I våras sades 16 personer upp i Södertälje Hamn på grund av arbetsbrist. Den kommunala hamnen hade förlorat ett viktigt uppdrag. Nu hoppas styrelsen på bättre tider. Men i stället för att återanställa vill vd:n Erik Froste anlita bemanningsföretaget Manpower, något som den rödgröna styrelsen accepterat.
– Vi vill undvika bemanningsföretag, men det kanske inte går när arbetet är så otroligt varierande. Det är inte något kontroversiellt, säger Claes Hellgren, S, ordförande i Södertälje Hamns styrelse och bakgrund som förbundssekreterare i Pappers.
Bolaget för nu centrala förhandlingar med Transport. Det sedan klubben i hamnen avvisat vd:ns initiativ. För Patric Hörstam, klubbordförande, är bolagets krav om två till tre årsinhyrda bemanningsarbetare allt annat än okontroversiellt.
– Vi är helt emot det. Det handlar inte om lilla Södertälje Hamn. Vi är oroliga för att vi blir utfasade och sedan tvungna att jobba i hamnen som bemanningsanställda, säger Patric Hörstam.
Enligt honom öppnar inhyrning i Södertälje för att andra kommunala hamnar tar efter, trots överenskommelser med arbetsköparföreningen. Enligt denna används i stället det så kallade ”blixtsystemet” där erfarna extraarbetande anställs vid behov. Systemet är både billigare för företaget och ger en ökad säkerhet i en mycket farlig arbetsmiljö.
– Vi ska ta hand om vår blixtkår. Får du in ”extringar” som går med oss och lär sig vågar de säga till om något är fel, medan bemanningsanställda åker ut om de säger något ”fel”. Det finns gott om blixtar som vill jobba, säger Patric Hörstam.
Men enligt Claes Hellgren är styrelsebeslutet att låta vd:n verka för inhyrning baserat på en brist på blixtarbetare. Som exempel tar han en händelse i måndags då ett fartyg fick vänta på lossning. Han kan dock inte svara på om det hänt flera gånger. Enligt Patric Hörstam berodde händelsen i måndags på en planeringsmiss och löstes med en halvtimmes övertid.
– Är det så att det bara är en engångsföreteelse kommer det inte att bli nödvändigt att hyra in. Men vår vd är ingen idiot, vi utgår ifrån att han verkar för hamnens och de anställdas bästa, säger Claes Hellgren.
Patric Hörstam är förvånad över att en rödgrön styrelse över huvud taget skulle överväga att introducera bemanningsföretag utan att facket rådfrågats. Speciellt märkligt tycker han det är att styrelsens vänsterpartist Lennart Rendik gett vd:n fria tyglar, det eftersom V säger sig vilja förbjuda bemanningsföretag. Efter att ha försvarat beslutet i andra tidningar har han ändrat sig, och säger att han nu funderar på att lägga en reservation. På frågan om han tydligt protesterat i styrelsen tidigare svarar Lennart Rendik:
– Nej, jag sade varken ja eller nej. Jag ville veta fakta. Det var i höstas vi tog det beslutet. Nu har jag fått fakta och ser att det här inte är någon bra lösning. Det är lätt att reflexmässigt säga nej. Men tre stycken på heltid blir det inte tal om.
Samtidigt vill inte styrelsen ge några löften om att stoppa införandet av bemanningsföretag. Även om Claes Hellgren säger att kontinuerlig inhyrning inte varit uppe till diskussion vill de inte detaljstyra vd:ns ledning av hamnen och förhandlingarna fortsätter därför. På torsdagen möttes Transport och bolaget i centrala förhandlingar enligt medbestämmandelagen, MBL. Enligt facket hade vd Erik Froste inför förhandlingarna ännu inte släppt kravet om kontinuerligt inhyrda. Men vd:n ville på onsdagen inte kommentera.
– Jag kan inte bekräfta eller dementera innan vi ens färdigställt MBL-förhandlingen. Då röjer jag den fackliga strategin, säger han.
Om styrelsen har gett honom direktiv att inte driva frågan om kontinuerlig inhyrning vill Erik Froste heller inte svara på.
– De har alltid möjlighet att ge mig instruktioner om det ena eller andra. Men det vill jag inte uttala mig om.
Han hävdar att lossning vid flera tillfällen inte kunnat lossas på grund av brist på blixtarbetare. Men fackets hållning inför centrala förhandlingar ligger kvar, enligt ombudsmannen Morgan Gustavsson.
– I Södertälje säger vi benhårt nej. De har sina anställda och blixtarna och det finns inga argument för att ta in något bemanningsföretag.