Intresset för traditionell religiös organisering och religiöst engagemang är i Sverige mycket lågt.
Detta visar jämförande undersökningar som presenteras av religionssociologen Thorleif Pettersson i boken Religion i Sverige. Men att exempelvis Svenska kyrkan tappar medlemmar och besökare vid gudstjänster
betyder inte nödvändigtvis att religion i sig försvinner, vare sig från människors privatliv eller ur den offentliga sfären.
Den 8 augusti publicerade Dagens Nyheter två artiklar under rubrikerna ”Mindre stress och mer fokus på jobbet” samt ”Stressa ned med enkla övningar”. Det är två skönmålande texter om hur mindfulness – en meditationsteknik – kan användas för att minska stressnivån både på arbetsplatser och i övriga livet. Ett av nyckelorden är ”acceptans”: ”I stället för att se bilkön som bortslösad tid, vänd det till en stund som du har helt för dig själv. Öva på tålamod och generositet”, uppmanar den förstnämnda artikeln.
Det här är för mig ett tydligt exempel på hur nyandliga och liknande religiösa föreställningar inte bara är en form av privatreligiositet utan att dessa fenomen också har kommit att bli en del av vår allmänkultur och påverkar oss i vardagen.
Dessa nyandliga idéer tenderar att individualisera strukturella problem som finns på arbetsplatser och i samhället i stort.
Ser man artiklarna i Dagens Nyheter i ett större sammanhang kan man dra slutsatsen att det blir upp till den enskilde att ”meditera” bort de problem som finns på jobbet. Genom att introducera sådana koncept tror jag att man bäddar för en arbetsplatskultur där de anställda i större utsträckning accepterar tyngre eller mer stressande arbetsbördor och lägger skulden på sig själva om de blir överansträngda eller om något går fel. Detta snarare än att gå till botten med problemet och organisera sig gentemot arbetsköparen för att få igenom en strukturell förändring på arbetsplatsen.
Var kommer då dessa nyandliga föreställningar ifrån? Denna form av religiositet kan till viss del sägas härstamma från 1960-talets new age-rörelse. Men det som då snarare var del av en alternativ proteströrelse har i dag blivit en mer samhällsinrättad och kommersialiserad typ av religion.
Ett av kännetecknen för denna sorts religiositet är ett brett och eklektiskt spektrum av trosföreställningar. Det kan sägas vara en ganska ickeauktoritär typ av tro, utan några riktigt uttalade ledargestalter som säger vad som är rätt eller fel. Det är snarare individen själv som väljer från ”smörgåsbordet” av trosföreställningar vad denne vill ta till sig.
Om man närmar sig det nyandliga smörgåsbordet kan det framstå som förvirrande och ostrukturerat, men vid en analys går det att urskilja vissa återkommande idéer och fenomen.
I sin bok På spaning efter helheten. New age – en ny folktro går Olav Hammer, professor i religionshistoria vid Syddansk universitet i Odense, Danmark, igenom en del trosföreställningar som kan sägas vara typiska för new age och den nyandliga kulturen.
Det handlar bland annat om astrologi, yoga, healing, magi, tro på reinkarnation, färgterapi, parapsykologi och visualiseringar. Ofta hämtas inspiration från andra religioner, inte sällan österländska sådana.
Det finns ett helt spektrum av föreställningar att välja mellan. Vissa individer som dras åt det nyandliga hållet kanske bara tar till sig en liten del av dessa idéer, andra väljer att engagera sig djupare och mer seriöst.
Bortsett från de rent religiösa föreställningarna finns det andra grunddrag i nyandligheten som är intressanta att undersöka. På Drottninggatan i Stockholm ligger bokhandeln Vattumannen, som är en av de större i Sverige inriktad på nyandlig litteratur. Affären rymmer hyllmeter efter hyllmeter av böcker, dvd:er, tidningar och annat med nyandligt innehåll. Börjar man analysera innehållet i bokhyllorna är det ganska slående hur många av titlarna som är centrerade kring jaget och individen. Det finns hela avdelningar om personlig utveckling, ledarskap och healing i alla dess former.
Gudomliggörandet av jaget är ett karaktäristiskt drag i nyandligheten, något som har tagits upp av bland annat religionshistorikern Paul Heelas. Man kan förenklat säga att individen inte längre är slav under Gud och väntar på himlen därovan utan snarare är sin egen Gud och söker frälsning här och nu, i detta livet. Och kraften till denna frälsning kommer inifrån. Det religiösa har blivit ett personligt projekt.
I På spaning efter helheten illustrerar Olav Hammer denna utveckling med en av Émile Durkheims teser.
Émile Durkheim tänkte sig att varje samhälle utvecklar en religion som står i nära samklang med i sig samhället i stort; i religionen tillber samhället sig självt.
Denna teori belyser väl hur individualismen i dag också har blivit en del av den religiösa sfären. Som jag ser det hjälper denna individcentrerade religiositet också till att reproducera den individualism och framgångsideologi som det nyliberala samhället lider av.
Anne-Christine Hornborg, professor i religionshistoria vid Lunds universitet, har flera gånger skrivit om de religiösa tendenser som finns inom fenomenet coachning.
I sin artikel ”I coachningland – på spaning efter den inre potentialen”, som publicerades i tidskiften Chaos (nr 53, 2010), analyserar Hornborg coachningföretagens verksamhet, hur de presenterar sig och sin roll i samhället.
Coacher används bland annat på arbetsplatser för att fortbilda personal, och år 2009 satsade regeringen tre miljarder kronor på jobbcoachning genom Arbetsförmedlingen. Tanken var att jobbcoacherna skulle hjälpa arbetslösa att komma ut på arbetsmarknaden igen.
Enligt Anne-Christine Horborg är en del av coachföretagen helt öppna med att deras verksamhet bejakar andlighet. Andra företag väljer att använda sig av ett mer vetenskapslikt språk – många talar om att väcka individens inre potential.
Här speglas enligt Anne-Christine Hornborg ett individualiserande och terapeutiserande av problem, såsom till exempel arbetslöshet. Och tanken är att dessa problem kan lösas med hjälp av en coach, som väcker den ”potential” alla människor förväntas ha i sitt inre.
I våras utkom Anne-Christine Hornborgs bok Coaching och lekmannaterapi. En modern väckelse?, där hon fortsätter att analysera fenomenet. I boken skriver hon: ”[c]oachningen betonar mycket tydligt en framgångsideologi som passar det nyliberala samhället. Verksamhetens ökade etablering i samhället (som exempel ges regeringens satsning på tre miljarder till jobbcoachning på Arbetsförmedlingen) har resulterat i en kraftig expansion av antalet coachningföretag[…].
Betoningen av den personliga utvecklingen, åtminstone inom coachning, blir ett medel för att öka arbetsplatsens intäkter.”
Genom varufiering, vetenskapslikhet och marknadsföring har coachningen och lekmannaterapin vidgats till större grupper än enskilda individer som söker lösningar på sina problem. Nu infångas hela personalstyrkor ofrivilligt
i denna framgångsteologi.
Att enskilda väljer att behandla sina personliga problem genom nyandlig ”terapi” får väl ses som relativt oskyldigt. Om någon väljer att tro på färghealing, kristallterapi eller vill väcka sin ”inre potential” så får väl denne för all del göra det. Men när den här typen av idéer börjar anammas i det offentliga – på arbetsplatser eller andra områden i samhället – och ses som allmängiltiga sanningar borde varningsklockan ringa.
Om någon skulle föreslå en kristen bön för att öka dagens prestation på arbetsplatsen tror jag att de flesta skulle reagera. Men när religiösa föreställningar om individen förkläs i ett vetenskapslikt språk blir de betydligt mer svåridentifierade som just religiösa, och sannolikheten finns att dessa idéer anammas okritiskt av många. Risken finns dessutom att de som inte accepterar budskapet blir sedda som motarbetare och avvikande från den rådande kulturen på arbetsplatsen.
Hur vanligt det är att denna typ av verksamhet introduceras på arbetsplatser är svårt att säga. Tyvärr finns det inte så många undersökningar kring religionens roll i arbetslivet i Sverige. Att det förekommer går i alla fall att konstatera, och dessutom att det bemöts och behandlas på ett naivt och omedvetet sätt – regeringens satsning på jobbcoachning och de skönmålande artiklarna i Dagens Nyheter är talande.
Klart är i alla fall att de ideologiska och samhälleliga funktionerna hos detta fenomen måste undersökas, och människor medvetandegöras om hur det utnyttjas i systemet och klassamhället.