Det gigantiska näthandelsföretaget Zalando har varit i blåsväder många gånger under åren de har funnits i Sverige. Arbetsförhållandena på deras lager, som drivs av underleverantörer, har kritiserats. På lagret utanför Stockholm finns en syndikalistisk fackklubb som nu stämt företaget efter att tre medlemmar sagts upp med hänvisning till låga prestationer.
Modeföretaget Zalandos lager i Brunna, norr om Stockholm, har plats för mellan 7 och 8 miljoner produkter och är arbetsplats för cirka 450 personer. Lagret drivs inte av Zalando själva, utan av underleverantören Ceva Logistics Nordic Services. De som arbetar här är antingen anställda av Ceva Logistics Nordic Services, eller av bemanningsföretag som Lernia eller StudentConsulting.
Arbetaren har tidigare rapporterat om villkoren på lagret och förra sommaren publicerade även Aftonbladet en rad artiklar om arbetsförhållandena på företaget. Ceva Logistics Nordic Services svarade då Aftonbladet att de inte kände igen sig i bilden som den syndikalistiska fackklubben beskrev och att man reagerat mot att enstaka medarbetare tog omotiverat långa raster.
Lokala fackklubben har initierat tre rättegångar mot Zalandos underleverantör
Under hösten äger tre rättegångar rum, som ett resultat av att den lokala fackklubben på Zalando, ZADS, som även är en del av Stockholms LS, har stämt Ceva Logistics Nordic Services för tre uppsägningar som de anser saknar sakliga skäl.
I samtliga tre fall hänvisar företaget till varningar där de mätt låga prestationer i relation till hur många varor som en arbetare hanterar per timme och arbetarens aktiva tid. Enligt Stockholms LS är det centralt för målen huruvida de anställda kan sägas ha underpresterat.
Den första rättegången ägde rum i början av september och dom väntas i mitten av oktober. Fallet gäller en tidigare anställd och ZADS dåvarande ordförande – som blev varslad när Ceva Logistics Nordic Services fick reda på hans roll i facket, menar Agnes Lansrot, förhandlingssekreterare på Stockholms LS.
– Bara några dagar efter att arbetsköparen fick reda på att han var ordförande blev han varslad. Arbetsköparna hävdar att det handlar om hans prestationer och varningar, men vi menar att det beror på att de fick reda på det. Det som är svårt är att det finns just varningar, men de flesta på Zalandos lager har varningar, eftersom de har de här systemen för att mäta prestation, säger Agnes Lansrot.
Arbetaren har tidigare rapporterat om hur den fackliga aktivisten Idriss Mohamed, som var med och startade upp den syndikalistiska sektionen på lagret, blev sparkad. Då drevs Zalandolagret av Ingram Micro, 2022 tog Ceva Logistics Nordic Services över.
Agnes Lansrot menar att det är svårt att organisera på arbetsplatsen eftersom företaget använder sig av ”union busting”, det vill säga motarbetar och ifrågasätter de som är fackligt aktiva.
– Det betyder att de går på de som är fackligt aktiva, i alla fall de som är aktiva i vår driftsektion, säger hon.
Utan genomsnittsprestation saknas jämförelsetal i domstol
På arbetsplatsen mäter företaget hur många varor som en arbetare hanterar per timme, samt hur aktiva arbetarna är under arbetspasset. John Nordmark, som är ombud i två av fallen, är kritisk till att företaget inte vill dela med sig av vad den genomsnittliga arbetsprestationen är.
– Det som är intressant är att de har statistik på allt och vet vad varje arbetstagare gör varje dag, varje vecka, varje månad samt vad genomsnittsprestationen är, men trots det inte har lämnat in några sådana siffror till domstolen när det gäller de här målen, säger John Nordmark som är ombud i två av fallen.
Om företaget presenterade hur arbetarna presterar i genomsnitt skulle man kunna jämföra det med bolagets mål och vad de som sagts upp presterar. Något som enligt John Nordmark skulle kunna vara avgörande.
– Visar det sig att bolagets mål är för högt satta, vilket vi tror, samt att genomsnittet presterar liknande som de uppsagda, finns det ingen grund för att säga upp.
Enligt John Nordmark har Arbetsdomstolen sagt att det krävs att man presterar väsentligt mycket sämre än vad arbetsgivaren normalt kan förvänta sig, för att man ska kunna bli uppsagd för underprestation.
– Eftersom bolaget inte ens i domstol lägger in någon statistik så är det omöjligt för domstolen att veta om de uppsagda presterat väsentligt mycket sämre.
Bland de varningar företaget har med i sin bevisning är den aktiva tiden i ett av fallen 2 timmar och i ett annat fall så kort som 5 minuter. Det låter ju väldigt lite. Hur tolkar du det?
– Eftersom varken arbetsledningen eller arbetarna vet exakt hur det där mäts är det svårt att säga. Det ser ju ut som att sektionens medlemmar varit väldigt lata vissa dagar men folk på arbetsplatsen säger att dom jobbar på varje dag men att det kan visa sig olika mycket i statistiken, säger John Nordmark.
Enligt honom är det många på lagret som har fått varningar och hot om uppsägning. Han anser att man inte borde kunna säga upp personer med hänvisning till underprestation, om man inte också presenterar genomsnittsprestationen.
– Så frågan är: Kan man säga upp folk för att de underpresterar, utan att jämföra med andra arbetstagare? Det menar vi att man inte kan göra, säger John Nordmark.
Hur mycket förväntas en arbetare klara att prestera?
John Nordmark tycker att fallen borde uppmärksammas mer.
– Det här är ett tydligt exempel på frågan vad som förväntas av en arbetare. När man hör berättelserna så är det uppenbart att det är väldigt högt tempo på det här lagret. Att de är väldigt hetsade och blir tillsagda att jobba hårdare hela tiden. Det rör sig inte heller om så svåra arbetsuppgifter, så det enda sättet att förbättra sin prestation är att stressa mer, säger han.
Agnes Lansrot ser hur informationen går isär när det gäller hur många som når upp till målen, som företaget har satt upp.
– De anställda hävdar att det är få som når upp till målen medan företaget hävdar att majoriteten gör det. Det skulle kunna vara avgörande att ha fakta på bordet för att få en bild av hur realistiska målen är, säger hon.
Risken, menar Agnes Lansrot, är att Arbetsdomstolen godtar arbetsköparnas bild utan att ifrågasätta hur mätningarna går till.
Arbetaren har skickat en rad frågor, bland annat vad genomsnittet på arbetsprestationer ligger på, till företaget Ceva Logistics Nordic Service. Som svar har tidningen fått följande kommentar:
”CEVA Logistics kommenterar inte frågor som rör våra individuella medarbetare, interna affärssystem eller rykten och den här typen av påståenden. Vi är en global aktör inom tredjepartslogistik, med ambition om att ha en site i världsklass där vi systematiskt arbetar för att ha en god och säker arbetsmiljö. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och en förutsättning för att vi ska ha en bra verksamhet. Självklart respekterar vi våra medarbetares föreningsrätt. På vårt lager bedriver vi ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Vi gör det i samverkan med våra medarbetare, skyddsombud och fackförbundet Transport, som vi har kollektivavtal med. Vad det gäller Arbetsdomstolens prövning så inväntar vi domstolens beslut men kommenterar aldrig enskilda ärenden publikt. Som en övergripande kommentar understryker vi att vår syn är att vi agerat i enlighet med LAS, kollektivavtal och övrig svensk arbetsrätt.”
Arbetaren har sökt Zalando.