I början av december fick tre bemanningsanställda i Skövde lämna sina arbeten på Volvo Powertrain efter att ha skrivit kritiska inlägg på Facebook.
Händelsen är uttryck för en mycket oroande utveckling, menar utredningschef Anne-Marie Lindgren på Arbetar-rörelsens tankesmedja.
Tre bemanningsanställda fick lämna sina uppdrag hos Volvo Powertrain i Skövde sedan cheferna upptäckt att uttryckt sig negativt om företaget på Facebook.
Männen hade kontrakt att arbeta på Volvo Powertrain fram till jul men blev hemskickade redan i början av december på grund av illojalitet.
En av männen hade under en rast skrivit ”En dag kvar av veckan på detta dårhus” i ett inlägg på det sociala forumet.
Två av hans bemanningsanställda kollegor hakade på och kommenterade inlägget. Några dagar senare blev männen kontaktade av chefen och ombads att lämna fabriken omedelbart på grund av illojalitet.
När nyheten kom ut var förvåningen bland arbetskamraterna på Volvo Powertrain stor.
– Alla tycker att det här är en skitsak som har fått oproportionellt stora följder, det här är ju vanligt fikarumssnack fast på Facebook, säger Lars Ask, verkstadsklubbens ordförande på Volvo Powertrain i Skövde.
Volvo Powertrain motiverar uppsägningarna med att männen brutit mot företagets policy. Men enligt Lars Ask har varken han eller någon annan på fabriken blivit informerade om att det fanns en policy.
– Det fanns knappast någon bland de anställda som kände till det här. Det här är företagets problem. Har man en policy och inte går ut med den så kan man inte förvänta sig att någon känner till den.
Han är rädd att den här händelsen kommer att skrämma arbetsplatsens bemanningsanställda till tystnad.
– Det finns en fara. Det kan vara så enkelt att de ser direkta skyddsrisker som de inte vågar ta upp eftersom det kan ses som kritik mot företaget. Det är ju dialogen som har fört Sverige framåt, det ser man ju bara på dialogen mellan fack och arbetsgivare.
– De här killarna brast i respekten, de uppförde sig inte som man måste göra för att arbeta på det här företaget. Att uppföra sig på det sättet är inte förenligt med the Volvo way. säger Jörgen Gustafsson pressansvarig, Volvo Powertrain.
Han menar att de anställda brustit i respekten mot sina arbetsuppgifter och kollegor på fabriken och att inläggen på Facebook bara var droppen som fick bägaren att rinna över.
– Den policy vi har för sociala medier är samma som den värdegrund vi har på arbetsplatsen och i offentliga möten. Man får inte uppföra sig på något annat sätt.
Den värdegrund som Jörgen Gustafsson talar om sam-manfattas i dokumentet ”The Volvo way”, vilket enligt honom poängterar respekt för företaget och kollegorna.
Han säger att det inte spelar någon roll var eller i vilket forum den anställde yttrar sig, värdegrunden ska genomsyra alla offentliga sammanhang.
Till exempel ett offentligt möte där den anställde automatiskt blir en representant för företaget.
Jörgen Gustafsson tillägger att kritik inte per automatik leder till uppsägning, utan att det alltid görs en sammantagen bedömning i varje enskilt fall om någon varit illojal.
– Lars Ask kritiserar ju oss hela tiden men han är ju kvar, säger han.
Men den stora skillnaden mellan verkstadsklubbens ordförande på Volvo Powertrain – Lars Ask – och de numera arbetslösa männen är att Lars Ask är tillsvidareanställd och de tre andra var inhyrda.
– Det är helt klart lättare att skicka hem en person från en bemanningsfirma. Det är ju en av anledningarna till att man använder bemanningsanställda, säger Jörgen Gustafsson.
– Att skrämma folk till tystnad är allvarligt. Det finns missförhållande på arbetsplatser som det behöver göras något åt. Men det kräver att någon vågar påpeka dem och de enda som kan göra det är de som finns på arbetsplatserna, säger Anne-Marie Lindgren utredningschef på Arbetarrörelsens tankesmedja.
– Vad är poängen med kritik om man bara får lyfta den i slutna sammanhang?
Anne-Marie Lindgren menar att vi måste påminna om att yttrandefriheten är en del av grundlagen.
– Det ingår i vår lagstadgade yttrandefrihet att vi har rätt att uttrycka vår åsikt och vara kritiska mot förhållandena på våra arbetsplatser.
Anne-Marie Lindgren tycker att det är underligt att motivera uppsägningen av Volvoarbetarena i Skövde med att de varit illojala.
– Det här liknar en gammaldags brukspatronsmentalitet. Vad kan det skada Volvo om någon skriver att arbetsplatsen är ett dårhus? Vem har inte tyckt det då och då om sin egen arbetsplats?
Anne-Marie Lindgren ser en stor fara i att arbetsköpare reagerar så starkt på en så pass harmlös och svepande kommentar.
– Om man förbjuder den svepande kritiken kan även den väsentliga kritiken försvinna.
Hon menar att det faktum att männen var inhyrda gör det extra känsligt att säga ifrån.
– Det urholkar ytterligare de anställdas förhandlingsposition. Är man bara inhyrd så har man formellt ingen ordinarie kanal att få ut sin kritik.
Man är inte anställd av det företag man jobbar på, och visst kan man säga vad man tycker om arbetsplatsen till bemanningsföretaget, men hur intresserat är egentligen ett bemanningsföretag att bråka med sina kunder?
Anne-Marie Lindgren har sett en stor förändring på arbetsmarknaden och i samhällsdebatten under de senaste 20 åren.
– Det har spritt sig en ökande tystnad i arbetslivet. Det kan man se på att debatten i media har tystnat när det gäller problem i arbetslivet, konstiga arbetstider och pressade arbetsscheman. Den är mycket mindre nu än den var för 20 år sedan. Det kan bero på tidsandan, media kan ju inte bry sig om de här frågorna när det inte kommer några signaler från arbetslivet.
Hon säger att orsaken till tystnaden är bristen på arbetstillfällen.
– En hög arbetslöshet försvagar alltid arbetskraftens position och rädslan för de egna jobben sprider sig.
Arbetsgivaren har ju möjlighet att byta ut den anställde om den är obekväm. Med en svag position för arbetskraften bråkar man mycket mindre. Det är en genomgående sanning, säger Anne-Marie Lindgren.
FAKTA
Andra fall:
• I januari 2010 tvingades en ung kvinna i Örebro att säga upp sig från sin anställning på McDonalds efter att ha skrivit nedsättande om företaget på sin blogg. Enligt McDonalds var det hon skrivit inte bara illa utan ”helt oacceptabelt”.
• Byggbolaget Botrygg hotade i december månad att stämma bloggaren Calle Fridén för förtal. Calle Fridén är byggnadsarbetare och driver bloggen ”Utsikt från ett tak”.
Bakgrunden var en olycka i början av december då två stora stålbalkar ramlade ner från hög höjd på Botryggs bygge vid Henriksdalshamnen i Hammarby sjöstad i Stockholm.
Calle Fridén skrev ett inlägg om olyckan på sin blogg där han kritiserar Botrygg för bristande säkerhet. Efter inlägget ville Botrygg stämma Calle Fridén men tog senare tillbaka hotet.
• Under 2007 nekades akutsköterskan Henrik Mellström på Umeå lasarett förlängt vikariat efter att ha bloggat om sitt arbete. Han var kritisk till bristande resurser, underbemanning och osäkra anställningar.