Trots att de kommit 120 000 besökare lyckas de fortfarande skapa den där mysiga, gemytliga känslan. Att vi hör ihop med Sónar. Att Sónar är vårt hem. Att alla som är där känner likadant. Det spelar ingen roll om du inte har en aning om vad för artister eller DJs som spelar. Det spelar ingen roll om du egentligen inte är särskilt förtjust i elektronisk musik. Vi mår bra och vi har det bra ihop dessa dagar.
Sónar startades av Sergio Caballero, Ricard Robles och Enric Palau för 20 år sedan. Tanken var enkel, en tillställning där människor och artister involverade inom elektronisk musik kunde träffas. Sónar är uppdelat i två delar, Sonar By Day mellan 12–22 och Sónar By Night mellan 22–07, på två olika platser och man kan köpa separata biljetter. Under hela veckan dock pågår det som inofficiellt kallas ”Off-Sónar”. Det är alla andra fester och events som pågår samtidigt denna vecka, vars line-ups är lika imponerande som själva festivalens. Technolegendaren Richie Hawtin spelar på själva Sónar By Night men har anlänt några dagar innan och bjuder på ett gratisgig mitt på dagen i Barcelonas stora park Ciutadella. Många kommer till Barcelona och går bara på Off-Sónar.
Men det här handlar om det riktiga Sónar, som firade sitt jubileum med att flytta från det mindre MACBA till det betydligt större Fira Montjuic vid Plaza España. Det öppnar framförallt upp för mer plats för deras icke-musikaliska aktiviteter. Sónar är inte bara en vanlig musikfestival, utan även mötesplats för branschen, allt från grafiska företag till olika DJ-utrustningsmärken. Sónar har undertiteln ”Barcelonas International Festival of Advanced Music and Media Art”. Det första som möter en på torsdagen är hundra stycken hackers vid sina datorer som har som uppdrag att på 24 timmar skapa nya musikapplikationer. I ”mässhallen” kan man inspektera olika ljudkonstellationer och tekniska kreatörers verk. Det hålls även föreläsningar, workshops och nytt för i år ett mörkt, svalt rum där stora kuddar lagts ut på golvet och det konstant rullar olika dokumentärer. Det finns fyra scener, utomhusscenen Sónar Village och två inomhus, Sónar Dome och Sónar Hall, samt Sónar Complex, ett auditorium med sittplatser för speciella enstaka konserter. Det är nära mellan scenerna och när alarmet från Sónar-appen ljuder att det är 15 minuter till finska JESSE & Jimi Tenor börjar, kan man lugnt strosa dit.
Det är givetvis utomhus på konstgräset som majoriteten hänger. Många står upp och dansar lite, en del bara sitter ner. Solen skiner, ölen är alltid nära, inte minst till de vandrande ölförsäljarna som går runt med en öltunna på ryggen och fyller på. Det är inte starköl utan mellanöl. Barcelonas kultur handlar mer om att röka marijuana och hasch än att dricka sig full. Det förekommer även andra droger som MDMA och kokain, men här på dagtid blir alkohol- och- drogintaget inte ett besvärande moment där man ser utslagna människor eller någon form av stress eller aggressivitet, vilket kan vara fallet på Sónar By Night. Känslan dagtid är mer som att vara på en stor trevlig picnic med dina vänner. Speciellt på torsdagen då det är minst folk. Gold Panda står för ett intressant houseset i solen, Branko gör ett party med trap, bass, dancehall och moombahton. Excentriske rapparen Mykki Blanco lyckas dock inte alls visa sin potential och vi får hoppas att han ryckt upp sig till uppträdandet på svenska Way Out West. För att svalka mig från solen ett tag tittar jag lite på Snoop Dogg-dokumentären Reincarnated, en kortfilm om cloud-rap och en japansk animerad experimentell film med politiskt tema och glömmer bort att Lindström & Todd Terje står där ute och spelar.
Fredagen är på förhand den musikaliskt mest intressanta. Jag anländer lagom till brittiska dubstep/hiphop-gruppen Foreign Beggars. Deras tunga beats och snabba rap bryter av den småmysiga stämningen som alltid tycks råda vid utescenen. Men på ett positivt sätt. Den stora mängd britter som befinner sig här går igång och energin stiger och basen mullrar och skakar om kroppen. Att Sónar väljer att lägga Foreign Beggars relativt tidigt på utomhusscenen är ett exempel på deras okonventionella tänkande. När det gäller bokningar och spelscheman tycks de bara följa deras hjärtan. Varken trender eller vad som förväntas fungera dominerar festivalens upplägg och vissa DJs får återkomma år efter år. Även om det har kommersialiserats bokas det aldrig listhouse á la Swedish House Mafia här. Om du är en person som endast tar till dig musik via stora radiokanaler känner du antagligen inte till särskilt många av namnen. Sherwood & Pinchs show som avslutar kvällen inne i Sónar Hall blir festivalens musikaliska höjdpunkt, trots att det bara är andra gången de kör setet live ute. Adrian Sherwood är en legend inom den brittiska dubreggaescenen och var även involverad inom den brittiska punkscenen på 70- och 80-talen. Han har funnit en själsfrände i den betydligt yngre Pinch, som i sin tur är en legend för en yngre generation, då han varit med från dubsteps första babysteg och är den som tog genren till sin hemstad Bristol. Två musiknördar som hittat varandra står och skruvar på knappar, Pinch slår på en liten handhållen trumma ibland. Trots det låga tempot får de till ett förbluffande danssväng och en hypnotisk stämning mellan de stora vinröda gardinerna som pryder väggarna.
Det fantastiska ljudet som Sónar tillhandahåller kommer väl till pass men hos tyska Atom TM är det först den grafiska interaktionen med musiken som fångar uppmärksamheten. Kombinationen av dessa ”anonyma” artister mot den egocentriske Jamie Lidells acapella soulsång på den stora scenen i solen kunde inte var större, men också bidrar till att göra allt så mycket intressantare. Elektronisk musik har en bredd och ett svängrum som annan mer traditionell musik inte alltid kan ha.
Natten tar oss vidare till Sónar By Night och ett antal gigantiska flyghangarer strax utanför Barcelona. Det är lätt att glömma bort musiken och bara vandra runt och vara helt hänförd av storleken och ljudet. I ett rum står Major Lazer och spelar för 15 000 människor, i ett annat huserar Derrick May för en lika stor publik. I nästa hangar är det en mindre scen där lokala DJs får chansen, men där en stor tivolibilbana dominerar rummet. Det finns en utegård som också tar in tusentals dansande besökare. Under nattens gång får vi förutom redan ovan nämnda höra bland andra Mary Jane Coles, Oneman och Skrillex till sju på morgonen. Att stå i samma rum med 15 000 människor och hoppa från sida till sida i soca-låten ”Palance” under Major Lazers show kan inte beskrivas som något annat än en salig känsla av eufori och masspsykos som alla gladeligen anammar.
Lördagen är den populäraste dagen och natten. Framför allt givetvis för att mer folk är lediga den dagen och Sónar brukar toppa schemat med sina mest kommersiella artister denna kväll. Journalisten och Djn Mary Anne Hobbs är en av dem som inte bara har en fast fot på BBCs radiokanaler utan även är stammis-DJ på Sónar. Hon mixar ny mörk basmusik, som hon varit delaktig i under 2000-talet att föra fram i rampljuset, med lättsammare pop och house. Duon Aluna George står för dagens r’n’b-inslag och gör det fint. Men den stora mängden människor går ut lite över ljudnivån, då sorlet av prat nästan ibland tar över. I år har jag bestämt mig för att skippa lördagsnatten utan mitt Sónar avslutas i stället med TNGHT, Lunice och Hudson Mohawkes trap-projekt, som inne i Sónar Dome halsar Grey Goose-vodka från scen och konstant drar upp reglaget till ljudnivåns gräns så att ljudet svajar. Men de lyckas trots dekadensen leverera ett utomordentligt set, med kärlek och kaos som pelare, något som för de flesta besökare är precis vad Sónar är.