Det har stormats på debattsidor och i sociala medier den senaste tiden. När hamburgerkedjan Max vd Richard Bergfors för två veckor sedan i ett brev varnade sina anställda för en eventuell rödgrön valseger mötte han hård kritik. Det dröjde dock inte lång tid innan Moderaterna i Stockholms läns landsting hakade på idén och skickade ett brev till de anställda, med landstingets logga. I brevet varnades för konsekvenserna av en ”chockhöjning” av arbetsgivaravgiften för unga vid en rödgrön valseger i september.
Brevet, skrivet av den moderata kanslichefen i landstinget Kristoffer Tamsons, som tidigare arbetat som planeringschef i statsminister Fredrik Reinfeldts statsrådsberedning, har också det fått hård kritik. Hittills har det lett till tre JO-anmälningar. Bara någon dag efter att det publicerats påvisade tidningen ETC grova räknefel i siffrorna som radades upp.
– Jag tycker det är fullständigt bedrövligt. Att Moderaterna för en kampanj där de inte kan skilja på rollen som arbetsgivare och politiskt parti är förfärligt. Jag hoppas vid Gud att det är en engångsföreteelse, säger Margareta Bohman, ordförande för Kommunal i Stockholms län, till Arbetaren.
Samtidigt som brevet publicerades i flera stora nyhetskanaler vägrade Filippa Reinfeldt, sjukvårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting, att bemöta kritiken från journalisternas frågor. Hon valde i stället att via sitt konto på det sociala nätverket Instagram svara att hon inte läst brevet. Något som ytterligare spädde på kritiken, vilken även kommit från andra borgliga politiker som menar att Moderaterna inte ska använda sig av landstinget för att nå ut med sina budskap inför valet.
”Som personallandstingsråd förvånas jag av den skarpa tonen i brevet som nog kan uppfattas som rätt hotfullt. När det dessutom är formulerat på ett brevpapper med landstingets logga – i stället för den egna partiloggan – ger det en officiell prägel trots att detta är en inlaga från ett enskilt parti”, skrev det folkpartistiska personallandstingsrådet Anna Starbrink i ett uttalande.
Men Kristoffer Tamsons viftar bort kritiken och står fast vid att brevet var ett bra sätt att förmedla Moderaternas ståndpunkt.
– Jag tycker det är väldigt viktigt att vi fått ut frågan om Socialdemokraternas hot mot jobben för unga människor. Vi valde att göra det i formen av ett öppet brev, via landstingets hemsida där politiska partier har rätt att lägga ut sina pressmeddelanden och artiklar. Men från min horisont var vi väldigt tydliga med att det var vi som var avsändare och inte landstinget, säger han.
Men ni har ju fått mycket kritik för att ni använde er av landstingets logga, att det kunde vilseleda de anställda om vem avsändaren var. Vad anser du om det?
– Det är en del av debatten. Vissa har kanske missförstått och då gäller det naturligtvis för oss att vara öppna för att bli tydligare, men många har naturligtvis också medvetet missförstått.
Efter sina brevutskick anklagas nu både Moderaterna och Max för att solka ned den kommande valrörelsen. Men enligt Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall, riskerar tilltagen bara att slå tillbaka på dem själva.
– Jag tror de ångrar sig i just de här fallen då det riskerar att uppfattas väldigt negativt för många väljare, säger han.
Däremot är de senaste fallen inget nytt i valtider, menar Lars Nord. Liknande utspel har tidigare kommit från de stora fackförbunden som varnat sina medlemmar för att rösta åt höger. Men att Moderaterna använder samma strategi som de själva tidigare kritiserat, då Socialdemokraterna ofta kopplade ihop sig själva med staten, är ingen bra ursäkt, enligt Lars Nord.
– Det är ju knappast ett gott svar att skylla sina utspel på att andra gjort likadant förr, säger han.
När det gäller Max är det däremot ovanligt att stora företag går ut och uppmanar de anställda att rösta åt ett visst håll.
– Deras strategi borde vara att hålla sig undan politiken då de annars riskerar att skada affärerna. Det är en stor risk man tar och smutskastning riskerar att slå tillbaka, säger Lars Nord.