Sedan den 8 juni har produktionen i Trollhättan stått still eftersom Saab inte kunnat betala sina underleverantörer. Förra torsdagen fick If Metalls medlemmar på fabriken ett besked via mejl – det krisdrabbade företaget saknade pengar och kunde inte betala ut löner till omkring 1 500 kollektivanslutna.
På måndagen skrevs nästa kapitel i dramat om biltillverkaren, när ägaren Swedish Automobile plötsligt meddelade att ett kinesiskt företag beställt 582 bilar i en order värd 120 miljoner. Vem som har placerat ordern är hemligt, men varför det är hemligt kommenterar inte Saab.
– Jag är glad att kunna presentera denna överenskommelse eftersom den på kort sig säkrar en del av den nödvändiga finansieringen för Saab Automobile och tillåter oss att betala våra anställdas löner innan månadens slut, säger vd:n Victor Muller i ett pressmeddelande, och tillägger:
– Vi hoppas kunna säkerställa den ytterligare kortfristig finansiering som krävs för att vi ska kunna nå överenskommelser med våra leverantörer för att snart återuppta produktionen.
Tidigt på tisdagsmorgonen togs ytterligare ett steg i denna riktning, när Saab meddelade att företaget ingått ett så kallat villkorat avtal om försäljning av hälften av aktierna i sitt eget fastighetsbolag. Köpare är ett konsortium med Hemfosa fastigheter, som ägs av bland annat Fjärde AP-fonden, i spetsen. Affären inbringar – förutsatt att den godkänns av regeringen, Riksgälden och Europeiska Investeringsbanken, EIB – enligt Saab 255 miljoner.
Förmodligen behövs ytterligare kapital för att rädda bolaget. Underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen beräknar att det krävs omkring 800 miljoner kronor för att återuppta den stillastående produktionen. Samtidigt väcker affären hopp om att Saab nu kanske har möjlighet att erhålla ytterligare utbetalningar av EIB. Banken har dragit en utbetalning i långbänk, och det har spekulerats i att en anledning var att Saab ville sälja sina fastigheter till den ryske affärsmannen Vladimir Antonov, som av den tidigare ägaren GM misstänkts för ekonomisk brottslighet.
Antonov vill dock fortfarande köpa in sig i Swedish Automobile, och If Metall kräver att regeringen sätter press på EIB att godkänna affären.
Känt är att Saab desperat jagar kapital och förhandlar med flera potentiella investerare. Men dessa förhandlingar omges av flera frågetecken, och framtiden är alltjämt osäker. Det kaotiska intrycket förstärks av att samtliga arbetstagarrepresentanter lämnat företagets styrelse, som nu enbart består av vd:n Victor Muller.
Enligt Håkan Skött, If Metalls klubbordförande på Saab och fram tills nyligen även styrelseledamot, är stämningen i Trollhättan alltjämt betryckt.
– Det är klart att många inte mår så bra nu med tanke på vad som hände. Det har varit en jobbig period länge, med stor osäkerhet, och att dagen före midsommarafton ställas inför beskedet att man inte skulle få lön gjorde inte saken bättre.
Samtidigt slår han an en optimistisk ton rörande företagets framtid.
– Jag hoppas och tror att det kommer att lösa sig. Nu har man tillkännagett en affär med kineser, och jag vet att det pågår förhandlingar om många andra stora affärer.
För facket var dock måndagens besked en stor lättnad. Om lönerna inte betalats hade If Metall – som redan kommit överens om kortare semester för att hjälpa företaget – ytterst haft valet att begära Saab i konkurs för att få den statliga lönegarantin att träda i kraft. Just nu förbereder If Metall – liksom även Unionen – så kallade betalningsuppmaningar för sina medlemmar, vilka ska delges Saab i den händelse lönerna trots allt fryser inne.
– Det vi gör nu är att vi påbörjar, som vi måste i ett sånt här läge, framställandet av betalningsuppmaningar som vi sedan kan delge företaget. Efter det har de sju dagar på sig att svara.
Kommer ni att begära Saab i konkurs om företaget inte kan betala?
– Vi får se vad vi tar för ställning där. Vi får se hur de reagerar och vad vi i så fall ska göra då.
Samtidigt är fackens eventuella krav inte de enda som kan fälla Saab. I måndags lämnade underleverantören IAC in en fordran på 44 miljoner kronor till Kronfogdemyndigheten i Uddevalla, och fler kan följa efter.
Produktionen är beroende av att underleverantörerna accepterar företagets erbjudande om att betala 10 procent av sina skulder, och därefter betala fortsatta leveranser kontant.
– Var och en fattar beslut för sig, det vore ett brott mot kartellagstiftningen om vi fattade beslut ihop. Däremot kan vi som branschorganisation ha synpunkter på Saabs erbjudande om 10 procents delbetalning. Där kan vi säga att det är ett bättre alternativ än konkurs, för då får man inget alls, säger Svenåke Berglie, vd för branschorganet Fordonskomponentgruppen.
Rörande Saabs chanser till överlevnad vill han inte ge någon definitiv prognos.
– Vi kan väl säga så här, vi hoppas innerligt att det blir så. Saab har en mycket större effekt på svensk fordonsindusti än vad man tror.
FAKTA: Detta har hänt
• Hösten 2008 aviserade amerikanska General Motors, GM, sin avsikt att sälja Saab. I februari 2009 begärde GM Saab i rekonstruktion.
• I januari 2010 meddelade GM att Saab skulle begäras i likvidation. Detta trots ett köpebud från nederländska Spyker Cars. Några veckor senare såldes Saab trots allt till Spyker. Avgörande var att vd:n Victor Muller försäkrat att den ryske affärsmannen Vladimir Antonov, som GM misstänkte för ekonomisk brottslighet, inte skulle bli en av delägarna, samt att den svenska regeringen gick i borgen för ett lån på 4,2 miljarder kronor från EIB. Spyker har sedan dess bytt namn till Swedish Automobile.
• I mars 2011 avstannar produktionen i Trollhättan på grund av materialbrist. Den återupptas sedan kinesiska Pang Da förskottsbetalat 2000 bilar, men avstannar igen den 8 juni sedan Saab inte kunnat betala sina underleverantörer.
FAKTA: Framtiden
• Saab har tecknat en avsiktsförklaring med de kinesiska företaget Pa Dang och Youngman, som kommer att ge omkring två miljarder kronor om affären godkänns av Kinas regering. Ett godkännande ligger dock flera månader fram i tiden, vilket försvårar Saabs strävanden att dra in kapital nu. Att affären anses avgörande för Saabs överlevnad skrämmer andra potentiella investerare.
• Saab har även begärt ytterligare en utbetalning om 29 miljoner euro av EIB. Banken har ännu inte godkänt denna. Anledningen uppges vara att den inte anser att Saab säkrat sin framtida finansiering.