Invoicery Business vd Stephen Schad och Veloves vd Jonatan Schwamberg svarar på kritiken. De menar att leveransbuden på deras företag har hållbara arbetsvillkor.
Det här är del tre av Arbetarens läsarfinansierade gräv Den sista gröna milen.
När Arbetaren intervjuar Stephen Schad, vd för Frilans finans systerbolag Invoicery Business, över telefon menar han att leveransbuden på Velove har skäliga löner och att de får tillräcklig utbildning.
– Ja, men våra riders löner ligger i genomsnitt på 141 kronor. Och den lägsta lönen hos oss för riders är 114 kronor. Så vår bedömning är att lönen är skälig.
Han säger att Frilans Finans tycker att den svenska avtalsmodellen är bra och att de vill teckna kollektivavtal i framtiden.
– Men det måste i sådana fall vara ett avtal som sätter arbetstagarens villkor i fokus. Inte som i flera av dagens kollektivavtal som primärt syftar till att försvara ideologiska bastioner. Som till exempel att tillsvidareanställningar är den enda sanna tryggheten, säger Steven Schad.
Velove tillhandahåller inte arbetskläder som är lämpliga för arbetsmiljön. Leveransbud kan cykla i 15 minusgrader eller i ösregn och uppmuntras att ta med sig egna varma kläder. Buden använder också sina privata telefoner och uppmanas också att köpa externa laddare och värmepåsar. Hur ser du på att Velove inte bistår de anställda med kläder?
– Vi arbetar systematiskt med arbetsmiljöfrågor för att förhindra olyckor och tillbud. Om det finns det brister så kommer vi göra allt för att åtgärda dessa. Vi gjorde senast den 30 januari 2024 ett arbetsplatsbesök på Velove med riskbedömningar. Vid det arbetsplatsbesöket kommer inte de här bristerna fram. Men vi kommer titta närmare på frågan och se om de här bristerna verkligen finns.
När leveransbud har lyft sådana här frågor på sitt interna forum har kommentarerna raderats av ledningen. Hur ser du på det?
– Det känner jag inte till. Men kommer det fram till oss så kommer vi att agera på det. Helt klart.
Leveransbud säger att leveranserna de kör är väldigt tunga och fysiskt slitsamma för kroppen. Ofta används en så kallad “semi-cykel”, som innebär dubbla laster. Tycker du att det är hälsosamt för leveransbuden?
– På arbetsplatsbesöket gick vi genom riskbedömning och upprättade en handlingsplan. Och det fanns en rad punkter som behandlade det här med vikt och tung last. Containerns vikt ska begränsas till max 25 kilo. Så det pågår ett arbete som har just fokus på det här med vikten. Och det är klart att får vi fram att det finns brister så kommer vi att åtgärda det.
Tycker du att Airmee är en hållbar samarbetspartner? Airmee har samarbetat med arbetskriminella bolag där leveransbud arbetat med slavliknande villkor och inte fått ut sina löner. Deras fordon har inte varit fossilfria utan drivits på diesel.
– Vi bedriver just nu ett arbete med anledning av EU:s nya direktiv som heter CSRD. Och där ska vi då göra ett arbete med att analysera var vår värdekedja slutar och börjar och var vårt ansvar ligger. Möjligen så kan analysen landa i att vi kommer att förändra våra krav på aktörer i värdekedjan. Och då kommer den här frågan om Airmee att bli aktuell.
När jag intervjuar arbetsrättsjurister säger de att anställningsavtalet strider mot svensk lag på flera punkter. Till exempel mot semesterlagen. Avtalet garanterar inte framförhållning i planeringen av schemaläggning. Något som också kan vara väldigt viktigt för till exempel internationella studenter som måste kunna planera sitt liv. Vad tänker du om det?
– Vårt anställningsavtal har tagits fram av Sveriges främsta avtalsjurister. Det finns väldigt många arbetsrättsjurister och det här är en fråga för dem att träta helt enkelt. Vi är säkra och trygga i det avtal vi har.
Men det strider ju mot paragrafer i svensk lagstiftning, till exempel semesterlagen. Vad heter era arbetsjurister?
– Vi har en juristavdelning här hos oss på Invoicery Business och de har anlitat olika byråer. Jag ska fråga dem vilka jurister det är som har tagit fram det här avtalet.
De säger också att det uppenbart är ett avtal till arbetstagarens nackdel. Vad tänker du om det?
– Vi arbetar med att människor ska ha ett hållbart arbetsliv. Jag är övertygad om att vårt avtal svarar upp mot det. Det är de kraven vi har ställt när våra arbetsrättsjurister har arbetat fram det här avtalet. Jag tror att det går att ha en ideologisk dimension i det här, och att det är det som genomsyrar det. Om man då har det ideologiska filtret så kommer man att få lite olika svar. Även om det är juridik.
Men menar du att till exempel rätten till semester då är en ideologisk fråga och inte en rättighet som finns i arbetslagstiftningen i Sverige? Tycker du att avtalet är rättvist i förhållande till gruppen som arbetar på det här företaget, framförallt migrantarbetare och internationella studenter, och som ofta inte vet hur svensk lagstiftning ser ut innan de kommer till Sverige?
– Ja, som jag sa tidigare. Jag är helt övertygad och helt trygg med att det här anställningsavtalet är en del av de här arbetstagarnas hållbara arbetsliv.
Invoicery Business AB anställer leveransbud på Velove men också på Wolt. Vilka fler leveransföretag arbetar ni med?
– Invoicery Business bedriver ju en oerhört stor verksamhet. Och som vd så kan jag liksom inte enskilda kunder.
Veloves vd: ”Vi betalar inte för anställningsprocessen”
Arbetaren intervjuar även Veloves vd Jonatan Schwamberg. Han vill inte ställa upp på en telefonintervju, men svarar skriftligt på frågorna över mejl. Han säger att företaget tillhandahåller arbetskläder för sommar och vinter samt powerbanks och extratelefoner. Han menar att arbetsmiljön är viktig för företaget och att man “uppmuntrar en kollegial kultur”.
Arbetaren har intervjuat förare som haft problem med era så kallade “semi-cyklar”, som innebär att dubbelt så stor last lastas på ellastcyklarna. Hur garanterar ni att förare inte tvingas lyfta och köra alltför tung frakt, som kan bli skadlig för deras hälsa?
”Cykeln är konstruerad för att klara av lasten, med en kraft på 250 watt. Angående lyft ser vi till att medarbetaren aldrig behöver lyfta paket över 25 kilo. I det fallet det sker, använder vi oss av pirror. Vi utbildar också våra medarbetare i lyftteknik”, skriver Jonathan Schwamberg.
Arbetaren har intervjuat flera leveransbud som säger att de inte fått ordentlig utbildning och introduktion till jobbet. Ofta måste förare utbilda sig själva, obetalt, på sin fritid. Anser du att Velove bedriver tillräcklig utbildning för leveransbuden?
”Ja, vi anser att medarbetarna får tillräcklig utbildning och detta är också något vi förbättrar löpande. En del av anställningsprocessen är att utvärdera om kandidaten kan hantera säkerhetskrav, trafikregler, navigation etc, och vi betalar inte för anställningsprocessen innan man är anställd.”
Samarbetspartnern Airmee har granskats av media och kritiserats för att samarbeta med arbetskriminella bolag där förare inte fått ut sina löner och arbetat med slavliknande villkor. De har också visat sig att deras budbilar drivs på diesel. Tycker ni att Airmee är en hållbar samarbetspartner?
”Vi vill inte kommentera enskilda partners, men generellt kan sägas att samtliga av våra partners prioriterar hållbarhet. Således är det också vår tro att våra partners uppskattar att få veta om något blivit fel i strävan efter hållbarhet.”
Buden på Velove är formellt anställda av Frilans Finans systerbolag Invoicery Business, som saknar kollektivavtal. Tycker Velove att leveransbuden bör omfattas av kollektivavtal?
”Kollektivavtal är en viktig del av svensk arbetsmarknad. Ibland växer branscher fram utan att avtalen hänger med riktigt och den dialogen vill vi gärna vara en del av.”
Velove samarbetar med olika partners, som har olika upplägg. Vad tänker du om att lönen för exempelvis Airmees körningar räknas efter provision? Finns det inte en diskriminerande aspekt, där vissa förare fysiskt orkar mer än andra?
”Vår erfarenheter är inte att fysisk styrka är den avgörande faktorn, utan snarare erfarenhet och senioritet.”
Leveransbud säger att obekväma klagomål och kommentarer tas bort av ledningen ur den öppna tråden på forumet Slack. Hur ser ni på detta?
”I Velove har vi en platt och inkluderande kultur där synpunkter och även kritik välkomnas. Vi har dock tagit bort ett inlägg de senaste 12 månaderna, pga att andra medarbetare kände sig otrygga och reagerade.”
Tycker du att det är korrekt att Velove inte omfattas av yrkestrafiktillstånd?
– Om ellastcyklar borde omfattas av trafiktillstånd är en stor fråga, vi hade behövt analysera närmre innan vi svarar. Vi litar dock på att lagstiftaren gjort ett bra arbete i den analysen.
Hur garanterar ni en trygg datasäkerhet på Velove, där de anställdas personuppgifter inte läcker ut till utomstående?
”Vi har en policy för hantering av personuppgifter som följer GDPR.”
Tycker ni att leveransbuden har skäliga löner och bra arbetsvillkor?
”Hade vi inte haft schyssta villkor, hade vi inte kunnat attrahera duktiga medarbetare.”
Läs alla delar av Arbetarens läsarfinansierade granskning Den sista gröna milen:
Del ett: Den sista gröna milen: Ohållbart arbete på ”hållbara” leveransföretaget
Del två: ”Frilans finans avtal bryter mot lagen”
Del tre: Företagens vd:ar svarar på kritiken: ”Schyssta villkor”
Del fyra: ”Velove frågor all form av arbetsgivaransvar”