Tariq Naseem är en stolt sjöman. Han kom till Sverige från Pakistan för att i 16 år arbeta ombord på skeppet Birger Jarl, som numera ägs av Ånedinlinjen. Ett arbete som Naseem beskriver som hårt under svåra arbetsförhållanden. I flera omgångar har han, tillsammans med 19 andra landsmän och arbetskamrater, tagit strid mot företaget om sina jobb, för högre löner och bättre anställningsvillkor, mot diskriminering och för att få stanna i Sverige. Efter planer på en hungerstrejk och stöd från Transportarbetarsyndikatet av SAC och det syndikalistiska Registret har de pakistanska sjömännen slutligen fått uppehållstillstånd i Sverige. Men priset de fick betala var deras anställningar. Arbetaren träffade Tariq Naseem som är lättad över att ha uppehållstillstånd och optimistisk inför framtiden – om tre år kan han få pass och körkort, säger han och ler. Men mest av allt saknar han sin familj.
Vägen till uppehållstillståndet var lång, hur började den?
– Jag kom till Sverige från Pakistan 1993 och mönstrade på Birger Jarl, men då hette fartyget Baltic Star och var registrerat i Panama. Vi arbetade åt en Mr Pervez, som var den som tog oss ombord på båten. Han var vän med min kusin och kände oss alla, men gav oss bara en minimal lön på 6500 kronor i månaden. Det var mycket pengar i Pakistan, men det visade sig att vi bara var billig arbetskraft för honom. Vi hade ingen semester och bodde och sov på båten. Vi arbetade sju dagar i veckan ett år i taget och åkte sedan tillbaka till Pakistan. Efter en kort tid var det dags att börja jobba igen.
– 1998 fick vi reda på att de andra som arbetade på båten, som var från Finland och Polen, fick 14 500 kronor i lön och jobbade endast varannan vecka. Med hjälp av fackförbundet Seko lyckades vi få igenom samma lön som de andra på båten. 2002 fick företaget ny ägare.
– Ja, då gick det gamla företaget i konkurs och köptes av ett nytt rederi. De bytte plötsligt flagg från Panama till Sverige och beslutade sig för att vi inte längre skulle få arbeta kvar. Vi protesterade och fick ett arbetstillstånd, som var tvunget att förnyas varje år. Men chefen gav oss inte de papper som krävdes för att ansöka om permanent uppehållstillstånd. Om vi hade haft det hade vi kunnat jobba en vecka i taget och sedan vara lediga en vecka. Nu hade vi börjat jobba tre månader ombord och sedan var vi lediga tre månader. En anledning till att företaget inte ville att vi skulle få permanent uppehållstillstånd var för att de trodde att vi då skulle lämna båten och ta ett annat jobb.
– På den tiden var det väldigt annorlunda. Tro mig, ingen ville jobba på skeppet förr. Folk tyckte att det var för hårt arbete. Det är en väldigt gammal båt och arbetsförhållandena är svåra. Företaget kunde inte hitta någon som ville jobba på båten. Nu när det är så svårt att få jobb är det plötsligt ett attraktivt arbete och det är många estländare och polacker som söker jobben. Nu är det andra som har tagit vårt jobb på båten, men så är det bara. De är säkert också arbetslösa. Företaget vill ju bara ha billig arbetskraft.
– Under min semester 2007 fick jag höra att alla var sparkade och att Seko och företaget vägrade hjälpa oss. Endast EU-medborgare fick vara anställda med de nya EU-reglerna, sade de till oss och vi fick alla sparken.
Vad fick er att börja organisera er och ta strid mot företaget?
– Om man vill ha något här i livet så måste man kräva det. Rederiets chef Magnus Strauss sade att vi var bra arbetare, vi fick det även skriftligt. Jag påpekade att vi tillsammans kunde gå till Migrationsverket och sätta press på dem. Men hans svar var att det var vårt problem, inte deras.
– Vi hörde dessutom talas om att i Sverige rådde både mänskliga rättigheter och arbetsrätt. Dessutom hade vi redan förlorat våra jobb och tänkte att vi lika gärna kunde kämpa. Under ett möte med Seko och företaget sade vår chef: ”Åk hem till Pakistan”. Det fanns de av oss som jobbat på skeppet i 23 år! Därför började vi vår kamp. Vi blev medlemmar i Stockholms LS av SAC och 15 månader senare fick vi permanent uppehållstillstånd. Vi hade inte fått det om vi inte tagit strid.
I Sekos sjöfartsavtal står det inskrivet att chefen på företaget ska ansöka om permanent uppehållstillstånd, varför gjorde inte Seko något åt det?
– Ja, jag förstår det inte. Vi trodde att Seko skulle hjälpa oss, men de hjälpte företaget. Vi bad flera gånger om hjälp, men Seko sade att det inte var deras problem, att det var ett immigrationsproblem.
– Sedan fick jag höra av en vän att fackföreningen Syndikalisterna hjälper de som inte får hjälp någon annanstans. Vi började demonstrera med skyltar utanför båtterminalen. Många gånger var personer från facket med.
– Facket är bra. De hjälpte oss i våra protester. Men det har varit svårt också. När vi stod utanför båten stod chefen i fönstret och blängde och folk på båten skrattade åt oss.
En av dem som jobbade på båten dog av en hjärtattack innan han hann få uppehållstillstånd.
– Han väntade ett år, men sedan sade han att han inte kunde vänta längre. Jag tror att han fick en chock när han förlorade jobbet. Efter att han blev sparkad blev han förändrad – han började grubbla och blev tyst. Fyra döttrar hade han i Pakistan och en av dem skulle gifta sig. Det känns verkligen hemskt. Efter hans död ringde vi till Migrationsverket och frågade hur många av oss som skulle behöva dö. Och du vet, vi bor här, utan jobb, utan bostad och utan våra familjer. Men att Migrationsverket slutligen hjälpte mig var bra.
Vad tänkte du när du fick uppehållstillstånd?
– Vi förutsatte att vi skulle få jobbet tillbaka. Vi ville ju jobba på båten. Men chefen sade: ”Varför försöker ni då förstöra för företaget och driva det i konkurs?”. De sade att vi hade gått emot företaget, men det var ju företaget som gått emot oss.
Vad gör du nu?
– Nu letar jag efter jobb. Jag behöver det. Efter att jag fått uppehållstillståndet vill jag gärna att min familj flyttar hit. Det är inte lätt att ha familjen i ett annat land. De saknar mig och jag saknar dem och det är så oroligt i Pakistan. Jag har tre barn och i Sverige är ju utbildning gratis.
– Jag är inte lat eller någon fuskare. Jag är arbetare! Jag har arbetat åt ett företag i 16 år och hela tiden betalat till a-kassan. Det är beviset på att jag är ärlig. Det är första gången jag är arbetslös sedan jag kom till Sverige. Men en a-kassa på 10 000 kronor tycker jag är för låg. Min familj frågar mig: ”Har du fått något jobb än? Är du arbetslös så stannar vi”. Och jag förstår dem. Det går inte att leva en hel familj på 10 000 kronor. Det skulle ju inte heller bli lätt för barnen. De skulle stå utanför en butik och titta in på allt, men inte kunna få någonting.
– Nu är jag och mina arbetskamrater lyckliga och försöker få jobb. Men sådant tar alltid lite tid. Förhoppningsvis får vi jobb snart.
Fakta/ Striden på Ånedinlinjen
I början av juni 2008 sade rederiet, som trafikerar sträckan Stockholm–Mariehamn, upp 20 pakistanska arbetare som varit anställda som städare och diskare i mellan 7 och 23 år.
Efter konflikt år 2000 mellan Ånedinlinjen och fackförbundet Seko Sjöfart fick samtliga arbetare legala anställningar efter att tidigare ha arbetat svart. Efter att Seko vägrat ta strid i den aktuella konflikten gick arbetarna över till fackföreningen SAC Syndikalisterna.
Transportarbetarsyndikatet av SAC och Registret delade vid flera tillfällen ut flygblad vid Ånedinlinjens kontor. Då krävde arbetarna att få tillbaka sina jobb, uppehållstillstånd och ett stopp för det nya ”etniskt diskriminerande” regelverk som gör det dyrare för rederier att anställa utomeuropeiska arbetare. Ekonomiskt stöd ges till rederier för att sänka arbetsgivaravgifter, men bara om de anställda är medborgare i ett EU-land. Syftet med regelverket är att undvika att lågavlönad arbetskraft konkurrerar ut de som arbetar för avtalsenliga löner.