Escape Plan skulle kunna avfärdas som en högst medioker actionrulle tillverkad enligt modell 1A. Mikael Håfström är en duglig hantverkare som gjort sitt bästa med enkelt material. Karaktärerna är tunna som tidningspapper. Actionscenerna är av MacGyver-kvalitet. Det lyckliga slutet kommer till lite väl enkelt och osannolikt, till och med för denna genre, med tanke på de gigantiska krafter hjältarna ställts emot. Sylvester Stallone och Arnold Schwarzenegger traskar genom sina roller på halvfart men med uppenbart gott humör, likt två välmående pensionärer på golfpromenad i Florida. Betyg: en stark tvåa eller en svag trea. Och det vore på många vis en helt korrekt och rättvis bedömning.
Men så finns det något mer. Det är inte bara, eller ens huvudsakligen, att det fängelseindustriella komplexet har skurkrollen. Eller att Arnie spelar någon sorts antikapitalistisk finansterrorist med Robin Hood-ambitioner utan att filmen på minsta sätt tar avstånd från denna verksamhet. Eller ens att vi får hålla på muslimske sidekicken Javed (Faran Tahir) när han ber en sista bön till Allah och tömmer magasinet mot filmens onda armé av engelsktalande fångvaktare. Det är för övrigt lite komiskt hur förutsägbart Escape Plan använder sig av kapitel 1 i Hollywood-manualen också för den politiska korrektheten: här finns en arabisk, en svart (50 Cent) och två kvinnliga (Amy Ryan och Caitriona Balfe) sidekickar som står så alldeles fullkomligt i skuggan av de båda vita männen i centrum att de knappt syns.
Nej, det som överlever och växer i minnet, medan karaktärerna och handlingens detaljer snabbt förbleknar, är själva bilden av The Tomb (”Graven”) – filmens privatiserade superfängelse; en gigantisk high-techkonstruktion där fångarna inhyses i våning efter våning av glasburar sammankopplade genom ett virrvarr av smala gångbroar och branta trappor. Hit skickar både CIA och Kina, och dessutom diverse drogkarteller och gangstersyndikat, de arma satar som ska begravas levande, bortom alla rättigheter.
The Tomb är Jeremy Benthams panoptikon, förhöjd med drag av M. C. Eschers desorienterande omöjliga rumskonstruktioner. Den engelske filosofen Jeremy Bentham var åtminstone ett och ett halvt sekel före sin tid när han försökte konstruera sitt idealfängelse under decennierna kring 1800. Visionen om en institution där en enda vakt (bärare av ”det allseende ögat”/panoptikon) skulle kunna övervaka ett stort antal intagna utan att dessa kunde veta när de är i hens blickfång kunde bli verklighet först med moderna uppfinningar som övervakningskameran.
Ray Breslin (Stallone) är Jeremy Benthams efterföljare i det 21:a århundradet. The Tomb är byggt efter Breslins standardverk om det rymningssäkra fängelset. I hans arbete ingår att testa högsäkerhetsfängelser genom att låta sig fängslas under falsk identitet och sedan försöka rymma. Skulle han misslyckas har han förstås en säkerhetslina tillbaka till friheten ändå. Det är så han anländer till The Tomb, men snart står det klart för honom att det inte är meningen att han ska komma ut alls den här gången. Breslin/Bentham har alltså tappat kontrollen över sin skapelse. I The Tomb härskar i stället Hobbes. Willard Hobbes. Namnet är förstås inte en tillfällighet. Kanske är den skarpskurne fängelsedirektören i Jim Caviezels skepnad rentav en direkt nedstigande ättling till filosofen med samma namn.
Thomas Hobbes skrev sitt huvudverk, Leviathan (1651), under intryck av det engelska inbördeskriget. Från den människosyn han där företräder, och det politiska system han bygger på denna människosyn, går en röd tråd rakt fram till våra tiders nyliberala kontrollsamhälle. För honom var människan alltigenom självisk. Mänsklighetens naturtillstånd var ett ”allas krig mot alla”, en tillvaro av ”kontinuerlig skräck” där livet var ”ensamt, fattigt, otrevligt, brutalt och kort”. Endast genom att helt underkasta oss en suverän makt – en ensam härskare eller ett kollektiv, en elit – kan vi hoppas att undkomma detta tillstånd. Bara en sådan totalitär makt, symboliserad av det bibliska sjöodjuret Leviatan, kan skapa fred och utrymme för en mänsklig kultur att växa fram. Bara genom underkastelse kan vi paradoxalt nog uppnå ett mått av frihet. Men denna frihet var för Thomas Hobbes huvudsakligen marknadens frihet: ”friheten att köpa och sälja, och i övrigt ingå kontrakt med varandra”.
Thomas Hobbes, som uppfostrades av sin farbror, den förmögne köpmannen Francis Hobbes, var den merkantila kapitalismens filosof för vilken marknadens stabilitet övertrumfade politiska rättigheter. Under Leviatans stränga beskydd förvandlas den brutale vilden till en samhällsekonomiskt produktiv homo economicus.
Det är Thomas Hobbes nutida arvtagare som förhandlar bort folkstyret i globala handelsavtal och uppfinner ljusskygga, överstatliga domstolar där företag kan stämma regeringar som försöker skydda medborgare och miljö på sätt som anses negativt påverka framtida profiter. Vår tids framväxande Leviatan är marknadens institutioner som alltmer frigör sig från demokratin samtidigt som storföretagen växer tätare samman med statsmakten och äter sig långt in i dess tänkta våldsmonopol. Och det är Jeremy Benthams visioner som förverkligats i global skala när vi nu tvingas leva som om PRISM, FRA och Google följde vårt varje steg. Jeremy Bentham inspirerades för övrigt av brodern Samuels experiment med övervakning av arbetarna i de vitryska fabriker Samuel drev för ryske adelsmannen Furst Potemkins räkning. Redan från början fanns alltså kopplingen mellan disciplinering och ekonomisk effektivisering.
Thomas Hobbes och Jeremy Bentham, Leviatan med makten över panoptikonet – The Tomb är en nästan övertydlig symbol för vår tid; ett privat-offentligt samarbete på överstatlig nivå, lagens yttersta arm men själv bortom lagen. Hit skickas de som sätter sig upp mot Leviatans järnhårda lönelagar, som ”terroristen” Emil Rottmeyer (Schwarzenegger). Säkert finns här celler som väntar på de statsöverhuvud som vågar utmana handelsavtalens internationella domstolar. Escape Plan tyngs inte ned av någon komplexare analytisk dimension. Både handling och karaktärer är egentligen helt ointressanta. Men delvis just därför etsar sig bilden av The Tomb fast desto skarpare i minnet.
Det är en bild av den moderna Leviatan som garanterar att de mångas liv förblir fattiga, brutala och alienerade.