Förtryck av människor är i det svenska samhället något som anses förkastligt. De som utnyttjar försvarslösa betraktas som människor utan empati och medmänsklighet. Människorättsrörelser har lyckats föra fram utsatta människors situation och förändra det djupt rotade synsätt som skapade orättvisorna. Det västerländska offentliga slaveriet har upphört och alla människor har enligt lag samma rättigheter. I dag medvetandegörs och motverkas aktivt orättvisor som rasism, sexism och homofobi.
Men denna medvetenhet samexisterar med ett förtryck och övergrepp av hundratusentals individer varje dag.
Verkligheten för djur i djurförsökslaboratorier, på pälsfarmer och inom livsmedelsindustrin vittnar om vikten av att ta debatten om djur i människans tjänst för att kunna förändra detta strukturella förtryck. Djurrättsalliansen arbetar ständigt med att belysa, synliggöra och eliminera det förtryck som icke-mänskliga djur utsätts för på grund av arttillhörighet.
Slaveriet är ett exempel på hur människor utnyttjades av andra människor som utnämnt sig själva till ett folk med högre status och därmed rätt till mer makt. Att bedriva människohandel och slaveri var inte kontroversiellt. När rasdiskriminering började ifrågasättas hittade förespråkarna hela tiden nya argument för att förhindra att illusionen om rätten till total makt bröts.
Samma sak pågår i dag, med skillnaden att nu står lobbyister för djurindustrin för propagandan. De får svenska folket att tro att ”mjölk ger öppna landskap”, att minkar i pälsdjursindustrin har möjlighet att bete sig naturligt och att djurförsök är enda vägen till medicinsk utveckling. Dessa argument är lobbyisternas strategi för att kunna fortsätta förtrycket och utnyttjandet av djur.
Men fler och fler argument slår emot industrin. Förutom djurets rätt till frihet har storskaligheten skapat miljöproblem och social orättvisa. En köttstek till middag kostar inte bara det dödade djurets liv. Den som äter steken riskerar sin hälsa och otroliga mängder vatten som så desperat behövs i andra länder har passerat genom djurets kropp. Grödorna som djuren matas med odlas på marker av skövlade skogar och stora mängder koldioxid och metangas har förgiftat den ömtåliga luften. Köttindustrin är ohållbar i dagens samhälle, liksom pälsindustrin som förgiftar miljön med kemikalier.
Vi ställer oss frågande till varför så många, trots kunskap och information, fortsätter att blunda för djurens situation. Precis som oss mänskliga djur, är icke-mänskliga djur kännande varelser med modersinstinkter, känsla för välbehag och smärta med grundläggande behov som måste tillfredsställas. När en mor blir separerad från sitt barn efter max fyra dagar för att andra ska få tillgång till komjölk, är det svårt att förstå hur detta kan fortgå utan allmänhetens reaktion. Samma sak när en individ får sitta i en minimal gallerförsedd bur, för att vid sex månaders ålder bli en pälskrage på någons jacka.
Vi är inte av åsikten att gemene man och kvinna lider av brist på empati. Kanske är människan inte van att betrakta vissa icke-mänskliga djur som enskilda kännande individer som ska respekteras. Djur värderas också olika beroende av i vilken del av samhället de har kategoriserats in. Hundar kan nästan få mänsklig status i ett hem, medan grisar ses som mat, trots att de har samma intelligenskvot. Gamla normer och synsätt är förmodligen den största anledningen till att djurförtryck ses som naturligt, men samhället har genomgått stora förändringar under det senaste seklet. Från småskaligt jordbruk har djurhållning blivit en industri.
Många konsumenter gör medvetna val och utesluter aktivt produkter tillverkade av människor i en utnyttjad situation, till exempel barnarbetare. Att djur används på samma sätt betraktas som något så vanligt att det inte reflekteras över. Icke-mänskliga djur utnyttjas i dag för sin päls, i plågsamma djurförsök och i livsmedelsindustrin, allt för att tillfredsställa människors ”behov”. Men det finns inget som kan rättfärdiga utnyttjande av ett annat djur, mänskligt eller omänskligt.
Tron på att utnyttjande av djur är naturligt för människan och något vi inte klarar oss utan, går långt tillbaka i tiden. Men djurindustrin är allt annat än naturlig. Den har som mycket annat industrialiserats och blivit ett medel för människors girighet. För att få ut största möjliga vinst kompromissas hela tiden med djurens hälsa. Ekonomisk vinst prioriteras högre än liv.
I dag finns inga ursäkter för att utnyttja djur för egen njutnings skull. Ökad kunskap har lett till lättillgängliga alternativ till djurprodukter inom livsmedelsindustrin. pälsnäringen som inom medicin- och läkemedelsforskningen.
Det är dags att vi människor ser till alla individers lika rätt att existera på sina egna villkor. Om vi alla tar vårt ansvar och i stället väljer den uppsjö av alternativ till djurprodukter som finns, finner vi snabbare en väg bort från förtryck och mot frihet åt alla. Djurättsalliansens arbete kommer att fortsätta tills vi vunnit kampen för djurens rätt till respekt och rätten till sitt eget liv.