MTR:s vd Joakim Sundh svarar på Arbetarens frågor över mejl. Han skriver att MTR visstidsanställer nya tågvärdar som en tillfällig lösning, och att lokförare fått möjlighet till utbildning i att köra tågen ensamma.
MTR:s vd Joakim Sundh vill inte ställa upp på en telefonintervju, utan svarar på Arbetarens frågor över mejl. Hans pressekreterare Rebecca Lundin menar att det beror på att han just nu har ”fullt fokus på att stötta verksamheten”. Joakim Sundh skriver att det är en lösning att visstidsanställa nya tågvärdar medan de gamla omplaceras i nya yrken.
Det har kommit väldigt mycket kritik mot utredningen, som genomförts av konsultbolaget WSP. Ingen som genomfört utredningen har pratat med anställda, skyddsorganisationer eller fackliga organisationer på pendeltågen. Tycker du som vd att den ändå är giltig ur ett säkerhetsperspektiv?
”Det är trafikförvaltningen som på uppdrag av trafiknämnden i Stockholm som genomfört utredningen. Vi har utöver de frågor som ställts till oss ingen inblick i deras utredning.”
Just nu sjukskriver sig lokförare på grund av stress. Anställda Arbetaren intervjuar säger att de inte vågar arbeta ensamma på tågen på grund av att de inte kan garantera säkerheten för personal och anställda. Hur ser du på detta?
”Vi är övertygade om att den tekniska och operationella lösning som vi tagit fram tillsammans med trafikförvaltningen och med hjälp av extern expertis leder till en säker, trygg och tillgänglig pendeltågstrafik. Den lösningen har vi låtit granskas av oberoende part vilket nu även trafiknämnden har gjort med ett liknande resultat. Vi skulle aldrig framföra pendeltågen om det inte var säkert för våra resenärer och medarbetare.”
På torsdagsförmiddagen var närmare hälften av tågen inställda på grund av personalbrist. Hur ser du på ditt ansvar som vd för situationen?
”Just nu och fram till och med måndag har vi en trafiklösning som innebär en reducerad trafik på 17 procent för pendeltågen. Den tillfälliga reduceringen är för att skapa en mer pålitlig och robust trafik för resenärerna, nu när vi har en förhöjd sjukfrånvaro.”
MTR omplacerar personal som arbetat 20–30 år som tågvärdar på tågen och som förväntas börja nya utbildningar, samtidigt som man startar tågvärdskurser för visstidsanställda. Varför låter man inte de som arbetat tidigare som tågvärdar behålla sina jobb?
”Att visstidsanställa tågvärdar är en lösning under tiden den omställningen av tillsvidareanställda tågvärdar börjar i sina nya roller inom MTR pågår.”
Flera lokförare Arbetaren pratar med säger att de inte fått tillräckligt med utbildning för att arbeta på tågen ensamma. Tycker MTR ändå att dessa lokförare är färdigutbildade?
”Alla lokförare har fått möjlighet till både teoretisk och praktisk övning under en längre period. Den 5 december började pendeltåg utan en tågvärd att trafikera i Stockholm vilket innebär att alla lokförare har haft möjlighet till övning sedan dess. Men redan i september fanns tekniken på flera av pendeltågen vilket inneburit att alla haft möjlighet, och uppmuntrats, till att öva även med en tågvärd ombord. Medåkning med lokförarinstruktör har även erbjudits.”
Hur kommer du att agera om anställda på pendeltågen inte vågar gå till jobbet på grund ut av rädsla för säkerheten?
”Den absoluta merparten av alla lokförare fortsätter att framföra pendeltågen i Stockholm. De som idag inte känner sig trygga med den nya rutinen för vi en dialog med för att se vad de behöver för att återkomma till jobbet och bidra till att köra pendeltågen.”