Omfattande dörrknackning, väl uttänkta kampanjer i sociala medier och vardagsrumsamtal med väljarna. När de svenska partierna går till val till både Europaparlamentet och riksdagen ligger en lång tid av noggranna förberedelser bakom den kommande valrörelsen.
Att köpa tidningsannonser och tv-reklam är dyrt. För många partier utan större budget gäller det att sticka ut på andra sätt för att väcka väljarnas intresse. Amanda Mogensen är kommunikationsansvarig på Feministiskt initiativ, ett parti som i år hårdsatsar på att komma in i både Europaparlamentet och riksdagen. Hon berättar att deras taktik för att lyckas ser annorlunda jämfört med de etablerade partiernas.
– I och med att vi inte sitter med i riksdagen blir vi sällan inbjuden till debatter och får därför mindre chans att synas. Av det skälet satsar vi till exempel hårt på sociala medier, men vi har också skapat en så kallad home party-rörelse som är otroligt framgångsrik. Den som är intresserad kan boka någon av våra representanter och samla sina vänner för ett samtal om ideologi och struktur, säger hon till Arbetaren.
– För oss handlar det inte bara om att vinna röster, vi ser det som ren folkbildning och tid att prata om sådant som sällan hinns med i politiska debatter.
Amanda Mogensen berättar också att partiet på grund av dyra annonskostnader måste se till att synas på många andra sätt.
– Vi har ju inte så mycket pengar, men vi har verkligen engagerade aktivister. Alla som vill ska kunna vara med och det har varit enormt framgångsrikt. Vi har växt med omkring 75 nya medlemmar om dagen under våren.
Att Feministiskt initiativ satsar hårt på att ta sig in i riksdagen har också gjort att andra partier som står partiet nära känner en rädsla för att själva förlora röster. Något som har lett till en del smutskastning i media, menar Amanda Mogensen.
– Det finns ju de som menar att vi tar deras röster och det är ju också ett sätt att se på demokrati. Det är ju knappast så att någon äger en annans röst.
Men även inom de stora etablerade partierna har taktiken inför årets val förändrats något jämfört med tidigare. Socialdemokraterna har precis som många andra vänt sina blickar västerut och kommer att försöka dra nytta av Barack Obamas valkampanjstrategi. Därför har de bland annat anställt den amerikanska kommunikationsstrategen Elizabeth Walentin som sedan flera år tillbaka är bosatt i Stockholm. Hon har tidigare arbetat med valkampanjer i USA för den demokratiske senatorn Howard Dean och för Barack Obama vid valen 2008 och 2012.
– Det är inte bara i Sverige som politiker tittat på hur vi jobbade i USA, det märks runt om i hela världen. Men det går inte bara att kopiera det sättet att jobba rakt av, allt måste lokalanpassas, säger Elizabeth Walentin.
– Det viktiga är att inspirera till nya idéer. Obamas valteam var ju väldigt skickligt på att dela ut ett stort ansvar till lokala volontärer som var ute och pratade med väljarna, inte bara gav dem en broschyr, och det tror jag verkligen vi kommer att få se mer av här också.
Men det är inte bara inför årets båda val som strategier hämtats från USA. Inför riksdagsvalet 2006 inspirerades Moderaterna av den republikanska partistrategen Frank Luntz. De bytte bland annat varumärke till Nya Moderaterna och ändrade sitt sätt att prata till väljarna. Negativt laddade ord byttes mot positiva och partiets företrädare uppmanades att klä sig i andra kläder när de höll torgmöten och debatter. Strategin lyckades och Fredrik Reinfeldt valdes till statsminister.
För bara någon vecka sedan kom nyheten att även Socialdemokraternas partiföreträdare nu rekommenderas att byta sina kläder inför valet. Lämna kavajen hemma, klä er färgglatt och kavla upp ärmarna, löd uppmaningen från partiet.