Budjätten Airmee som snabbt etablerat sig på den svenska leveransmarknaden, anlitar sina chaufförer genom ett myller av underleverantörer. Arbetarens granskning visar att det bland underleverantörer förekommer ett utbrett fusk med falska fakturor, målvakter och skattefusk, där de anställda hamnar i kläm.
Vi parkerar bilen utanför grindarna till Airmees lager och börjar notera vilka bilar som åker in, lastas med paket och sticker iväg igen. De senaste månaderna har Arbetaren pratat med flera bud som jobbat för underleverantörer till Airmee. Ständigt nya namn på åkerier dyker upp.
Men att få insyn i vilka underleverantörer budjätten använder sig av är svårt. Därför tillbringar vi en julieftermiddag i en bil i ett industriområde.
Bilarna som åker in och tillhör en uppsjö av företag, flera av dem förekommer i utredningar hos Skatteverket om oriktiga fakturor, svarta löner, målvakter och skattefusk. Flera av dem hänger ihop och kopplingarna leder till ett företag som heter Ripro.
Mercedes Benz hyllar företaget
På fotografiet till pressmeddelandet från Mercedez Benz står de elva vita budbilarna prydligt uppradade på parkeringen. Två män i trettioårsåldern lutar sig avslappnat mot huven. Det är höst 2021 och företaget Ripro har precis investerat i ett gäng nya bilar.
De båda männen Aziz Khusainov och Marian Nedelco beskrivs enligt pressmeddelandet som grundare till uppstickaren och budföretaget Ripro.
Ett företag som vid tidpunkten framförallt levererar Budbees och Airmees paket och som satsar på “smarta lösningar”.
Vad som dock inte framgår i pressmeddelandet är att Ripros verksamhet bygger på svarta löner, tuffa arbetsvillkor och skattefusk. Ett år efter att pressmeddelandet släpps ska företaget på egen begäran sättas i konkurs.
Jobbade utan raster
Arbetaren har varit i kontakt med flera tidigare anställda, som arbetade för budfirman Ripro vid konkursen. Flera har inte fått ut sina löner. Flera har arbetat under hög arbetspress och inte erbjudits övertidsersättning.
En av dem är “Christian”, som egentligen heter någonting annat. Han beskriver för Arbetaren att han arbetade för Ripro i närmare två år, fem till sex dagar i veckan. Ändå erbjöds han aldrig semester eller övertidsersättning.
Christian uppger att arbetstiderna varade mellan 16 och 23, utan raster. Ibland erbjöds han en 15 minuter lång rast. Lönen varierade mellan 10 000 och 14 000 i månaden och baserades på antalet leveranser, inte på timlön.
Arbetaren har tagit del av lönespecifikationer till anställda från Ripro. I lönespecen framgår varken antalet arbetade timmar, antalet genomförda leveranser eller timlön.
Företaget som fågel fenix
När Arbetaren granskar konkursbouppteckningen hittar tidningen flera frågetecken som pekar på att Ripros konkurs inte är en tillfällighet, utan planerad. Några veckor innan ansökan om konkurs lämnas in, byter företaget namn till Norrtra AB.
Sommaren innan konkursen blir ett annat bolag vid namn Ripro Holding aktivt. Det har fram tills dess hetat Klockspecialisten och hade ingen omsättning alls förrän 2022, men börjar under sommaren att skaffa bilar.
56 leasingbilar från Mercedes finns listade i Ripro AB:s konkursbouppteckning och skulder på över 19 miljoner kronor. Bland skulderna finns bland annat en skatteskuld på 1,6 miljoner och obetalda löner på över två miljoner. I årsredovisningen framkommer att en extra vinstutdelning om totalt två miljoner kronor plockats ut under hösten 2021.
Ripros grundare Marian Nedelcu sitter först i Norrtra AB:s styrelse fram tills oktober. Strax innan konkursen byts hela styrelsen ut. Några månader tidigare har han tillträtt som styrelseledamot i det nya bolaget Ripro Holding AB.
På Azizbek Khusainovs Linkedin-sida står det även att han är ny chef över det nya bolaget Ripro Holding. Ripros tidigare ägare Ruxandra-Ionela Harjan och grundaren Marjan Nedelcu sitter numera endast i en styrelse, för ett bolag som heter Vallentuna Autoservice.
Löneskulder för närmare hundra anställda
Fortfarande i dag är, enligt uppgifter till Arbetaren, Ripro Holding en av Airmees största underleverantörer, med verksamhet i flera städer runt om i Sverige.
Mercedes Benz-bilarna från konkursbouppteckningen, är i dag registrerade som leasingbilar på Ripro Holding och rullar fortfarande på vägarna runt om i Sverige med Airmees leveranser.
I konkursbouppteckningen finns också löneskulder för närmare hundra anställda, där merparten arbetat med budleveranserna. Enligt konkursboupptäckningen omfattas de 2 miljonerna i löneskulder av den statliga lönegarantin.
Konkursförvaltaren skriver i ett mejl till Arbetaren att Ripro AB försatte sig självt i konkurs då de bedömde att de skulle åka på en skattesmäll. Han skriver även att en del av lönerna har betalats ut genom den statliga lönegarantin, det vill säga med skattemedel.
På listan över anställda återfinns också Ripros grundare Aziz Kuhsainov och Marian Nedelcu, som enligt konkurslistan kräver lönefordringar på över 100 000 kronor vardera. På listan finns även en person som ett halvår senare ska tillsättas som vd i det nya Ripro-bolaget, Ripro Holding.
”Airmee har ett ansvar”
Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet och som tidigare arbetat i över 20 år med utredningar på Skatteverket, menar att stora företag som Airmee har ett ansvar i att undersöka vilka åkerier de anlitar. Hon har tagit del av Arbetarens granskning och menar att det är troligt att konkursen var planerad.
– Det finns ju en lag om huvudentreprenörsansvar i byggbranschen, men inte inom budbranshcen. Men jag upplever ofta att företag väljer att blunda. Man kan inte svära sig fri från ansvar i de här lägena, utan det måste finnas ett ansvar. Och för att verkligen stödja de företag som vill göra rätt för sig måste man kontrollera sina underentreprenörer. Inom budbranschen har man inte lika stora projekt som inom bygg. Man har ett antal mindre underentreprenörer som det går att kontrollera, säger Pia Bergman.
Pia Bergman menar att även Mercedes Benz har ett ansvar i att se över vilka de leasar ut bilar till.
– Bilhandlare lyder under Penningtvättslagen och har därmed ett ansvar att kontrollera vem de gör affärer med, säger hon.
Pia Bergman beskriver det som sorgligt att stora företag är villiga att strunta i vem de gör affärer med.
– De ser ofta till kortsiktiga vinster, och inte till den renommé som bolagen och den sunda konkurrensen som företagarna istället borde värna, säger hon.
Skatteverket reagerar över falska fakturor
Företaget har vid tidpunkten för konkursen redan dömts för att ha använt sig av förare utan giltiga körkort och fått företagsböter.
Det är inte bara domstolarna som reagerat över oriktigheter i bolaget, utan även Skatteverket.
Ripro har tidigare använt sig av ett bemanningsföretag för att hyra in personal till Budbee och Airmee, eller “Airmiz AB” som bolaget egentligen heter.
Företaget N.Y.M bemanning ska senare, samma höst som Mercedez Benz publicerar pressmedddelandet, också gå i konkurs.
I ett beslut om skatteböter som Skatteverket utfärdat till bemanningsbolaget återfinns en konversation mellan Azizbek Khusainov och Ripros huvudman.
Där diskuterar de åt hur många personer som de enligt Skatteverkets tolkning betalar ut “vita” respektive “svarta” löner till, och vilka fler de eventuellt skulle kunna betala ut “svarta” löner till. Men i chatten benämner de “vita” löner som “green” och “svarta” löner som “red”.
Skatteverket skriver att styrelseledamöter i företaget ger intryck av att vara så kallade målvakter och att “de fakturor ni ställt ut innehåller brister som normalt inte förekommer i seriösa företag”.
Liknande konversationer om “röda” och “gröna” löner och liknande upplägg med oriktiga fakturor finns mellan Ripro och företaget Vallentuna Autoservice, där Ripro AB:s tidigare ägare Ruxandra-Ionela Harjan och Marjan Nedelcu sitter i styrelsen. Detta enligt ett beslut om skatteböter som Arbetaren tagit del av.
Andra företag kopplade till Ripro går i konkurs
Ett annat företag som varit kopplade till Ripro är Södbudet. Företaget fakturerade stora summor till Ripro genom fakturor som Skatteverket bedömde som oriktiga. Skatteverket menar att man genom skenaffärer kunde göra att pengar kom tillbaka till Ripros ledamöter och ägare. Skatteverkets genomgång visar att Ripro beställt fakturor av Södbudet, som sedan betalats, för att pengar, via ytterligare ett bolag, sedan åter ska hamna hos Ripros ägare.
Södbudet går även det i konkurs hösten 2022. I konkurshandlingarna står det att Skatteverket gjort bedömningen att fakturorna mellan konkursbolaget, Ripro och två andra företag lyfts in i konkursbolagets bokföring “enbart för att felaktigt frigöra medel ur verksamheten utan beskattningskonsekvenser, att de har upprättats för skens skull för att möjliggöra avdrag för ingående moms och att frigöra kontanta medel för att betala oredovisade löner till företrädare och till så kallad svart arbetskraft”.
På Airmees terminal rullar bilarna från konkursen
Utanför Airmees terminal i ett industriområde i Järfälla i Stockholm, rullar budbil efter budbil genom grindarna. De tunga paketen ligger i stora rosa burar och packas i bilarna på parkeringen. Vissa av budbilarna pryds av Airmees logga, andra är anonymt vita.
Arbetaren noterar en stor dieseldriven lastbil som fanns med på konkurslistan till det gamla Ripro-företaget Norrtra AB. Den är numera registrerad på det nya bolaget Ripro Holding. Bland budbilarna som kör denna eftermiddag finns även flera bilar som tillhör Vallentuna Autoservice, bolaget som Ripros tidigare ägare och grundare sitter i styrelsen för.
Norrtra AB, eller Ripro, är inte heller den enda underleverantören till Airmee som gått i konkurs. Arbetaren har tidigare skrivit om situationen för anställda på det numera konkursade företaget Amrra AB, där anställda inte fått ut sina löner.
Här bemöter Airmee kritiken:
Arbetaren har sökt ansvariga på Ripro AB, Ripro Holding AB och Vallentuna Autoservice AB, men de har inte återkommit med svar vid tidpunkten för denna publicering.