Tågvärdarna ska enligt ett nytt beslut snabbt avvecklas från pendeltågen i Stockholm. Men utredningen som ligger till grund för beslutet ifrågasätts nu av anställda. Konsultbolaget WSP som tagit fram rapporten har enligt Arbetarens granskning tydliga kopplingar till MTR.
– Ingen på pendeln tycker detta är seriöst, säger Moa Friman, aktiv i nätverket Rör inte min tågvärd.
Beskedet från MTR kom i måndags som ett slag i ansiktet för de anställda på pendeltågen. Utredningen är klar och tågvärdarna ska snabbt avvecklas. Redan denna vecka ska ensambemanning gälla på hälften av alla tåg i Stockholm.
Sommaren 2021 beslutade den tidigare högerstyrda trafiknämnden att tågvärdarna skulle ersättas med övervakningskameror, ett beslut som möttes av kraftig kritik både från personal, fackliga organisationer och resenärer.
I januari i år beslutade trafiknämnden att avvecklingen av tågvärdarna ska pausas i väntan på att saken granskas i en oberoende utredning, som genomförs av trafikförvaltningen. Men efter knappt tre veckor kom chockbeskedet: tågvärdarna ska avvecklas helt och hållet till efter sommaren.
Konsultbolaget WSP har kopplingar till MTR
Trafikförvaltningen tillsatte en utredning genom det kanadensiska konsultföretaget WSP med fokus på säkerhet och tillgänglighet. WSP granskade en tidigare utredning som genomförts av MTR innan beslutet togs om att tågvärdarna skulle avvecklas.
Rainer Andersson, vice ordförande på Seko Pendelklubben, menar att granskningen gått alldeles för fort.
– Granskningen beräknades pågå mellan fem till sex månader, men slutfördes i stället inom loppet av två och en halv vecka, säger Rainer Andersson till Arbetaren.
Arbetaren har tagit del av utredningen från WSP. Rapportförfattarna har inte rådgjort med vare sig skyddsombud, personalen eller fackliga organisationer om säkerheten.
– Det som Fendert och de andra kallar för utredning är ingen utredning. De har granskat en utredning av material som MTR själva tagit fram. Ingen på pendeln tycker detta är seriöst, eftersom ingen som gjort utredningen pratat med de anställda som arbetar på tågen, säger Moa Friman, aktiv i nätverket Rör inte min tågvärd.
Det är trafikförvaltningen som gett WSP i uppdrag att ta fram rapporten. Två höga chefer inom trafikförvaltningen, både VD:n David Lagneholm och trafikchefen Erik Norling, har tidigare varit ansvariga för MTR:s säkerhetsavdelning. Minst två av rapportförfattarna har tidigare arbetat inom trafikförvaltningen.
WSP har tydliga kopplingar till MTR. När Arbetaren granskar konsultbolaget närmare visar det sig att flera höga tjänstemän inom MTR gått vidare direkt från WSP till MTR. Bland annat arbetade en verksamhetsutvecklare på MTR Pendeltågen tidigare som konsult på WSP i närmare fyra år. Även MTR:s HR Business Partner arbetade i närmare fem år på WSP som affärs- och verksamhetsrådgivare. MTR:s ”Business Controller” på MTR Tech har ett förflutet som energikonsult på WSP. Fler exempel finns.
Men även konsultfirman varnar för uppenbara säkerhetsrisker för personalen i rapporten.
Rapportförfattarna tar upp ärenden från skyddsombud som kommit in till Arbetsmiljöverket. WSP skriver också om att stress är en riskfaktor i projektet.” Särskilt fokus i granskningen har lagts på hur MTR har hanterat stress som en riskfaktor. Den riskkällan är särskilt intressant eftersom stress och hög mental arbetsbelastning innebär ökade risker för olyckor och felhandlingar.“ WSP bedömer dock att MTR:s åtgärdsplaner är tillräckliga.
När Arbetaren frågar Anton Fendert, trafikregionråd i Stockholm, om varför personalen inte inkluderats i utredningen svarar han att det är viktigt att utredningen är “oberoende”.
“Det var viktigt för oss att det skulle vara en oberoende utredning. Att säkerhetsaspekter skulle beaktas ingick i utredningsuppdraget och var en av huvudfrågorna. Vi har haft dialog med facken vid flertalet tillfällen kopplat till detta och deras frågeställningar har också legat till grund för de krav vi ställt på utredningen”, skriver Anton Fendert i mejlet.
När Arbetaren frågar Anton Fendert om vad han tänker om att WSP har kopplingar till MTR, kan han inte svara på frågan. “Den sista frågan kan inte Anton besvara i dagsläget – istället ber vi att få hänvisa till förvaltningen, som haft ansvar för detta”, skriver Anna Wåhlström, pressekreterare på Miljöpartiet.
MTR startar nya tågvärdsutbildningar för osäkert anställda
Arbetaren talar med upprörd tågpersonal på pendeltågen. Lokförare vägrar gå till jobbet för att de säger att de inte kan garantera säkerheten för varken anställda eller personal.
Samtidigt har MTR under veckan skickat ut flera meddelanden om att tågvärdarna ska omplaceras på nya yrkesutbildningar redan nästa måndag.
– Det går undan i MTR:s strävan att bli av med oss. Vi har inte fått någon info i ett och halvt år, och nu vill de kasta om våra liv på fyra dagar, säger Susann Högye-Bäckman, ordförande för Seko Pendelklubben till Arbetaren.
Hon berättar om kollegor som säger upp sig, eller går i pension i förtid för att undvika de stundande omplaceringarna in i nya yrken.
Samtidigt som MTR omplacerar tågvärdar med över 20 års arbetslivserfarenhet, har bolaget den senaste veckan startat två nya tågvärdsutbildningar för visstidsanställda.
– Det känns som ett skämt. Är detta tacken till de kollegor som har lång yrkeserfarenhet och som vill garantera säkerheten för resenärerna? MTR vill inte ha erfarna personer på järnvägen, istället utnyttjar de visstidsanställda som de kan säga upp enkelt när de behagar, säger Susann Högye-Bäckman.
MTR:s vd Joakim Sundh bekräftar att de nya tågvärdsutbildningarna startat.
”Att visstidsanställa tågvärdar är en lösning under tiden den omställningen av tillsvidareanställda tågvärdar börjar i sina nya roller inom MTR pågår”, skriver MTR:s vd Joakim Sundh i ett mejl till Arbetaren.
”Jag har räddat liv i det här yrket”
Reza Shamsi är en av de tågvärdar som ska ersättas med en övervakningskamera, och som blivit omplacerad till följd av MTR:s personalpolitik. I 21 år, mer än halva livet, har han arbetat som tågvärd på pendeltågen. Nu ska han omplaceras till en tjänst inom tunnelbanan. Han berättar att han aldrig kommit sent till jobbet och knappt varit sjuk.
– Det här är tacken från MTR för de här åren. Alla mår dåligt och ingen lyssnar på oss. Jag har räddat liv i det här yrket. Det är vi tågvärdar som håller koll på säkerheten, och ser till att ingenting händer i vagnarna. En ensam förare klarar inte av att arbeta med 1 800 resenärer på en gång, säger han och tillägger:
– Jag tror inte de här politikerna som drivit igenom beslutet någonsin har åkt pendeltåg på natten någon gång. De förstår inte att det är vi tågvärdar som har koll på vagnarna. Vi förebygger allvarliga incidenter och hjälper förarna om en olycka skulle ske. Det är skandal både hur MTR och politikerna behandlar oss, säger Reza Shamshi.
Lokförare sjukskriver sig på grund av stress
Minst 35 lokförare hade under torsdagen sjukskrivit sig på grund av stress.
Enligt en enkätundersökning som gjordes av fackförbundet ST Pendeln i början av februari angav 262 av 268 av de svarande lokförarna att de trodde att de skulle påverkas starkt negativt eller negativt av ensamarbete.
– Vi har varnat för det här i ett och ett halvt år. Det är obegripligt att de ändå inte lyssnar på oss. Vi vill att tågen ska gå med full bemanning, så att vi kan garantera säkerheten för resenärer och personalen. Jag har kollegor som gråter just nu, säger Nils Westberg Ahlmark, lokförare och engagerad i nätverket “Rör inte min tågvärd”.
Han säger att lokförare inte heller tillhandahållits ordentlig utbildning från MTR. Sjukskrivningarna kommer enligt honom att fortgå kommande månad. Många förare anser att det är en alldeles för stor säkerhetsrisk i trafiken att köra tågen obemannade.
– Samtidigt känner vi ett stort stöd från resenärerna. Tågen är försenade, och resenärerna kanske har väntat i flera timmar på stationen. Men de förstår allvaret i situationen och säger åt oss att fortsätta kämpa. Det här är en fråga om säkerhet både för personal och resenärer, säger han.
Arbetaren har sökt trafikförvaltningen men de har vid tidpunkten för denna publicering inte återkommit med svar.
Läs ansvarsintervjuerna med MTR:s vd Joakim Sundh och trafikregionrådet Anton Fendert.