Medlemskap i arbetsköparorganisationen Visita och kollektivavtal med Livs och Hotell- och Restaurangfacket används av Indian Garden som garantistämpel för ”schysta vilkor”. I verkligheten har dock villkoren inte följt kollektivavtalen. Men trots varningstecken har facken gått i god för restaurangerna och HRF gör det än i dag.
Till Arbetaren har flera tidigare anställda på den prisbelönta restaurangen Indian Garden vittnat om 12-timmarspass och arbetsveckor på sju dagar, i månader i streck och uteblivna löner. Missförhållandena ska ha pågått under flera års tid, men trots det är flera av de involverade företagen med i arbetsköparorganisationen Visita och har kollektivavtal med två LO-fack.
Inget som har skrivits stämmer. Företaget har kollektivavtal.
Tuiana Zhimbueva, Indian Garden
Både fack och arbetsköparorganisation framhåller medlemskapet och avtalen som en garant för ”schysta villkor.” Kollektivavtalen är också något Indian Gardens representanter framhåller som bevis för goda villkor både till Arbetaren och i deras representanters krishantering i sociala medier.
– Inget som har skrivits stämmer. Företaget har kollektivavtal, sade Tuiana Zhimbueva, som av ägaren Rezaul Karim fått uppdrag att uttala sig när Arbetaren konfronterade henne med uppgifterna.
Men kollektivavtalsfacken har också flera gånger gått i god för företagen knutna till restaurangerna. Till den ansökan om arbetstillstånd som företaget Indian Garden Matlåda AB lämnade in till Migrationsverket för Maein Bhuyian, som vittnat om missförhållandena i Arbetaren, följer också ett yttrande från Livs, det fack som företaget har avtal med.
Här är en arbetsgivare som inte följt kollektivavtalet.
Johan Claesson, ombudsman för Livs i Stockholm
I yttrandet intygar fackets ombudsman att villkoren på företaget ”inte är sämre än de villkor som följer av kollektivavtal eller praxis inom yrket”. Yttrandet är undertecknat av Johan Claesson, ombudsman för Livs i Stockholm. I efterhand är han ångerfull och förklarar att villkoren som framkommit inte är något facket kan stödja.
– Vi måste förlita oss på att handlingarna är korrekta. Hade jag haft ärenden på företaget kanske man kunnat agera innan. Här är en arbetsgivare som inte följt kollektivavtalet. Med facit i hand borde kanske Hotell- och Restaurangfacket ha yttrat sig istället, säger han.
För det finns andra märkligheter än att inte villkoren i ansökan stämde överens med verkligheten. I verkligheten driver inte Indian Garden Matlåda AB restaurang, och restauranger är inte heller Livs avtalsområde. Johan Claesson har själv aldrig besökt företaget, eller pratat med någon företrädare, inte heller har facket några medlemmar på Indian Garden Matlåda AB. Han säger det är svårt för facken att, utan annan kontroll än om det finns avtal, veta om företagen följer avtalen, eller som i detta fall dessutom skickar den anställda att jobba på andra företags arbetsplatser.
Samtidigt har restaurangen själva angivit i de handlingar han skulle granska, med versaler, att ”han vill jobba i RESTAURANG INDIAN GARDEN. Hjälp i köket med DISKA”. I det bifogade anställningsbeviset är arbetsplatsen också angiven som ”Indian Garden restaurang”. Johan Claesson kan i dag inte säga hur noga han läste igenom handlingarna, men tror att han hade agerat annorlunda om han sett vad som stod.
– Det är möjligt att jag hade hänvisat den anställningen till HRF. Men hade det gått till dem hade de antagligen också yttrat sig positivt. Det här företaget har ju gjort något som inte är normalt på arbetsmarknaden.
De företag som på pappret driver Indian Garden-restaurangerna i Stockholm och Norrköping, Indian Crown AB och New Indian Garden AB, har kollektivavtal med Hotell- och restaurangfacket. Josef Végvári är ombudsman på fackets lokalavdelning i Stockholm. Han är upprörd över de uppgifter som framkommit i Arbetaren. Indian Garden är fortfarande med på HRF:s lista över restauranger med ”schysta villkor”.
– Det finns kollektivavtal och det används utåt som en fasad. Det är bedrövligt och oacceptabelt. Ett företag kan inte bete sig så här mot anställda, säger han.
Han har haft att göra med Indian Garden förut. Han har själv drivit ärenden mot det företaget som tidigare drev restaurangerna, Bengal Garden AB. 2018 slog medlemmar på restaurangen larm om bland annat ohållbara scheman, felaktiga löner och godtyckliga löneavdrag. När han tittade närmare upptäcktes också att företaget hade underlåtit att betala in flera miljoner i pensionsavsättningar för de anställda.
– Vi redde ut problemen och i slutändan betalade arbetsgivaren en stor summa. I och med att de betalade hade vi inte fler frågor just då. Sedan var vi också med vid verksamhetsövergången till Indian Crown förra året.
Personligen blir jag väldigt upprörd. Det är kanske dags att agera på ett annat sätt med bolaget.
Josef Végvári, ombudsman på hotell- och restaurangfacket i Stockholm
Till Arbetaren vittnar flera tidigare anställda om att missförhållanden ska ha pågått i under 15 års tid. Arbetarens källor är oberoende av varandra, men deras erfarenheter är likartade och sträcker sig tillsammans oavbrutet från 2003 till 2020. I ett av de fall där restaurangen efter domstolsförhandling 2019 tvingats betala ut 350 000 kronor i utebliven lön, anges att den anställde är medlem i HRF, men att facket ”meddelat att de inte avser vara behjälpliga”. Josef Végvári säger att han inte känner till något rättsfall.
– Om företaget beter sig likadant som tidigare och även före min tid då borde vi göra något åt det. Då måste vi titta hur de följer upp vad de lovat.
Hur kan en restaurang, som ni själva vet agerat så här, få stå med på Schysta listan?
– Det är frågan om de ska det. Frågan är om det här företaget ska ha avtal. Personligen blir jag väldigt upprörd. Det är kanske dags att agera på ett annat sätt med bolaget, säger Josef Végvári.
Arbetsköparorganisationen Visita, vilka Indian Crown AB är medlemmar i, uppger uttryckligen på sin hemsida att ett medlemskap ”Visar att du är en seriös arbetsgivare med schysta villkor för dina anställda.” I sina etiska regler skriver de att medlemsföretagen ska iakta god sed på arbetsmarknaden. De ska erbjuda trygghet för sina anställda och bedriva sin verksamhet seriöst och socialt hållbart.
Arbetaren har kontaktat Visita för en intervju, men i stället skickar pressavdelningen ett förberett citat från Torbjörn Granevärn, arbetsköparorganisationens förhandlingschef.
”Visitas medlemmar ska följa gällande kollektivavtal, våra etiska riktlinjer och andra medlemsvillkor. Vi stöttar våra medlemmar i det arbetet och erbjuder bland annat rådgivning i arbetsrättsliga frågor, men hur de samtalen förs är något som stannar mellan oss och berörd medlem, säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Visita.”
Arbetaren fortsätter att söka Rezaul Karim, som enligt restaurangens hemsida äger Indian Gardens restauranger. Han har inte kunnat nås på telefon och har ännu inte återkommit, trots flera mejl och sms.