Det var i februari som Veolia Transport, som driver tågtrafiken med Öresundstågen i södra Sverige, lade fram varslen på sju orter. Varslen gäller depåerna i Malmö, Helsingborg, Hässleholm, Kalmar, Karlskrona, Halmstad och Kristianstad och omfattar både lokförare och tågvärdar.
Även varsel mot administrativ personal kan komma att ske framöver, meddelade företaget tidigare i ett pressmeddelande.
– Vi genomför det här då vi vunnit tre nya stora tågavtal och då blir vi tvungna att effektivisera, säger Klara Haage som är pressansvarig på Veolia Transport till Arbetaren.
Men bland de anställda växer ilskan. På en relativt nystartad blogg, som drivs av personal på Öresundstågen, pratas det nu om vild strejk.
– Det finns ett enormt missnöje. Därför försöker vi genom det här samla folk för att se vad vi kan göra, folk är jävligt förbannade, säger en lokförare som är med och driver bloggen till Arbetaren.
Av rädsla för att bli av med sitt jobb vill han inte framträda i tidningen med sitt namn och även bloggen uppmanar skribenterna att vara anonyma.
Än så länge finns inga konkreta planer på strejk. Och lokföraren som Arbetaren pratat med säger att det kan bli aktuellt först i maj då de första varslen är tänkta att träda i kraft.
– Vi vet ju inte hur många som är villiga till det, en del vill ju att vi ska invänta vad facken har att komma med i sina förhandlingar.
Seko är det fackförbund som organiserar majoriteten av tågpersonalen på Öresundstågen. Ordföranden Janne Rudén sade just i en intervju med tidningen Helsingborgs Dagblad att han vill att Skånetrafiken ska slänga ut Veolia och skriva kontrakt med en annan tågoperatör.
Det är än så länge oklart hur många av de anställda som kommer att mista sina jobb och hur många som i stället blir erbjudna att återanställas genom deltidstjänster. Enligt Veolia Transport finns det i dagsläget outnyttjad arbetstid på omkring 10 procent i och med arbetstidsreglerna i kollektivavtalet.
Klara Haage säger till Arbetaren att hon förstår missnöjet hos de anställda.
– Det känns naturligtvis fruktansvärt för dem och är egentligen inget vi vill genomföra, men vi måste effektivisera.
På den nystartade Öresundstågsbloggen pratas det om vild strejk. Hur skulle det påverka er?
– Jag känner till den bloggen men det är ingenting som vi vill kommentera över huvudtaget.
Från fackets sida däremot ser de positivt på den anonyma bloggen.
– Jag har full förståelse för att de drar igång en sådan grej. Sedan kan vi som fackförening inte gå och uppmuntra till vild strejk men det kan så klart vara ett sätt att försöka sätta press på arbetsgivaren för att få igenom sina mål, säger Rolf Sjöstrand som är förhandlare på Seko och sitter med i de nuvarande förhandlingarna mot Veolia Transport som beräknas pågå till den 29 april.
– Det är riktigt skit med allt i det här. Men för oss är den viktigaste frågan just nu att vi måste få bort punkten om deltidsanställningar. Det kan vi aldrig acceptera, säger Rolf Sjöstrand.
Arbetaren har även sökt Veolias vd Gunnar Schön och Mikael Danielsson, affärsområdeschef på företagets tågavdelning. Dock utan resultat.