det just här vi bör dra lärdom av texterna i Démocratie. Och minnas: Var det inte i ett radikalt ifrågasättande av rådande politisk konsensus som författaren Émile Zolas kamp mot antisemitism i Frankrike grundades? 1898 skrev Zola: ”Om man inte gör väsen av sig, gör man ingenting. Man måste diskuteras, behandlas illa och lyftas upp av fiendernas kokande ilska.”
[email protected]
Per-Erik Nilsson är doktorand vid Teologiska fakulteten
på Uppsala Universitet
La démocratie, dans quel état
Eric Hazan (red)
La Fabrique